JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Sähköauto on periaatteessa päästötön tapa liikkua paikasta toiseen, mutta sen lataaminen on edelleen sekä hidasta että työlästä. Stanfordin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikkaa, joka poistaa latauksen ongelmat.

Tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla akustoa voidaan ladata langattomasti jopa metrin päässä. Lähettävän ja vastaanottavan käämin välillä syntyy magneettinen kytkentä, jossa sähköä voidaan siirtää.

Sähköautojen osalta tämä voi mahdollistaa jopa lataamisen "lennossa", mikäli latausalustoja sijoitetaan liikenteen sekaan tien pintaan. Liikennevaloissa odottelun voisi käyttää hyväkseen, kun auton akusto latautuu samalla.

Samaa periaatetta voidaan käyttää tietysti muiden laitteiden langattomaan lataamiseen. Yliopiston kampuksella voisi olla latauspaikkoja, joiden yli kävelevien opiskelijoiden älypuhelinten ja läppärien akut täyttyisivät.

Stanfordissa projektia vetävän professori Shanhui Fanin mukaan siirrettävää tehoa pitää vielä kasvattaa sähköautojen lataamiseen, mutta latauslinkin kantamaan ei enää tarvitse lisätä.

Youtube-demossaan Fanin rakentama laite lataa lediä 1 milliwatin teholla, kun sähköautot tarvitsevat kymmeniä kilowatteja. Työsarkaa tutkijoilla siis riittää.

Tutkijoiden tulokset julkaistiin uudessa Nature-aikakauslehdessä.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template