JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Englantilaisessa Bathin yliopistossa kansainväliset tutkijat ovat ottaneet askeleen kohti uusi akkuja, joissa on korvattu litium multivalenteilla metalleilla. Litiumioniakussa jokaista siirrettyä ionia kohden siirretään vain yksi elektroni, joka tuottaa sähkövirtaa. Multivalenssisissa akuissa voidaan siirtää useampi kuin yksi elektroni ionia kohden.

Bathin tutkijat loivat vikakohtia titaani-dioksidiin ja muodostivat näin lukuisia mikroskooppisia reikiä materiaaliin. Sen jälkeen he osoittivat, että magnesium ja alumiini pystyvät asettumaan ja poistumaan näistä rei´istä, vaikka ne sisältävät enemmän kuin yhden elektronin ionia kohden.

- Multivalenssiset akut ovat todella jännittävä suunta akkutekniikalle, mikä voi tarjota suurempaa varaustiheyttä ja parempaa suorituskykyä, sanoo tohtori Benjamin Morgan Bathin yliopiston kemian osastolta.

- On vaikea voittaa teknisiä esteitä, muun muassa löytää materiaaleja, jotka ovat hyviä elektrodeja monivalenssisia ioneja varten. Olemme löytäneet tavan, jolla voimme muokata titaanidioksidin monivalenttiseksi elektrodiksi.

Virginia Commonwealth Universityssä tutkijat ovat äskettäin osoittaneet tiederintaman kaikkein vakaimman trianionihiukkasen olemassaolon. Se on atomien yhdistelmä, joka sisältää kolme elektronia enemmän kuin protoneja.

Tutkijat käyttivät kvanttimekaanisia laskelmia ja tietokonemalleja trianionin (BeB11(CN)12) vakauden osoittamiseksi. Sen valmistus onnistuu boorista ja berylliumista sekä kemiallisesta syanogeeni-yhdisteestä.

Tutkijat olettavat, että tällaisia hiukkasia voidaan käyttää alumiini-ioniakun luomisessa. Sellaisella olisi selviä etuja litiumioniakkuun nähden. Alumiinia on paremmin saatavissa kuin litiumia ja se on vähemmän reaktiivinen.

Keväällä saman tutkijan johdolla kehitettiin erittäin vakaa B12(CN)122-dianioni. Sitä tutkijat suunnittelivat käyttävänsä halogeenivapaana elektrolyyttinä litium- ja magnesiumioniakuille.

Veijo Hänninen

Nanobittejä 20.9.2017

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template