JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

CDNLive, München - Autonomisista ajoneuvoista eli robottiautoista on tulossa kymmenien miljardien dollarien liiketoimintaa. NXP:llä ADAS-tuotteiden arkkitehtuureista vastaavan Davide Santon mukaan robottiauto onnistuu ainoastaan kehittyneen keinoälyn avulla. - Se on ainoa keino päästä kuskista eroon, sanoi Santo CDNLive-tapahtumassa.

Karkeasti ottaen on kolme syytä kehittää robottiautoja. Kyse on saasteiden vähentämisestä, elämänlaadun parantamisesta, mutta ennen kaikkea ihmiselämien säästämisestä. Joka vuosi liikenteessä kuolee 1,3 miljoonaa ihmistä.

Robottiauton kehittäminen on valtava haaste. Ja toisin kuin yleensä ajatellaan, se ei ole ensisijaisesti tekninen ongelma. - Kysymys ei ole siitä, jos, milloin tai miten sen tapahtuu. Kysymys kuuluu: miten nopeasti ja miten ihmiset hyväksyvät sen?

Santon mukaan robottiauton ei pidä ajaa kuten ihminen. - Koneen pitäisi antaa datan päättää, miten se toimii.

Tämä äly -keinoäly, jos niin halutaan sanoa - on suurimmaksi osin pelkkää lineaarista algebraa. - Keinoäly perustuu kone-oppimiseen, joten kyse on big data -analytiikasta. Laskennan lisäksi on vain rajallinen joukko asioita, jotka ovat epälineaarisia. Ne koneen pitää pystyä oppimaan, Santo korosti.

Santon mukaan kaikki puhuvat tällä hetkellä tason 4 robottiautoista, joissa ajoneuvo on jo käytännössä täysin itsenäinen. Tämä on ennenaikaista. - Nyt tarvitaan tasojen 2+ ja 3 ratkaisuja. Kenelläkään ei ole vielä täysin automaattisen auton ratkaisua, jossa suorituskyvyn ja kustannusten suhde olisi millään tasolla järkevä, Santo sanoi.

Käytännössä se tarkoittaa, että robottiautojen tulo teille on vielä vuosien päässä.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template