JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Japanilainen materiaalitieteiden instituutti NIMS (National Institute for Materials Science) sanoo kehittäneensä akun, jonka kapasiteetti on 15 kertaa nykyisiä litiumioniakkuja suurempi. Akku perustuu litiumin ja ilman yhdistelmään. Tutkijat keksivät käyttää hiilinanoputkia elektrodimateriaalina.

Nykyiset litiumioniakut ovat pienikokoisia, tuottavat suuria jännitteitä ja ovat pitkäikäisiä, mutta niiden energiatiheys on lähestymässä teoreettista rajaansa. Litiumilma-akut lupaavat ratkaista tämän ongelman.

Litiumilma-akun energiatiheys on teoreettisesti kaikkein suurin. Tutkijoiden mukaan tekniikka mahdollistaa sekä kapasiteetiltaan suurempien akkujen valmistamisen että nykyistä alhaisemmat valmistuskustannukset.

NIMS:n tutkijat ylsivät uudella akullaan 30 milliampeeritunnin kapasiteettiin yhtä neliösenttiä kohti. Tutkijat korostivat, että kennojen muoto oli realistinen eli valmistuksessa toteutettava. Litiumioniakun eneegiatiheys on noin 2 mAh/cm2.

Tutkijoiden mukaan akun suuri kapasiteetti perustui hiilinanoputkien suureen pinta-alaan ja joustavaan rakenteeseen. Syyn lopullinen varmistuminen edellyttää kuitenkin jatkotutkimuksia.

Tulosten takia NIMS aikoo nyt kehittää uusi protoja, joissa yritetään lisätä energiatiheyttä kennokerroksissa eli kennostossa. Lisäksi ilmasta yritetään vähentää epäpuhtauksia.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

GDPR tulee – oletko valmis?

Tietoturva on parhaimmillaankin ikävä tehtävä: Keinot toteuttaa se ovat kalliita, vievät aikaa ja lisäävät energiankulutusta. Samalla kyse on olennaisesta tekijästä, kun laitteita liitetään yhteen osana Teollisuus 4.0.-, esineiden internet- tai pilvitekniikoita. Tietoturva määritellään uudessa EU-direktiivissä GDPR.

Lue lisää...
 
ETN_fi Kanadalaislasten vuoro oppia koodaamaan micro:bit-korteilla. https://t.co/0iVaMmV1zs
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
 
 

ny template