JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Sähköauto on erinomainen keksintö, mutta tällä hetkellä akusto vaatii liikaa tilaa. Sen takia autojen kantama latausten välillä jää edelleen turhan lyhyeksi. Saksalaistutkijat ovat kehittämässä akustoa, jolla sähköauton kantama kasvaa tuhanteen kilometriin. Testit alkavat jo muutaman vuoden kuluttua.

Asialla ovat Fraunhofer-instituutin keraamisten tekniikoiden ja järjestelmien IKTS-yksikön tutkijat. He ovat ryhtyneet EMBATT-projektissa rakentamaan sähköauton akkua uudella tavalla tavoitteenaan pakata enemmän kennoja ja varauskapasiteettia samaan tilaan.

Nykyakustojen ongelma on se, että kennoston kotelointi ja liitännät vievät yli 50 prosenttia akuston kokonaistilasta. Samalla kennojen liitännät tuottavat resistanssia, joka syö käytössä olevaa tehoa.

IKTS:n tutkijat yrittävät hyödyntää polttokennoista tuttua bipolaarisuuden periaatetta litiumakkuun. Siinä yksittäisiä kennoja ei asenneta vierekkäin, vaan suoraan päällekkäin suuremmalla alueella. Tämän takia päästään eroon lähes kokonaan koteloinnista ja monimutkaisista liitännöistä.

Koska kennot ovat suoraan liittyneet toisiinsa, sähkö virtaa kennoston koko pinnan yli. Tämä pienentää olennaisesti resistanssia. Akun elektrodit on suunniteltu vapauttamaan ja imemään energiaa erittäin nopeasti.

Projektia vetävän tohtori Mareike Wolterin mukaan uusi kotelointirakenne voi mahdollistaa sen, että sähköautolla voi ajaa 1000 kilometriä yhdellä latauksella nykyisenkokoisella akustolla. Järjestelmä toimii jo laboratoriossa.

Tärkein komponentti uudessa akustossa on biopolaarielektrodi. Kyse on käytännössä metallinauhasta, joka pinnoitetaan molemmin puolin keraamisella varausmateriaalilla. Tämän ansiosta toisesta puolesta tulee anodi, toisesta katodi.

Fraunhoferissa tällaista elektrodinauhaa valmistetaan jo rullalta-rullalle -menetelmällä. Pilottituotanto osoittaa, että materiaalia voidaan valmistaa nopeasti suurissa volyymeissä.

 

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Kelluvat mittauskanavat avainasemassa

Modernit puolijohteet mahdollistavat aikaisemmin saavuttamattomissa olleet hyötysuhteet ja tehotiheydet. Samanaikaisesti ne asettavat tehoelektroniikan kehittämisessä käytettäville testaus- ja mittauslaitteille suurempia vaatimuksia. Kelluvilla mittauskanavilla varustetut oskilloskoopit ovat ihanteellisia mittauslaitteita, jotka tarjoavat laajan kirjon laboratoriotason oskilloskoopin analysointimahdollisuuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
 
 

ny template