JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Täysin automatisoidutkin robottiautot tulevat, halusimme sitä tai emme. Onneksi ihmisten muutosvastarintaan voi aina luottaa. Gartnerin tutkimuksen mukaan peräti 55 prosenttia ihmisistä e istuisi täysin automatisoidun robottiauton kyytiin.

Tämä on iso ongelma, koska lainsäädännöllisten muutosten lisäksi robottiauton menestys riippuu kuluttajien toiveista. Tätä varten Gartner haastatteli kevään aikana 1519 ihmistä Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Tulosten mukaan täysirobottiautoon - sellaisia ei vielä ole - istuisi vain 45 prosenttia kuluttajista. 71 prosenttia voisi olla osin automatisoidun ajoneuvon kyydissä.

Syyksi tähän nihkeyteen kuluttajat ilmoittivat huolen tekniikan pettämisestä ja turvallisuudesta. Tämä on erikoista, kun tällä hetkellä juuri kukaan ei vastusta ihmiskuljettajan kyytiin nousemista. Tai sitä tilastollista tosiseikkaa, että sadan vastaantulijan joukossa on useita eri aineiden vaikutuksessa ajavia.

Myötämielisimmin robottiautoihin suhtautuvat ne, jotka jo nyt käyttävät erilaisia on demand -palveluja, kuten Uber tai Car2Go. Gartnerin mukaan nämä ovat edistyksellisempiä käyttäjiä ja avoimempia robottiautojen ideaa kohtaan.

SAE-järjestö määritteli jo 2014 luokituksen, jolla erilaisia automaatiojärjestelmiä voitiin luokitella. 5-taso merkitsee täydellistä itsenäistä ajoneuvoa, mutta sellaisia joudutaan odottelemaan vielä pitkään. Tämän hetken edistynein robottiauto on uusi Audi A8, joka on määritelty tason 3 robottiautoksi. SAE:n määritelmässä 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia.

 
 

Tämä on seuraava askel piiritekniikassa: eFPGA

On selvää, että puolijohdealalla keskitytään vihdoin kasvavaan valikoimaan teknologioita, jotka prosessigeometrian kutistamisen sijaan katsovat uusia järjestelmäarkkitehtuureita ja käytettävissä olevan piin parempaa käyttöä uusien piiri- laite- ja kotelointisuunnittelun konseptien kautta. Kun astumme uudelle aikakaudelle, seuraava looginen askel näyttää olevan FPGA-piirin ja prosessorin eli CPU:n yhdistäminen: sulautettu FPGA.

Lue lisää...

CMOS-anturi valtaa konenäön

Vaikka CCD-kuvakennot saattavat edelleen olla välttämättömiä joissakin erikoissovelluksissa, CMOS-pohjaiset kuva-anturit valtaavat konenäkösovelluksia kiihtyvään tahtiin. Ne tuovat teollisuuden kuvannusjärjestelmiin uuden luokan suorituskykyä ja toiminnallisuutta.

Lue lisää...
 
 

ny template