JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Purduen yliopiston tutkijoiden kehittämä uusi teknologia voisi tarjota helpon, edullisen ja ympäristöystävällisen latausmenetelmän sähkö- ja hybridiauton akuille. Siinä auton akusto elvytettäisiin nestemäisellä elektrolyytillä huoltoasemalla tapahtuvan tankkauksen tapaan.

Professori John Cushman esitteli tutkimustuloksia ”Redoksireaktioista sekoittumattomissa nesteissä huokoisen media - kalvottomissa akkusovelluksissa” äskettäisessä International Society for Porous Media -konferenssissa Rotterdamissa. Cushman on mukana perustamassa Ifbattery LLC:tä (IF-battery), joka kehittää ja on kaupallistamassa tekniikkaa.

Nykyiset sähköautot tarvitsevat sopiviin kohteisiin rakennettuja latauspaikkoja. Niiden toteuttaminen riittävässä määrin vaatii massiivista infrastruktuuria. IF-battery on kehitetty energian varastointiin tavalla, jonka avulla kuljettaja voisi täyttää sähköauton akun samoin kuin polttoainetta tankataan autoon. Tämä elvyttäisi akustossa käytetyn akkunesteen.

Käytetty akkuneste tai elektrolyytti voidaan kerätä talteen ja ladata uudelleen käyttöä varten. Menetelmän kehittäjät uskovat, että tekniikka sopisi lähes sellaisenaan nykyiseen polttoaineen jakelun infrastruktuuriin.

Menetelmään liittyvä virtausakku on ensimmäinen, jossa ei ole kalvoa, mikä vähentää kustannuksia ja pidentää akun käyttöikää. Kalvon likaantuminen voi rajoittaa latauskertojen määrää ja sen tiedetään myös aiheuttaneen virtausakkujen syttymisiä.

- IF-batteryn osat ovat riittävän turvallisia varastoida kotiin ja ovat riittävän vakaita vastaamaan suuren mittakaavan tuotannon ja jakelun vaatimuksia ja ovat kustannustehokkaita. Olemme siinä vaiheessa yhtiön kasvua, että etsimme lisärahoitusta rakentaa suuren mittakaavan prototyyppejä ja myöhemmin valmistuskumppaneita, toteaa John Cushman Purduen yliopiston tiedotteessa.

Veijo Hänninen

Nanobittejä 15.6.2017

 
 

Tekoäly mullistaa seuraavaksi kuvantunnistuksen yrityskäytössä

Älykäs karttapalvelu, joka ohjaa kiertämään ruuhkat ja tietyöt, on meille jo itsestäänselvyys. Viime vuoden lopulla tekoälyn avulla toteutettu Google Translate -käännöspalvelun uudistus oli puolestaan huima loikka, jonka myötä suomenkielistenkin tekstien kääntäminen alkaa jo tuottaa hämmentävän laadukkaita lopputuloksia. Jopa reaaliaikainen kääntäminen suoraan korvakuulokkeisiin on nyt mahdollista.

Lue lisää...

Laadukas käyttöliittymä ja pitkä akunkesto – mahdoton yhtälö?

Myös puettaviin laitteiin halutaan näyttävä käyttöliittymä animaatioineen, mutta voiko sellaisen toteuttaa pienellä akulla varustetussa laitteessa? Toshiba Electronics Europen uudella TZ1200-prosessorilla se onnistuu.

Lue lisää...
 
ETN_fi It is too early for facial recognition, says Huawei. See https://t.co/Pxuuz2HAtD @HuaweiMobileFI
ETN_fi Internet of Things? Or Internet of Moving Things? See https://t.co/tZGo47BeC4 @mcubemems
ETN_fi Wifi-verkkojen WPA2-salaus murrettu. https://t.co/NO8bmrjyAp @viest_virasto
ETN_fi Huawei Mate 10 is not a smart phone. It is an intelligent machine. https://t.co/MbW3ec5Sje @HuaweiMobileFI
ETN_fi Huawei lanseeraa Mate 10- huippumallin Münchenissä. Kiinalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka hyödyntää paikalli… https://t.co/5RPybKzmd2
 
 

ny template