JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

MIT:stä spinnanneen Open Water Powerin (OWP) tavoitteena on parantaa merkittävästi miehittämättömien vedenalaisten laitteiden (UUV) toiminta-aikaa merialueella. Äskettäin L3 Technologiesin hankkima yritys on kehittänyt uuden alumiini-vesi -akkujärjestelmän, joka antaa vedenalaisille laitteille kymmenkertaisen toiminta-ajan verrattuna perinteisten litiumioniakkuihin.

Tehojärjestelmä voisi löytää monenlaisia käyttötarkoituksia, kuten auttaen UUV-laitteden sukeltaa syvemmälle ja pidempiä aikoja. Niitä voisi käyttää erilaisissa tutkimus ja anturijärjestelmissä. Nykyään niissä käytetään litiumakkuja, joihin liittyy useita hankaluuksia.

Open Water Powerin energiajärjestelmä on turvallisempi, halvempi ja pitkäikäisempi. Se koostuu alumiinianodista ja katodista, joka seostettu pääasiassa nikkelillä sekä elektrodien välissä olevasta alkalisesta elektrolyytistä.

Kun uusi akkujärjestelmä on sijoitettu merelle, vesi otetaan akkuun ja halkaistaan katodilla hydroksidin anioneiksi ja vetykaasuksi. Hydroksidin anionien ollessa vuorovaikutuksessa alumiinianodin kanssa syntyy alumiinihydroksidia ja elektroneja. Sekä alumiinihydroksidi että vetykaasu ovat vaarattomia jätteitä esimerkiksi maanpäällisien moottoreiden pakokaasuihin verrattuna.

Komponentit aktivoituvat vain silloin, kun ne ovat märkiä. Kun alumiinianodi syöpyy, sen voi vaihtaa pienin kustannuksin.

Yksi suuri haaste alumiiniakuilla on, että tietyt kemiat vaikeuttavat elektronien luovuttamista piiriin. Lisäksi reaktiotuote, alumiinihydroksidi, tarttuu elektrodin pinnalla, estäen reaktion jatkumisen.

Ensimmäinen haaste voitettiin valmistamalla galliumrikastettu alumiinianodi, joka onnistuneesti lahjoitti elektroneja, mutta syöpyi hyvin nopeasti. Toiseen haasteeseen kehitettiin elektrolyyttejä ja seoksia, jotka estävät parasiittisia korroosioprosesseja ja estävät alumiinihydroksidikerroksen muodostumisen anodille.

Tänä päivänä akkujärjestelmässä käytetään pumppua kierrättämään elektrolyyttiä keräämään ei-toivottua alumiinihydroksidia anodilla ja dumpaten sen räätälöityyn saostusansaan. Kun se on täynnä, ansa jätteineen ulostetaan ja korvataan automaattisesti. Elektrolyytti estää myös meren organismien kasvun akkujärjestelmän sisällä.

Veijo Hänninen

Nanobittejä 29.6.2017

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template