JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

CDNLive, München - Autonomisista ajoneuvoista eli robottiautoista on tulossa kymmenien miljardien dollarien liiketoimintaa. NXP:llä ADAS-tuotteiden arkkitehtuureista vastaavan Davide Santon mukaan robottiauto onnistuu ainoastaan kehittyneen keinoälyn avulla. - Se on ainoa keino päästä kuskista eroon, sanoi Santo CDNLive-tapahtumassa.

Karkeasti ottaen on kolme syytä kehittää robottiautoja. Kyse on saasteiden vähentämisestä, elämänlaadun parantamisesta, mutta ennen kaikkea ihmiselämien säästämisestä. Joka vuosi liikenteessä kuolee 1,3 miljoonaa ihmistä.

Robottiauton kehittäminen on valtava haaste. Ja toisin kuin yleensä ajatellaan, se ei ole ensisijaisesti tekninen ongelma. - Kysymys ei ole siitä, jos, milloin tai miten sen tapahtuu. Kysymys kuuluu: miten nopeasti ja miten ihmiset hyväksyvät sen?

Santon mukaan robottiauton ei pidä ajaa kuten ihminen. - Koneen pitäisi antaa datan päättää, miten se toimii.

Tämä äly -keinoäly, jos niin halutaan sanoa - on suurimmaksi osin pelkkää lineaarista algebraa. - Keinoäly perustuu kone-oppimiseen, joten kyse on big data -analytiikasta. Laskennan lisäksi on vain rajallinen joukko asioita, jotka ovat epälineaarisia. Ne koneen pitää pystyä oppimaan, Santo korosti.

Santon mukaan kaikki puhuvat tällä hetkellä tason 4 robottiautoista, joissa ajoneuvo on jo käytännössä täysin itsenäinen. Tämä on ennenaikaista. - Nyt tarvitaan tasojen 2+ ja 3 ratkaisuja. Kenelläkään ei ole vielä täysin automaattisen auton ratkaisua, jossa suorituskyvyn ja kustannusten suhde olisi millään tasolla järkevä, Santo sanoi.

Käytännössä se tarkoittaa, että robottiautojen tulo teille on vielä vuosien päässä.

 
 

Kustomoitu piiri on täydellinen teollisen internetin sovelluksiin

Teollisen internetin tai IIoT:n (Industrial Internet of Things) tarkoitus on hyvin yksinkertainen: tehdä tuotantolaitoksista mahdollisimman tehokkaita optimoimalla kaikki operaatiot, joihin kuuluvat tuotanto, materiaalien hallinta ja ylläpito.

Lue lisää...

Yhdistelmäkenno näkee tarkasti myös pimeässä

Kahta eri teknologiaa yhdistävä IT-EMCCD-kuvakenno näkee tarkasti sekä yön pimeydessä että kirkkaassa päivänvalossa. Laajan dynamiikan ansiosta yhdellä kameralla voidaan siten kuvata tarkasti näkymiä, jotka sisältävät sekä erittäin pimeitä että kirkkaita kohtia.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
ETN_fi Risto Siilasmaa of Nokia: Why you should study AI and Machine Learning and how I did it https://t.co/ifOQ9CtGn0
 
 

ny template