JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Vuoden 2017 alussa astui voimaan uusi sähköturvallisuuslaki, joka toi kevennyksiä tieliikenteeseen tarkoitettujen sähköajoneuvojen huolto- ja korjaustoimintaan. Nyt vanhan polttomoottoriauton muuntaminen sähköautoksi käy aiempaa helpommin.

Vanhan sähköturvallisuuslain aikana sähköautokorjaamoita koskivat samat vaatimukset kuin sähköurakointiliikkeitä: korjaamoilla piti olla sähkötöiden johtaja, niiden tuli rekisteröityä Tukesin urakoitsijarekisteriin ja työn suorittajilla oli työkokemusvuosiin ja opintosisältöihin perustuvat ammattitaitovaatimukset. Vastaavanlaista sääntelyä ei ollut käytössä muualla Euroopassa.

Uudessa sähköturvallisuuslaissa sähkötöiden johtajan nimeämisestä ja urakoitsijoiden rekisteröimisestä luovuttiin, ja nyt riittää, että työn suorittaja on riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin.

Vanhojen polttomoottoriautojen muuntaminen sähkökäyttöisiksi on Suomessa toistaiseksi pienen porukan harrastus, mutta muunnoskatsastukseen liittyvä byrokratia on tuottanut välillä harmaita hiuksia rakentelijoille. Jotkut katsastusasemat ovat muun muassa kieltäytyneet katsastamasta muunnossähköautoja pykälien epäselvyyden takia. Niille katsastusasemille, jotka ovat muunnossähköautoja muutoskatsastaneet, on käytännössä riittänyt ”jonkun sähköalan ihmisen” todistus siitä, että ajoneuvo on sähköturvallinen. Trafin vanhan määräyksen mukaan muunnossähköajoneuvoilta vaadittiin joko valtuutetun sähkötarkastajan todistus tai sähköpätevyystodistuksen omaavan henkilön laatima käyttöönottopöytäkirja.

Kun sähköautojen korjaukseen ei vaadita enää sähköpätevyystodistuksen omaavaa sähkötöiden johtajaa, olisi ristiriitaista vaatia pätevyystodistusta myöskään itserakentelijoilta. Trafin uudessa määräyksessä sanotaankin, että "muutoskatsastuksessa osoituksena vaatimusten täyttymisest hyvksytään mys kyttöönottopytkirja silt, joka tyttää shkturvallisuuslaissa (1135/2016) shktiden tekemiseen säädetyt vaatimukset ja joka itse on vastannut ajoneuvon muutosten tekemisest tai Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valtuuttaman tarkastuslaitoksen tai tarkastajan lausunto".

Sähköturvallisuuslaki vaatii, että henkilö on riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin. Jos henkilö tekee/kokoaa itse sähköajoneuvon sähköjärjestelmän, hän on myös siihen perehtynyt. Sähkön vaaroihin perehtymistä taas on vaikea näyttää toteen katsastuskonttorilla, ja jos tällaista vaadittaisiin, sen osoittamistapa pitäisi erikseen kirjata määräykseen. Käytännössä siis riittää, että muunnossähköauton rakentaja esittää käyttöönottotarkastuspöytäkirjan ajoneuvostaan katsastusasemalla.

- Tarkoituksemme on siis ollut karsia määräyksestä sähköturvallisuuslain kanssa ylimääräiset tai ristiriitaiset vaatimukset, joten tulkintasi on oikea”, vahvistaa erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista. Määräyksen perustelumuistiossa todetaan, että käyttöönottopöytäkirjan muutoskatsastukseen toimittavalta henkilöltä ei enää edellytetä sähköpätevyyttä. Sen sijasta viitataan uuteen 1. päivänä tammikuuta 2017 voimaan tulleeseen sähköturvallisuuslakiin (1135/2016), jossa sallitaan poikkeuksia sähkötöiden tekemisen edellytyksiin sähköajoneuvon voimajärjestelmän sähkötöissä.

Vesa Linja-aho, lehtori, Metropolia-ammattikorkeakoulu

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

GDPR tulee – oletko valmis?

Tietoturva on parhaimmillaankin ikävä tehtävä: Keinot toteuttaa se ovat kalliita, vievät aikaa ja lisäävät energiankulutusta. Samalla kyse on olennaisesta tekijästä, kun laitteita liitetään yhteen osana Teollisuus 4.0.-, esineiden internet- tai pilvitekniikoita. Tietoturva määritellään uudessa EU-direktiivissä GDPR.

Lue lisää...
 
ETN_fi Kanadalaislasten vuoro oppia koodaamaan micro:bit-korteilla. https://t.co/0iVaMmV1zs
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
 
 

ny template