JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

CDNLive, München - Jetsons-piirretyssä 1960-luvulla ennustettiin monia nykyajan tekniikoita. Älykello ja kännykkä ovat toteutuneet, 3D-tulostuskin lähestyy sarjan replikaattoria, mutta missä on lentävä auto. - Toivon ja uskon, että minun elinaikanani lentävä auto vielä nähdään, sanoi Cadencen Tom Beckley eilen yhtiön CDNLive-tapahtumassa.

Beckleyllä on tietysti erinomainen näköalapaikka, kun hän johtaa Cadencella asiaskohtaisten piirien ja piirikorttien suunnittelutyökalujen ryhmää. Matkalla lentävään autoon Beckley näkee suuria mahdollisuuksia robottiautoissa.

- Vuonna 2015 uusissa autoissa oli puolijohteita 31 miljardilla dollarilla. Vuonna 2025 summa on kasvanut jo 110 miljardiin dollariin. Tämä on iso mahdollisuus niin puolijohde- kuin ohjelmistoyrityksille.

Ja moni yritys tekee töitä saavuttaakseen oman osansa kasvusta. - Jo nyt työkaluillamme tehdään 5 nanometrin testipiirejä. FinFET-transistoreihin perustuvia piirejä suunnittelee jo yli 130 yritystä. Ja vain siksi, koska kyse on niin isosta mahdollisuudesta niille, jotka onnistuvat, Beckley sanoi.

Viiden nanometrin jälkeen on vuorossa kolme ja ehkä kaksikin nanometriä. Se jälkeen piin skaalautuminen pienempään väistämättä pysähtyy. Tämä ei tarkoita, että kehitys pysähtyisi.

- Siirrymme enemmän planaarisista piireistä 3D-rakenteisiin. Pinoamme useita piirejä päällekkäin samaan koteloon. TSMC tutkii jo miljardeilla tulevia WOW-rakenteita (wafer-on-wafer), Beckley kuvaa.

Robottiauto on tietenkin yksi tämän hetken kuumimmista kasvun moottoreista. Münchenissäkin se puhutti tapahtumaväkeä eniten. Mutta vielä kestää vuosia ennen kuin tekniikka on valmis laajaan käyttöön. Beckleyn kuvaava esimerkki tulee hänen omasta kotikaupungistaan Pittsburghista.

- Kaduillamme on 80 Uber-robottiautoa. Niiden katolla on suuri, pyöriä tutkajärjestelmä, joka maksaa noin 50 tuhatta dollaria. On selvää, että tämä ei voi olla tulevaisuudessa mahdollista. Robottiautojärjestelmä pitää toteuttaa erittäin pienikokoisena ja edullisena.

Kuinka pysäyttää tappajarobotit?

Kun autonomisista autoista tulee todellisuutta ja eri puolilla maailmaa testataan robottiautoja, yhä useampi alkaa kysyä etiikkaan ja vastuuseen liittyviä kysymyksiä. Suunnittelijat ovat kuitenkin painineet eettisten ongelmien kanssa jo vuosia osana tekniikan kehitystä.

Lue lisää...

Suojaus kannattaa aina tehdä raudalla

Kaikki alkaa luottamuksesta, kuului aikoinaan saksalaisen pankin mainosslogan. Mitä arvokkaampaa data on tai mitä monimutkaisempi järjestelmä on, sitä vaikeampi luottamus on varmistaa. Sama pätee sulautettuihin järjestelmiin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Abloy Focus Forum: Hybrid operations is the new normal. Aapo Cederberg. #cip #focusforum https://t.co/Tt7nJMCbOK
ETN_fi Facebookilla on jo 2 miljardia aktiivista kk-käyttäjää. Q1:llä yhtiö teki 8 miljardin myynnillä 3 Mrd voittoa. https://t.co/nTw7HGx6gA
ETN_fi DIMECC on julkaissut kaksi opaskirjaa ohjelmistoyrityksille parhaista käytännöistä. Ks. https://t.co/m6VgKCJ19e
ETN_fi Embedded World avasi ovensa tänään. ETN uutisoi messuilla laajasti. https://t.co/LoXBmMsTe7
ETN_fi Mikropiirien myynti kasvoi tammikuussa 14 prosenttia. SIA:n mukaan kasvu on nopeinta kuuteen vuoteen. https://t.co/0DeApXU868
 

ny template