JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Aalto-yliopisto on mukana Intel Labsin CARS-tutkimuskeskuksessa, joka etsii ratkaisuja autonomisten järjestelmien tietoturvallisuuden ja yksityisyydensuojan haasteisiin. Tutkimuskeskuksessa ovat jäseninä Aalto-yliopiston lisäksi hankkeen koordinaattorina toimiva Darmstadtin teknillinen yliopisto, Bochumin Ruhrin yliopisto, Wienin teknillinen yliopisto ja Luxemburgin yliopisto.

CARS-tutkimuskeskuksessa (Collaborative Autonomous & Resilient Systems) keskittyy ratkomaan autonomisten järjestelmien turvallisuuteen, tietoturvaan ja yksityisyydensuojaan liittyviä ongelmia. Tällaisia järjestelmiä on muun muassa drone-lennokeissa, itseohjautuvissa ajoneuvoissa ja teollisissa automaatiojärjestelmissä.

Esimerkiksi drone-lennokeissa autonomisuus voi tarkoittaa lennon automatisointia ja näkökentän ulkopuolella tapahtuvien lentojen suorittamista. Lennokin tietoturvahaasteet voivat syntyä esimerkiksi tilanteessa, jossa se on kuljettamassa tavaraa ja havaitsee vian navigointijärjestelmässään. Vian havaitseminen saa lennokin laskeutumaan välittömästi, jotta se ei aiheuttaisi vahinkoa itselleen tai muille. Jos hakkeri pääsee tunkeutumaan lennokin navigaatiojärjestelmään ohjaten sen laskeutumaan, lennokki ja sen kuljettama sisältö voivat joutua vääriin käsiin.

Aalto-yliopiston tavoite uudessa tutkimuskeskuksessa on kehittää autonomisten järjestelmien tietoturvaa erityisesti koneoppimisen ja hajautetun yhteisymmärryksen avulla. Hajautettu yhteisymmärrys mahdollistaa luotettavan lopputuloksen järjestelmän eri osien tai toimijoiden kesken, vaikka osa niistä käyttäytyisi väärin vian tai tietoturvahyökkäyksen takia.

Intel Labs on tukenut lähes miljoonalla eurolla Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston tietoturvatutkimusta viimeisen neljän vuoden aikana. Tulevan yhteistyön arvo tullee olemaan yli puoli miljoonaa euroa seuraavan kolmen vuoden aikana.

CARS-tutkimuskeskuksen tavoitteena on aloittaa johtavien tutkimusorganisaatioiden välinen pitkäkestoinen yhteistyö, joka parantaa huipputekniikoiden luotettavuutta.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template