JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

CDNLive, München - Autonomisista ajoneuvoista eli robottiautoista on tulossa kymmenien miljardien dollarien liiketoimintaa. NXP:llä ADAS-tuotteiden arkkitehtuureista vastaavan Davide Santon mukaan robottiauto onnistuu ainoastaan kehittyneen keinoälyn avulla. - Se on ainoa keino päästä kuskista eroon, sanoi Santo CDNLive-tapahtumassa.

Karkeasti ottaen on kolme syytä kehittää robottiautoja. Kyse on saasteiden vähentämisestä, elämänlaadun parantamisesta, mutta ennen kaikkea ihmiselämien säästämisestä. Joka vuosi liikenteessä kuolee 1,3 miljoonaa ihmistä.

Robottiauton kehittäminen on valtava haaste. Ja toisin kuin yleensä ajatellaan, se ei ole ensisijaisesti tekninen ongelma. - Kysymys ei ole siitä, jos, milloin tai miten sen tapahtuu. Kysymys kuuluu: miten nopeasti ja miten ihmiset hyväksyvät sen?

Santon mukaan robottiauton ei pidä ajaa kuten ihminen. - Koneen pitäisi antaa datan päättää, miten se toimii.

Tämä äly -keinoäly, jos niin halutaan sanoa - on suurimmaksi osin pelkkää lineaarista algebraa. - Keinoäly perustuu kone-oppimiseen, joten kyse on big data -analytiikasta. Laskennan lisäksi on vain rajallinen joukko asioita, jotka ovat epälineaarisia. Ne koneen pitää pystyä oppimaan, Santo korosti.

Santon mukaan kaikki puhuvat tällä hetkellä tason 4 robottiautoista, joissa ajoneuvo on jo käytännössä täysin itsenäinen. Tämä on ennenaikaista. - Nyt tarvitaan tasojen 2+ ja 3 ratkaisuja. Kenelläkään ei ole vielä täysin automaattisen auton ratkaisua, jossa suorituskyvyn ja kustannusten suhde olisi millään tasolla järkevä, Santo sanoi.

Käytännössä se tarkoittaa, että robottiautojen tulo teille on vielä vuosien päässä.

 
 

Tekoäly mullistaa seuraavaksi kuvantunnistuksen yrityskäytössä

Älykäs karttapalvelu, joka ohjaa kiertämään ruuhkat ja tietyöt, on meille jo itsestäänselvyys. Viime vuoden lopulla tekoälyn avulla toteutettu Google Translate -käännöspalvelun uudistus oli puolestaan huima loikka, jonka myötä suomenkielistenkin tekstien kääntäminen alkaa jo tuottaa hämmentävän laadukkaita lopputuloksia. Jopa reaaliaikainen kääntäminen suoraan korvakuulokkeisiin on nyt mahdollista.

Lue lisää...

Laadukas käyttöliittymä ja pitkä akunkesto – mahdoton yhtälö?

Myös puettaviin laitteiin halutaan näyttävä käyttöliittymä animaatioineen, mutta voiko sellaisen toteuttaa pienellä akulla varustetussa laitteessa? Toshiba Electronics Europen uudella TZ1200-prosessorilla se onnistuu.

Lue lisää...
 
ETN_fi Wifi-verkkojen WPA2-salaus murrettu. https://t.co/NO8bmrjyAp @viest_virasto
ETN_fi Huawei Mate 10 is not a smart phone. It is an intelligent machine. https://t.co/MbW3ec5Sje @HuaweiMobileFI
ETN_fi Huawei lanseeraa Mate 10- huippumallin Münchenissä. Kiinalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka hyödyntää paikalli… https://t.co/5RPybKzmd2
ETN_fi Teollisuus 4.0! Lopulta kaikki anturidata menee pilveen. https://t.co/9kYbKv9RPK … @SICK_Oy @Teknologiamessu
ETN_fi .@Teknologia17 ylsi ennätyslukuihin, mutta mietittävääkin on. https://t.co/solqTGVWEB
 
 

ny template