JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Tarvitseeko moottoripyörällä navigaattoria? En ollut itse aiemmin sellaista kokeillut, mutta loppukesän ajan sain testata TomTomin Rider 410 -laitetta. Kyse oli Great Rides -versiosta, johon on ennakkoon asennettu myös muutamia suomalaisia "upeita reittejä".

Ensin hyvät puolet. Rider 410 on navigaattorina tuttua TomTom-laatua. Paikannus on erittäin tarkkaa ja elinikäiset päivitykset takaavat, että kaikki reitit löytyvät. Päivitys on tehty helpoksi MyDrive Connect -softan avulla.

Moottoripyöräspesifiksi Rider 410:n tekee se, että se on vesitiivis ja näytön naputtelu onnistuu myös ajohanskat kädessä. Tämä toimi erittäin hyvin. Tietenkään navigaattoria ei saa naputella ajaessaan, mutta helpottaa se silti, kun hanskoja ei tarvitse riisua.

Laitteen voi myös liittää bluetoothin avulla älypuhelimeen ja kypärän audiojärjestelmään, jos sellaisen omistaa. Itselläni kypärä on vähemmän hightech-mallinen ja ajaessa puhelin menee yleensä muutenkin "Älä missään tapauksessa häiritse" -asentoon. Mutta Rider 410 löytää kyllä bluetooth-laitteet, joten toiminee myös näin.

Laitteen saa liitettyä pyörän sähköjärjestelmään paketissa mukana tulevalla piuhalla. Virran saa varastettua lähes mistä tahansa, kunhan se on virta-avaimen takaa, mutta jos sähköliitännän kanssa on epävarma, kannattaa antaa tehtävä jollekin toiselle. Toisaalta akun luvataan riittävän kuuden tunnin navigointiin, eikä aikaraja tullut ainakaan itsellä kertaakaan edes lähelle.

Navigaattorin saa ohjaustankoon kiinni erittäin tukevasti ja se toimii niin pysty- kuin vaakasuunnassa. Suuntaa on myös helppo vaihtaa, jos maku muuttuu.

Huonot puolet? No onhan Rider 410 aika kallis navigaattori. Hyviä saa halvemmallakin. Myös nämä "upeat reitit" hieman mietityttävät. Onkohan ne ajettu läpi? Vastaako "upeus" omaa ajatusta siitä, mikä on makea ja rentouttava reitti? Tähän ei osaa oikein vastata. Jos 400 euron hintalappu ei haittaa, Rider 410 on hyvä valinta.

Lisätietoja TomTomilta.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Flashilta vaaditaan paljon verkkolaitteissa

Flash-muisti yleistyy tietoliikennelaitteissa, mutta niissä ratkaisulta vaaditaan paljon enemmän kuin yritys- ja kuluttajalaitteiden tallennuksessa: luotettavuutta, laatua ja datan palautusmahdollisuutta.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
 
 

ny template