JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Täysin automatisoidutkin robottiautot tulevat, halusimme sitä tai emme. Onneksi ihmisten muutosvastarintaan voi aina luottaa. Gartnerin tutkimuksen mukaan peräti 55 prosenttia ihmisistä e istuisi täysin automatisoidun robottiauton kyytiin.

Tämä on iso ongelma, koska lainsäädännöllisten muutosten lisäksi robottiauton menestys riippuu kuluttajien toiveista. Tätä varten Gartner haastatteli kevään aikana 1519 ihmistä Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Tulosten mukaan täysirobottiautoon - sellaisia ei vielä ole - istuisi vain 45 prosenttia kuluttajista. 71 prosenttia voisi olla osin automatisoidun ajoneuvon kyydissä.

Syyksi tähän nihkeyteen kuluttajat ilmoittivat huolen tekniikan pettämisestä ja turvallisuudesta. Tämä on erikoista, kun tällä hetkellä juuri kukaan ei vastusta ihmiskuljettajan kyytiin nousemista. Tai sitä tilastollista tosiseikkaa, että sadan vastaantulijan joukossa on useita eri aineiden vaikutuksessa ajavia.

Myötämielisimmin robottiautoihin suhtautuvat ne, jotka jo nyt käyttävät erilaisia on demand -palveluja, kuten Uber tai Car2Go. Gartnerin mukaan nämä ovat edistyksellisempiä käyttäjiä ja avoimempia robottiautojen ideaa kohtaan.

SAE-järjestö määritteli jo 2014 luokituksen, jolla erilaisia automaatiojärjestelmiä voitiin luokitella. 5-taso merkitsee täydellistä itsenäistä ajoneuvoa, mutta sellaisia joudutaan odottelemaan vielä pitkään. Tämän hetken edistynein robottiauto on uusi Audi A8, joka on määritelty tason 3 robottiautoksi. SAE:n määritelmässä 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia.

 
 

Kustomoitu piiri on täydellinen teollisen internetin sovelluksiin

Teollisen internetin tai IIoT:n (Industrial Internet of Things) tarkoitus on hyvin yksinkertainen: tehdä tuotantolaitoksista mahdollisimman tehokkaita optimoimalla kaikki operaatiot, joihin kuuluvat tuotanto, materiaalien hallinta ja ylläpito.

Lue lisää...

Mobiililaitteiden jännitenotkahdukset voidaan estää

Buck-boost-muuntimen hyödyntäminen esiregulaattorina mobiililaitteessa tarjoaa vakaasti säädetyn väyläjännitteen alijärjestelmien käyttöön. Esiregulaattori estää hetkelliset jännitenotkahdukset, kun akun napajännitteessä esiintyy vaihtelevan kuormavirran aiheuttamia jännitepudotuksia. Samalla se tarjoaa koko järjestelmälle entistä korkeamman hyötysuhteen.

Lue lisää...
 
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
ETN_fi Risto Siilasmaa of Nokia: Why you should study AI and Machine Learning and how I did it https://t.co/ifOQ9CtGn0
ETN_fi Electronics integrated in wooden panels? See https://t.co/9VcZEajv4l @TactoTek
ETN_fi 60% of iPhone X users feel that Face ID is better than Touch ID. Have you found Face ID to be an adequate successor… https://t.co/I2Lkl2dHVV
ETN_fi AI-puhelin tulee jatkuvasti älykkäämmäksi. See https://t.co/8D1pMumaYH @HuaweiMobileFI
 
 

ny template