JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

CDNLive, München - Jetsons-piirretyssä 1960-luvulla ennustettiin monia nykyajan tekniikoita. Älykello ja kännykkä ovat toteutuneet, 3D-tulostuskin lähestyy sarjan replikaattoria, mutta missä on lentävä auto. - Toivon ja uskon, että minun elinaikanani lentävä auto vielä nähdään, sanoi Cadencen Tom Beckley eilen yhtiön CDNLive-tapahtumassa.

Beckleyllä on tietysti erinomainen näköalapaikka, kun hän johtaa Cadencella asiaskohtaisten piirien ja piirikorttien suunnittelutyökalujen ryhmää. Matkalla lentävään autoon Beckley näkee suuria mahdollisuuksia robottiautoissa.

- Vuonna 2015 uusissa autoissa oli puolijohteita 31 miljardilla dollarilla. Vuonna 2025 summa on kasvanut jo 110 miljardiin dollariin. Tämä on iso mahdollisuus niin puolijohde- kuin ohjelmistoyrityksille.

Ja moni yritys tekee töitä saavuttaakseen oman osansa kasvusta. - Jo nyt työkaluillamme tehdään 5 nanometrin testipiirejä. FinFET-transistoreihin perustuvia piirejä suunnittelee jo yli 130 yritystä. Ja vain siksi, koska kyse on niin isosta mahdollisuudesta niille, jotka onnistuvat, Beckley sanoi.

Viiden nanometrin jälkeen on vuorossa kolme ja ehkä kaksikin nanometriä. Se jälkeen piin skaalautuminen pienempään väistämättä pysähtyy. Tämä ei tarkoita, että kehitys pysähtyisi.

- Siirrymme enemmän planaarisista piireistä 3D-rakenteisiin. Pinoamme useita piirejä päällekkäin samaan koteloon. TSMC tutkii jo miljardeilla tulevia WOW-rakenteita (wafer-on-wafer), Beckley kuvaa.

Robottiauto on tietenkin yksi tämän hetken kuumimmista kasvun moottoreista. Münchenissäkin se puhutti tapahtumaväkeä eniten. Mutta vielä kestää vuosia ennen kuin tekniikka on valmis laajaan käyttöön. Beckleyn kuvaava esimerkki tulee hänen omasta kotikaupungistaan Pittsburghista.

- Kaduillamme on 80 Uber-robottiautoa. Niiden katolla on suuri, pyöriä tutkajärjestelmä, joka maksaa noin 50 tuhatta dollaria. On selvää, että tämä ei voi olla tulevaisuudessa mahdollista. Robottiautojärjestelmä pitää toteuttaa erittäin pienikokoisena ja edullisena.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template