JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Isot merialukset eivät ole aiemmin voineet hyödyntää sähköakkuja samassa mittakaavassa kuin pienemmät, sillä akkujen teho ei ole riittänyt. Suomalainen teknologiayhtiö Protacon toimittaa Rauma Marine Constructionille ratkaisun, jossa propulsion kokonaisteho on yli 3 megawattia.

Ratkaisu soveltuu kaikille ison mittaluokan aluksille. Merentutkimusalus Arandasta tulee propulsion uudistuksen yhteydessä ensimmäinen Suomessa toteutettu uutta akkuteknologiaa hyödyntävä alus.

Aranda on jäävahvistettu tutkimusalus, joka soveltuu monitieteelliseen, ympärivuotiseen merentutkimukseen. Aluksen omistaja Suomen ympäristökeskus SYKE halusi aluksen diesel-propulsion tilalle hybridikäytön. Uudistuksen jälkeen alusta voidaan käyttää dieseliin yhdistetyn generaattorin tuottaman sähkön ja tehokkaasta akustosta saatava sähkön avulla. Kun dieselmoottorin käyttöä voidaan akkujen avulla rajoittaa, vähenevät rikkipäästöt merkittävästi. Hybridiratkaisu pienentää myös mereen aiheutuvaa melua. Melun väheneminen helpottaa puolestaan merieliöiden tutkimista.

Protacon toimii Arandan uudistuksessa Rauma Marine Constructionsin teknologiakumppanina. Toimitus Arandaan sisältää pääkeskuksen, nestejäähdytteiset sähkökäytöt, propulsiomoottorit sekä propulsioakuston.

- Alusten hybridijärjestelmät edustavat viimeisintä teknologiaa päästöjen vähentämisessä meriliikenteessä. Tämän teholuokan hybridijärjestelmän kehitys on meiltä panostusta tulevaisuuteen, kehitysjohtaja Kari Pellinen Protaconilta sanoo.

Myös sähkösuunnittelusta vastaava Marko Paloluoto Rauma Marine Constructionsilta näkee akkuteknologian ja hybridiratkaisut meriteollisuudelle merkittävänä tämän päivän ja tulevaisuuden ratkaisuna.

- Suuntaus näkyy voimakkaasti meille tulevissa tarjouskyselyissä. Kyselyjä on paljon ja lähes kaikkiin on speksattu mukaan propulsioakut. Arandan onkin meille molemmille tärkeä referenssikohde mahdollisia tulevia projekteja varten, Paloluoto sanoo.

Protaconilla on pitkä kokemus erityisesti jäässä kulkevien alusten propulsion ja automaation modernisoinneista sekä vähäpäästöisempien propulsiojärjstelmien kehittämisestä. Yhtiöstä löytyy pitkän linjan asiantuntemusta, mikä näkyy innovatiivisina ja pitkälle mietittyinä ratkaisuina.

Arandan sähkökäyttöratkaisua ja teknologiaa tullaan hyödyntämään myös muilla aloilla, kuten työkone-, energia- ja paperiteollisuudessa.

- Paperiteollisuuteen ratkaisuja on jo kyselty, mutta varsinaisiin toteutuksiin ei ole vielä edetty. Hybriditeknologia tuo oman lisänsä ja mahdollisuutensa asiaan, Pellinen kertoo.

 
 

Tämä on seuraava askel piiritekniikassa: eFPGA

On selvää, että puolijohdealalla keskitytään vihdoin kasvavaan valikoimaan teknologioita, jotka prosessigeometrian kutistamisen sijaan katsovat uusia järjestelmäarkkitehtuureita ja käytettävissä olevan piin parempaa käyttöä uusien piiri- laite- ja kotelointisuunnittelun konseptien kautta. Kun astumme uudelle aikakaudelle, seuraava looginen askel näyttää olevan FPGA-piirin ja prosessorin eli CPU:n yhdistäminen: sulautettu FPGA.

Lue lisää...

CMOS-anturi valtaa konenäön

Vaikka CCD-kuvakennot saattavat edelleen olla välttämättömiä joissakin erikoissovelluksissa, CMOS-pohjaiset kuva-anturit valtaavat konenäkösovelluksia kiihtyvään tahtiin. Ne tuovat teollisuuden kuvannusjärjestelmiin uuden luokan suorituskykyä ja toiminnallisuutta.

Lue lisää...
 
 

ny template