JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Sinkki-ilma-akku on pitkään ollut ehdolla nykyisten kannettavien laitteiden epävakaiden litiumakkujen korvaajaksi, mutta niiden lataaminen on tähän asti ollut iso ongelma valmistajille. Sydneyn yliopiston tutkijat näyttävät nyt ratkaisseen ongelman.

Sinkki-ilma-akuille on puolellaan monia etuja. Sinkki on erittäin yleinen materiaali, joten akut voisivat olla litiumpohjaisia edullisempia. Niiden energiatiheys on myös litiumakkuja parempi. Tietysti sinkki on litiumin vakaampaa, joten akut ovat turvallisempia.

Sinkki-ilma-akkujen lataaminen on kuitenkin ollut hankalaa. Ei ole ollut olemassa katalyyttiä, joka tehokkaasti poistaisi ja tuottaisi ilmaa akun latauksen ja purkaamisen aikana.

Advanced Materials -lehdessä julkistetussa Sydneyn ja Nanyangin teknisen yliopiston yhteisprojektissa kehitettiin kolmevaiheinen prosessi mahdollistaa kaksitoimisten happikatalyytin rakentamisen uudelleenladattavaa sinkkiakkua varten.

Uudet katalyytit valmistetaan kontrolloimalla samanaikaisesti raudan, kobaltin ja nikkelin oksidien muodostumista, kokoa ja kiteisyyttä. Näiden avulla valmistetut sinkkiakut ovat tutkimustulosten mukaan lupaavia: 60 lataus/purkaussyklin jälkeen energiatiheys putosi alle 10 prosenttia.

Tekniikka vaatii vielä työtä, mutta nykyakkujen tapaan uudelleen ladattava sinkki-ilma-akku on nyt lähempänä laajamittaista kaupallistamista.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template