JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

CDNLive, München - Jetsons-piirretyssä 1960-luvulla ennustettiin monia nykyajan tekniikoita. Älykello ja kännykkä ovat toteutuneet, 3D-tulostuskin lähestyy sarjan replikaattoria, mutta missä on lentävä auto. - Toivon ja uskon, että minun elinaikanani lentävä auto vielä nähdään, sanoi Cadencen Tom Beckley eilen yhtiön CDNLive-tapahtumassa.

Beckleyllä on tietysti erinomainen näköalapaikka, kun hän johtaa Cadencella asiaskohtaisten piirien ja piirikorttien suunnittelutyökalujen ryhmää. Matkalla lentävään autoon Beckley näkee suuria mahdollisuuksia robottiautoissa.

- Vuonna 2015 uusissa autoissa oli puolijohteita 31 miljardilla dollarilla. Vuonna 2025 summa on kasvanut jo 110 miljardiin dollariin. Tämä on iso mahdollisuus niin puolijohde- kuin ohjelmistoyrityksille.

Ja moni yritys tekee töitä saavuttaakseen oman osansa kasvusta. - Jo nyt työkaluillamme tehdään 5 nanometrin testipiirejä. FinFET-transistoreihin perustuvia piirejä suunnittelee jo yli 130 yritystä. Ja vain siksi, koska kyse on niin isosta mahdollisuudesta niille, jotka onnistuvat, Beckley sanoi.

Viiden nanometrin jälkeen on vuorossa kolme ja ehkä kaksikin nanometriä. Se jälkeen piin skaalautuminen pienempään väistämättä pysähtyy. Tämä ei tarkoita, että kehitys pysähtyisi.

- Siirrymme enemmän planaarisista piireistä 3D-rakenteisiin. Pinoamme useita piirejä päällekkäin samaan koteloon. TSMC tutkii jo miljardeilla tulevia WOW-rakenteita (wafer-on-wafer), Beckley kuvaa.

Robottiauto on tietenkin yksi tämän hetken kuumimmista kasvun moottoreista. Münchenissäkin se puhutti tapahtumaväkeä eniten. Mutta vielä kestää vuosia ennen kuin tekniikka on valmis laajaan käyttöön. Beckleyn kuvaava esimerkki tulee hänen omasta kotikaupungistaan Pittsburghista.

- Kaduillamme on 80 Uber-robottiautoa. Niiden katolla on suuri, pyöriä tutkajärjestelmä, joka maksaa noin 50 tuhatta dollaria. On selvää, että tämä ei voi olla tulevaisuudessa mahdollista. Robottiautojärjestelmä pitää toteuttaa erittäin pienikokoisena ja edullisena.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Kelluvat mittauskanavat avainasemassa

Modernit puolijohteet mahdollistavat aikaisemmin saavuttamattomissa olleet hyötysuhteet ja tehotiheydet. Samanaikaisesti ne asettavat tehoelektroniikan kehittämisessä käytettäville testaus- ja mittauslaitteille suurempia vaatimuksia. Kelluvilla mittauskanavilla varustetut oskilloskoopit ovat ihanteellisia mittauslaitteita, jotka tarjoavat laajan kirjon laboratoriotason oskilloskoopin analysointimahdollisuuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
 
 

ny template