JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Sähköauto on erinomainen keksintö, mutta tällä hetkellä akusto vaatii liikaa tilaa. Sen takia autojen kantama latausten välillä jää edelleen turhan lyhyeksi. Saksalaistutkijat ovat kehittämässä akustoa, jolla sähköauton kantama kasvaa tuhanteen kilometriin. Testit alkavat jo muutaman vuoden kuluttua.

Asialla ovat Fraunhofer-instituutin keraamisten tekniikoiden ja järjestelmien IKTS-yksikön tutkijat. He ovat ryhtyneet EMBATT-projektissa rakentamaan sähköauton akkua uudella tavalla tavoitteenaan pakata enemmän kennoja ja varauskapasiteettia samaan tilaan.

Nykyakustojen ongelma on se, että kennoston kotelointi ja liitännät vievät yli 50 prosenttia akuston kokonaistilasta. Samalla kennojen liitännät tuottavat resistanssia, joka syö käytössä olevaa tehoa.

IKTS:n tutkijat yrittävät hyödyntää polttokennoista tuttua bipolaarisuuden periaatetta litiumakkuun. Siinä yksittäisiä kennoja ei asenneta vierekkäin, vaan suoraan päällekkäin suuremmalla alueella. Tämän takia päästään eroon lähes kokonaan koteloinnista ja monimutkaisista liitännöistä.

Koska kennot ovat suoraan liittyneet toisiinsa, sähkö virtaa kennoston koko pinnan yli. Tämä pienentää olennaisesti resistanssia. Akun elektrodit on suunniteltu vapauttamaan ja imemään energiaa erittäin nopeasti.

Projektia vetävän tohtori Mareike Wolterin mukaan uusi kotelointirakenne voi mahdollistaa sen, että sähköautolla voi ajaa 1000 kilometriä yhdellä latauksella nykyisenkokoisella akustolla. Järjestelmä toimii jo laboratoriossa.

Tärkein komponentti uudessa akustossa on biopolaarielektrodi. Kyse on käytännössä metallinauhasta, joka pinnoitetaan molemmin puolin keraamisella varausmateriaalilla. Tämän ansiosta toisesta puolesta tulee anodi, toisesta katodi.

Fraunhoferissa tällaista elektrodinauhaa valmistetaan jo rullalta-rullalle -menetelmällä. Pilottituotanto osoittaa, että materiaalia voidaan valmistaa nopeasti suurissa volyymeissä.

 

 
 

Kustomoitu piiri on täydellinen teollisen internetin sovelluksiin

Teollisen internetin tai IIoT:n (Industrial Internet of Things) tarkoitus on hyvin yksinkertainen: tehdä tuotantolaitoksista mahdollisimman tehokkaita optimoimalla kaikki operaatiot, joihin kuuluvat tuotanto, materiaalien hallinta ja ylläpito.

Lue lisää...

Yhdistelmäkenno näkee tarkasti myös pimeässä

Kahta eri teknologiaa yhdistävä IT-EMCCD-kuvakenno näkee tarkasti sekä yön pimeydessä että kirkkaassa päivänvalossa. Laajan dynamiikan ansiosta yhdellä kameralla voidaan siten kuvata tarkasti näkymiä, jotka sisältävät sekä erittäin pimeitä että kirkkaita kohtia.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
ETN_fi Risto Siilasmaa of Nokia: Why you should study AI and Machine Learning and how I did it https://t.co/ifOQ9CtGn0
 
 

ny template