JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Euroopassa alkaa mittava robottiautojen testausprojekti L3Pilot, jossa itseään ajavat autot pääsevät Euroopan teille 11 maassa. Myös VTT on mukana projektissa, mutta Suomen teille robottiautot eivät vielä laajamittaisesti tule.

VTT:n roolina on testata ja arvioida yhdessä Euroopan autoteollisuuden ja muiden kumppaniensa kanssa henkilöautojen automaattiajamista todellisessa liikenteessä 11 kohteessa Euroopassa. Syyskuussa alkaneessa nelivuotisessa L3Pilot-hankkeessa pyritään vastaamaan uusiin ja yhä suurempiin liikkumiseen liittyviin vaatimuksiin.

VTT vastaa hankkeessa tutkimusmenetelmän kehittämisestä ja osallistuu datahallinnan ja evaluoinnin osaprojekteihin. Testattavat teknologiat tuovat automaatiota erilaisiin ajotilanteisiin, kuten pysäköintiin, moottoritieajoon, ruuhkassa ajamiseen tai risteysajoon kaupungeissa.

- Automaattisten ajoneuvojärjestelmien toimivuus varmistetaan monissa eri liikennetilanteissa, kun noin tuhat kuljettajaa pääsee ajamaan testiajoneuvoja normaalissa liikenteessä, kertoo johtava tutkija Satu Innamaa VTT:ltä.

Testit tuottavat arvokasta tietoa teknisten näkökohtien ja automaattiajamisen liikenteellisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten arvioimiseen. L3Pilot-hankkeessa selvitetään myös käyttäjien näkökulmaa automaattiajamiseen, ajomukavuutta ja ajotapaa. Hanketta johtaa Volkswagen AG.

Projektissa tutkitaan ns. 3-tason robottiautoja. SAE-järjestö määritteli jo 2014 luokituksen, jolla erilaisia automaatiojärjestelmiä voitiin luokitella. 5-taso merkitsee täydellistä itsenäistä ajoneuvoa. SAE:n määritelmässä 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia.

EU:n Horisontti 2020 -ohjelmaan kuuluvassa L3Pilotissa on mukana 34 organisaatiota, jotka ovat sitoutuneet testaamaan ja arvioimaan automaattisten ajojärjestelmien vaikutuksia. Ajoneuvovalmistajista hankkeessa ovat mukana AUDI AG, BMW Group, Centro Ricerche Fiat SCPA, Daimler AG, Ford, Groupe PSA, Honda R&D Europe, Jaguar Land Rover, Opel Automobile GmbH, Renault, Toyota Motor Europe, Volkswagen AG ja Volvo Car Corporation.

 

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Flashilta vaaditaan paljon verkkolaitteissa

Flash-muisti yleistyy tietoliikennelaitteissa, mutta niissä ratkaisulta vaaditaan paljon enemmän kuin yritys- ja kuluttajalaitteiden tallennuksessa: luotettavuutta, laatua ja datan palautusmahdollisuutta.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
 
 

ny template