JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Japanilainen materiaalitieteiden instituutti NIMS (National Institute for Materials Science) sanoo kehittäneensä akun, jonka kapasiteetti on 15 kertaa nykyisiä litiumioniakkuja suurempi. Akku perustuu litiumin ja ilman yhdistelmään. Tutkijat keksivät käyttää hiilinanoputkia elektrodimateriaalina.

Nykyiset litiumioniakut ovat pienikokoisia, tuottavat suuria jännitteitä ja ovat pitkäikäisiä, mutta niiden energiatiheys on lähestymässä teoreettista rajaansa. Litiumilma-akut lupaavat ratkaista tämän ongelman.

Litiumilma-akun energiatiheys on teoreettisesti kaikkein suurin. Tutkijoiden mukaan tekniikka mahdollistaa sekä kapasiteetiltaan suurempien akkujen valmistamisen että nykyistä alhaisemmat valmistuskustannukset.

NIMS:n tutkijat ylsivät uudella akullaan 30 milliampeeritunnin kapasiteettiin yhtä neliösenttiä kohti. Tutkijat korostivat, että kennojen muoto oli realistinen eli valmistuksessa toteutettava. Litiumioniakun eneegiatiheys on noin 2 mAh/cm2.

Tutkijoiden mukaan akun suuri kapasiteetti perustui hiilinanoputkien suureen pinta-alaan ja joustavaan rakenteeseen. Syyn lopullinen varmistuminen edellyttää kuitenkin jatkotutkimuksia.

Tulosten takia NIMS aikoo nyt kehittää uusi protoja, joissa yritetään lisätä energiatiheyttä kennokerroksissa eli kennostossa. Lisäksi ilmasta yritetään vähentää epäpuhtauksia.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template