JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Isot merialukset eivät ole aiemmin voineet hyödyntää sähköakkuja samassa mittakaavassa kuin pienemmät, sillä akkujen teho ei ole riittänyt. Suomalainen teknologiayhtiö Protacon toimittaa Rauma Marine Constructionille ratkaisun, jossa propulsion kokonaisteho on yli 3 megawattia.

Ratkaisu soveltuu kaikille ison mittaluokan aluksille. Merentutkimusalus Arandasta tulee propulsion uudistuksen yhteydessä ensimmäinen Suomessa toteutettu uutta akkuteknologiaa hyödyntävä alus.

Aranda on jäävahvistettu tutkimusalus, joka soveltuu monitieteelliseen, ympärivuotiseen merentutkimukseen. Aluksen omistaja Suomen ympäristökeskus SYKE halusi aluksen diesel-propulsion tilalle hybridikäytön. Uudistuksen jälkeen alusta voidaan käyttää dieseliin yhdistetyn generaattorin tuottaman sähkön ja tehokkaasta akustosta saatava sähkön avulla. Kun dieselmoottorin käyttöä voidaan akkujen avulla rajoittaa, vähenevät rikkipäästöt merkittävästi. Hybridiratkaisu pienentää myös mereen aiheutuvaa melua. Melun väheneminen helpottaa puolestaan merieliöiden tutkimista.

Protacon toimii Arandan uudistuksessa Rauma Marine Constructionsin teknologiakumppanina. Toimitus Arandaan sisältää pääkeskuksen, nestejäähdytteiset sähkökäytöt, propulsiomoottorit sekä propulsioakuston.

- Alusten hybridijärjestelmät edustavat viimeisintä teknologiaa päästöjen vähentämisessä meriliikenteessä. Tämän teholuokan hybridijärjestelmän kehitys on meiltä panostusta tulevaisuuteen, kehitysjohtaja Kari Pellinen Protaconilta sanoo.

Myös sähkösuunnittelusta vastaava Marko Paloluoto Rauma Marine Constructionsilta näkee akkuteknologian ja hybridiratkaisut meriteollisuudelle merkittävänä tämän päivän ja tulevaisuuden ratkaisuna.

- Suuntaus näkyy voimakkaasti meille tulevissa tarjouskyselyissä. Kyselyjä on paljon ja lähes kaikkiin on speksattu mukaan propulsioakut. Arandan onkin meille molemmille tärkeä referenssikohde mahdollisia tulevia projekteja varten, Paloluoto sanoo.

Protaconilla on pitkä kokemus erityisesti jäässä kulkevien alusten propulsion ja automaation modernisoinneista sekä vähäpäästöisempien propulsiojärjstelmien kehittämisestä. Yhtiöstä löytyy pitkän linjan asiantuntemusta, mikä näkyy innovatiivisina ja pitkälle mietittyinä ratkaisuina.

Arandan sähkökäyttöratkaisua ja teknologiaa tullaan hyödyntämään myös muilla aloilla, kuten työkone-, energia- ja paperiteollisuudessa.

- Paperiteollisuuteen ratkaisuja on jo kyselty, mutta varsinaisiin toteutuksiin ei ole vielä edetty. Hybriditeknologia tuo oman lisänsä ja mahdollisuutensa asiaan, Pellinen kertoo.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template