JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Tarvitseeko moottoripyörällä navigaattoria? En ollut itse aiemmin sellaista kokeillut, mutta loppukesän ajan sain testata TomTomin Rider 410 -laitetta. Kyse oli Great Rides -versiosta, johon on ennakkoon asennettu myös muutamia suomalaisia "upeita reittejä".

Ensin hyvät puolet. Rider 410 on navigaattorina tuttua TomTom-laatua. Paikannus on erittäin tarkkaa ja elinikäiset päivitykset takaavat, että kaikki reitit löytyvät. Päivitys on tehty helpoksi MyDrive Connect -softan avulla.

Moottoripyöräspesifiksi Rider 410:n tekee se, että se on vesitiivis ja näytön naputtelu onnistuu myös ajohanskat kädessä. Tämä toimi erittäin hyvin. Tietenkään navigaattoria ei saa naputella ajaessaan, mutta helpottaa se silti, kun hanskoja ei tarvitse riisua.

Laitteen voi myös liittää bluetoothin avulla älypuhelimeen ja kypärän audiojärjestelmään, jos sellaisen omistaa. Itselläni kypärä on vähemmän hightech-mallinen ja ajaessa puhelin menee yleensä muutenkin "Älä missään tapauksessa häiritse" -asentoon. Mutta Rider 410 löytää kyllä bluetooth-laitteet, joten toiminee myös näin.

Laitteen saa liitettyä pyörän sähköjärjestelmään paketissa mukana tulevalla piuhalla. Virran saa varastettua lähes mistä tahansa, kunhan se on virta-avaimen takaa, mutta jos sähköliitännän kanssa on epävarma, kannattaa antaa tehtävä jollekin toiselle. Toisaalta akun luvataan riittävän kuuden tunnin navigointiin, eikä aikaraja tullut ainakaan itsellä kertaakaan edes lähelle.

Navigaattorin saa ohjaustankoon kiinni erittäin tukevasti ja se toimii niin pysty- kuin vaakasuunnassa. Suuntaa on myös helppo vaihtaa, jos maku muuttuu.

Huonot puolet? No onhan Rider 410 aika kallis navigaattori. Hyviä saa halvemmallakin. Myös nämä "upeat reitit" hieman mietityttävät. Onkohan ne ajettu läpi? Vastaako "upeus" omaa ajatusta siitä, mikä on makea ja rentouttava reitti? Tähän ei osaa oikein vastata. Jos 400 euron hintalappu ei haittaa, Rider 410 on hyvä valinta.

Lisätietoja TomTomilta.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template