JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

CDNLive, München - Jetsons-piirretyssä 1960-luvulla ennustettiin monia nykyajan tekniikoita. Älykello ja kännykkä ovat toteutuneet, 3D-tulostuskin lähestyy sarjan replikaattoria, mutta missä on lentävä auto. - Toivon ja uskon, että minun elinaikanani lentävä auto vielä nähdään, sanoi Cadencen Tom Beckley eilen yhtiön CDNLive-tapahtumassa.

Beckleyllä on tietysti erinomainen näköalapaikka, kun hän johtaa Cadencella asiaskohtaisten piirien ja piirikorttien suunnittelutyökalujen ryhmää. Matkalla lentävään autoon Beckley näkee suuria mahdollisuuksia robottiautoissa.

- Vuonna 2015 uusissa autoissa oli puolijohteita 31 miljardilla dollarilla. Vuonna 2025 summa on kasvanut jo 110 miljardiin dollariin. Tämä on iso mahdollisuus niin puolijohde- kuin ohjelmistoyrityksille.

Ja moni yritys tekee töitä saavuttaakseen oman osansa kasvusta. - Jo nyt työkaluillamme tehdään 5 nanometrin testipiirejä. FinFET-transistoreihin perustuvia piirejä suunnittelee jo yli 130 yritystä. Ja vain siksi, koska kyse on niin isosta mahdollisuudesta niille, jotka onnistuvat, Beckley sanoi.

Viiden nanometrin jälkeen on vuorossa kolme ja ehkä kaksikin nanometriä. Se jälkeen piin skaalautuminen pienempään väistämättä pysähtyy. Tämä ei tarkoita, että kehitys pysähtyisi.

- Siirrymme enemmän planaarisista piireistä 3D-rakenteisiin. Pinoamme useita piirejä päällekkäin samaan koteloon. TSMC tutkii jo miljardeilla tulevia WOW-rakenteita (wafer-on-wafer), Beckley kuvaa.

Robottiauto on tietenkin yksi tämän hetken kuumimmista kasvun moottoreista. Münchenissäkin se puhutti tapahtumaväkeä eniten. Mutta vielä kestää vuosia ennen kuin tekniikka on valmis laajaan käyttöön. Beckleyn kuvaava esimerkki tulee hänen omasta kotikaupungistaan Pittsburghista.

- Kaduillamme on 80 Uber-robottiautoa. Niiden katolla on suuri, pyöriä tutkajärjestelmä, joka maksaa noin 50 tuhatta dollaria. On selvää, että tämä ei voi olla tulevaisuudessa mahdollista. Robottiautojärjestelmä pitää toteuttaa erittäin pienikokoisena ja edullisena.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template