JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Vuoden 2017 alussa astui voimaan uusi sähköturvallisuuslaki, joka toi kevennyksiä tieliikenteeseen tarkoitettujen sähköajoneuvojen huolto- ja korjaustoimintaan. Nyt vanhan polttomoottoriauton muuntaminen sähköautoksi käy aiempaa helpommin.

Vanhan sähköturvallisuuslain aikana sähköautokorjaamoita koskivat samat vaatimukset kuin sähköurakointiliikkeitä: korjaamoilla piti olla sähkötöiden johtaja, niiden tuli rekisteröityä Tukesin urakoitsijarekisteriin ja työn suorittajilla oli työkokemusvuosiin ja opintosisältöihin perustuvat ammattitaitovaatimukset. Vastaavanlaista sääntelyä ei ollut käytössä muualla Euroopassa.

Uudessa sähköturvallisuuslaissa sähkötöiden johtajan nimeämisestä ja urakoitsijoiden rekisteröimisestä luovuttiin, ja nyt riittää, että työn suorittaja on riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin.

Vanhojen polttomoottoriautojen muuntaminen sähkökäyttöisiksi on Suomessa toistaiseksi pienen porukan harrastus, mutta muunnoskatsastukseen liittyvä byrokratia on tuottanut välillä harmaita hiuksia rakentelijoille. Jotkut katsastusasemat ovat muun muassa kieltäytyneet katsastamasta muunnossähköautoja pykälien epäselvyyden takia. Niille katsastusasemille, jotka ovat muunnossähköautoja muutoskatsastaneet, on käytännössä riittänyt ”jonkun sähköalan ihmisen” todistus siitä, että ajoneuvo on sähköturvallinen. Trafin vanhan määräyksen mukaan muunnossähköajoneuvoilta vaadittiin joko valtuutetun sähkötarkastajan todistus tai sähköpätevyystodistuksen omaavan henkilön laatima käyttöönottopöytäkirja.

Kun sähköautojen korjaukseen ei vaadita enää sähköpätevyystodistuksen omaavaa sähkötöiden johtajaa, olisi ristiriitaista vaatia pätevyystodistusta myöskään itserakentelijoilta. Trafin uudessa määräyksessä sanotaankin, että "muutoskatsastuksessa osoituksena vaatimusten täyttymisest hyvksytään mys kyttöönottopytkirja silt, joka tyttää shkturvallisuuslaissa (1135/2016) shktiden tekemiseen säädetyt vaatimukset ja joka itse on vastannut ajoneuvon muutosten tekemisest tai Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valtuuttaman tarkastuslaitoksen tai tarkastajan lausunto".

Sähköturvallisuuslaki vaatii, että henkilö on riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin. Jos henkilö tekee/kokoaa itse sähköajoneuvon sähköjärjestelmän, hän on myös siihen perehtynyt. Sähkön vaaroihin perehtymistä taas on vaikea näyttää toteen katsastuskonttorilla, ja jos tällaista vaadittaisiin, sen osoittamistapa pitäisi erikseen kirjata määräykseen. Käytännössä siis riittää, että muunnossähköauton rakentaja esittää käyttöönottotarkastuspöytäkirjan ajoneuvostaan katsastusasemalla.

- Tarkoituksemme on siis ollut karsia määräyksestä sähköturvallisuuslain kanssa ylimääräiset tai ristiriitaiset vaatimukset, joten tulkintasi on oikea”, vahvistaa erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista. Määräyksen perustelumuistiossa todetaan, että käyttöönottopöytäkirjan muutoskatsastukseen toimittavalta henkilöltä ei enää edellytetä sähköpätevyyttä. Sen sijasta viitataan uuteen 1. päivänä tammikuuta 2017 voimaan tulleeseen sähköturvallisuuslakiin (1135/2016), jossa sallitaan poikkeuksia sähkötöiden tekemisen edellytyksiin sähköajoneuvon voimajärjestelmän sähkötöissä.

Vesa Linja-aho, lehtori, Metropolia-ammattikorkeakoulu

 
 

Kustomoitu piiri on täydellinen teollisen internetin sovelluksiin

Teollisen internetin tai IIoT:n (Industrial Internet of Things) tarkoitus on hyvin yksinkertainen: tehdä tuotantolaitoksista mahdollisimman tehokkaita optimoimalla kaikki operaatiot, joihin kuuluvat tuotanto, materiaalien hallinta ja ylläpito.

Lue lisää...

Mobiililaitteiden jännitenotkahdukset voidaan estää

Buck-boost-muuntimen hyödyntäminen esiregulaattorina mobiililaitteessa tarjoaa vakaasti säädetyn väyläjännitteen alijärjestelmien käyttöön. Esiregulaattori estää hetkelliset jännitenotkahdukset, kun akun napajännitteessä esiintyy vaihtelevan kuormavirran aiheuttamia jännitepudotuksia. Samalla se tarjoaa koko järjestelmälle entistä korkeamman hyötysuhteen.

Lue lisää...
 
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
ETN_fi Risto Siilasmaa of Nokia: Why you should study AI and Machine Learning and how I did it https://t.co/ifOQ9CtGn0
ETN_fi Electronics integrated in wooden panels? See https://t.co/9VcZEajv4l @TactoTek
ETN_fi 60% of iPhone X users feel that Face ID is better than Touch ID. Have you found Face ID to be an adequate successor… https://t.co/I2Lkl2dHVV
ETN_fi AI-puhelin tulee jatkuvasti älykkäämmäksi. See https://t.co/8D1pMumaYH @HuaweiMobileFI
 
 

ny template