JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Sähköauto on erinomainen keksintö, mutta tällä hetkellä akusto vaatii liikaa tilaa. Sen takia autojen kantama latausten välillä jää edelleen turhan lyhyeksi. Saksalaistutkijat ovat kehittämässä akustoa, jolla sähköauton kantama kasvaa tuhanteen kilometriin. Testit alkavat jo muutaman vuoden kuluttua.

Asialla ovat Fraunhofer-instituutin keraamisten tekniikoiden ja järjestelmien IKTS-yksikön tutkijat. He ovat ryhtyneet EMBATT-projektissa rakentamaan sähköauton akkua uudella tavalla tavoitteenaan pakata enemmän kennoja ja varauskapasiteettia samaan tilaan.

Nykyakustojen ongelma on se, että kennoston kotelointi ja liitännät vievät yli 50 prosenttia akuston kokonaistilasta. Samalla kennojen liitännät tuottavat resistanssia, joka syö käytössä olevaa tehoa.

IKTS:n tutkijat yrittävät hyödyntää polttokennoista tuttua bipolaarisuuden periaatetta litiumakkuun. Siinä yksittäisiä kennoja ei asenneta vierekkäin, vaan suoraan päällekkäin suuremmalla alueella. Tämän takia päästään eroon lähes kokonaan koteloinnista ja monimutkaisista liitännöistä.

Koska kennot ovat suoraan liittyneet toisiinsa, sähkö virtaa kennoston koko pinnan yli. Tämä pienentää olennaisesti resistanssia. Akun elektrodit on suunniteltu vapauttamaan ja imemään energiaa erittäin nopeasti.

Projektia vetävän tohtori Mareike Wolterin mukaan uusi kotelointirakenne voi mahdollistaa sen, että sähköautolla voi ajaa 1000 kilometriä yhdellä latauksella nykyisenkokoisella akustolla. Järjestelmä toimii jo laboratoriossa.

Tärkein komponentti uudessa akustossa on biopolaarielektrodi. Kyse on käytännössä metallinauhasta, joka pinnoitetaan molemmin puolin keraamisella varausmateriaalilla. Tämän ansiosta toisesta puolesta tulee anodi, toisesta katodi.

Fraunhoferissa tällaista elektrodinauhaa valmistetaan jo rullalta-rullalle -menetelmällä. Pilottituotanto osoittaa, että materiaalia voidaan valmistaa nopeasti suurissa volyymeissä.

 

Tämä on seuraava askel piiritekniikassa: eFPGA

On selvää, että puolijohdealalla keskitytään vihdoin kasvavaan valikoimaan teknologioita, jotka prosessigeometrian kutistamisen sijaan katsovat uusia järjestelmäarkkitehtuureita ja käytettävissä olevan piin parempaa käyttöä uusien piiri- laite- ja kotelointisuunnittelun konseptien kautta. Kun astumme uudelle aikakaudelle, seuraava looginen askel näyttää olevan FPGA-piirin ja prosessorin eli CPU:n yhdistäminen: sulautettu FPGA.

Lue lisää...

Uusi LabVIEW tekee mahdottomasta mahdollista

Ohjelmisto ratkaisee järjestelmien tehokkuuden myös mittauksessa ja testauksessa. NI:n uusi LabVIEW NXG on ympäristö, jossa monia toimintoja voidaan tehdä ilman ohjelmointia.

Lue lisää...
 
ETN_fi Smartphone OS shares? See the graph from Kantar. https://t.co/ZUuDBJrO52
ETN_fi Wanna know what Linus Torvalds thinks about all kind of gadgets? Well, now you can by reading his Google+ page: https://t.co/M0O7texu0V
ETN_fi @OfficeInsider When will Outlook 2016 for Mac support Google calendar?
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
 

ny template