JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

CDNLive, München - Autonomisista ajoneuvoista eli robottiautoista on tulossa kymmenien miljardien dollarien liiketoimintaa. NXP:llä ADAS-tuotteiden arkkitehtuureista vastaavan Davide Santon mukaan robottiauto onnistuu ainoastaan kehittyneen keinoälyn avulla. - Se on ainoa keino päästä kuskista eroon, sanoi Santo CDNLive-tapahtumassa.

Karkeasti ottaen on kolme syytä kehittää robottiautoja. Kyse on saasteiden vähentämisestä, elämänlaadun parantamisesta, mutta ennen kaikkea ihmiselämien säästämisestä. Joka vuosi liikenteessä kuolee 1,3 miljoonaa ihmistä.

Robottiauton kehittäminen on valtava haaste. Ja toisin kuin yleensä ajatellaan, se ei ole ensisijaisesti tekninen ongelma. - Kysymys ei ole siitä, jos, milloin tai miten sen tapahtuu. Kysymys kuuluu: miten nopeasti ja miten ihmiset hyväksyvät sen?

Santon mukaan robottiauton ei pidä ajaa kuten ihminen. - Koneen pitäisi antaa datan päättää, miten se toimii.

Tämä äly -keinoäly, jos niin halutaan sanoa - on suurimmaksi osin pelkkää lineaarista algebraa. - Keinoäly perustuu kone-oppimiseen, joten kyse on big data -analytiikasta. Laskennan lisäksi on vain rajallinen joukko asioita, jotka ovat epälineaarisia. Ne koneen pitää pystyä oppimaan, Santo korosti.

Santon mukaan kaikki puhuvat tällä hetkellä tason 4 robottiautoista, joissa ajoneuvo on jo käytännössä täysin itsenäinen. Tämä on ennenaikaista. - Nyt tarvitaan tasojen 2+ ja 3 ratkaisuja. Kenelläkään ei ole vielä täysin automaattisen auton ratkaisua, jossa suorituskyvyn ja kustannusten suhde olisi millään tasolla järkevä, Santo sanoi.

Käytännössä se tarkoittaa, että robottiautojen tulo teille on vielä vuosien päässä.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Kelluvat mittauskanavat avainasemassa

Modernit puolijohteet mahdollistavat aikaisemmin saavuttamattomissa olleet hyötysuhteet ja tehotiheydet. Samanaikaisesti ne asettavat tehoelektroniikan kehittämisessä käytettäville testaus- ja mittauslaitteille suurempia vaatimuksia. Kelluvilla mittauskanavilla varustetut oskilloskoopit ovat ihanteellisia mittauslaitteita, jotka tarjoavat laajan kirjon laboratoriotason oskilloskoopin analysointimahdollisuuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
 
 

ny template