JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Täysin automatisoidutkin robottiautot tulevat, halusimme sitä tai emme. Onneksi ihmisten muutosvastarintaan voi aina luottaa. Gartnerin tutkimuksen mukaan peräti 55 prosenttia ihmisistä e istuisi täysin automatisoidun robottiauton kyytiin.

Tämä on iso ongelma, koska lainsäädännöllisten muutosten lisäksi robottiauton menestys riippuu kuluttajien toiveista. Tätä varten Gartner haastatteli kevään aikana 1519 ihmistä Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Tulosten mukaan täysirobottiautoon - sellaisia ei vielä ole - istuisi vain 45 prosenttia kuluttajista. 71 prosenttia voisi olla osin automatisoidun ajoneuvon kyydissä.

Syyksi tähän nihkeyteen kuluttajat ilmoittivat huolen tekniikan pettämisestä ja turvallisuudesta. Tämä on erikoista, kun tällä hetkellä juuri kukaan ei vastusta ihmiskuljettajan kyytiin nousemista. Tai sitä tilastollista tosiseikkaa, että sadan vastaantulijan joukossa on useita eri aineiden vaikutuksessa ajavia.

Myötämielisimmin robottiautoihin suhtautuvat ne, jotka jo nyt käyttävät erilaisia on demand -palveluja, kuten Uber tai Car2Go. Gartnerin mukaan nämä ovat edistyksellisempiä käyttäjiä ja avoimempia robottiautojen ideaa kohtaan.

SAE-järjestö määritteli jo 2014 luokituksen, jolla erilaisia automaatiojärjestelmiä voitiin luokitella. 5-taso merkitsee täydellistä itsenäistä ajoneuvoa, mutta sellaisia joudutaan odottelemaan vielä pitkään. Tämän hetken edistynein robottiauto on uusi Audi A8, joka on määritelty tason 3 robottiautoksi. SAE:n määritelmässä 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template