JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Ripaus asfalttia voi olla avain suuren kapasiteetin litiummetalliakuille, jotka latautuvat 10-20 kertaa nopeammin kuin kaupalliset litiumioniakut. Lisäksi huokoista hiiltä sisältävät anodit olivat vakaita vielä 500 lataus-purkaussyklin jälkeen.

Litiummetallia pidetään erinomaisena ehdokkaana Li-ion-akkujen anodimateriaaliksi, koska sillä on erittäin korkean ominaiskapasiteetti ja erittäin alhainen sähkökemiallisen potentiaali. Ongelma on kuitenkin edelleen dendriittien muodostuminen.

Rice Universityn kemisti James Tour on kehitellyt anodeja, jotka sisältävät asfaltista valmistettua huokoista hiiltä. Anodi oli poikkeuksellisen vakaa yli 500 lataus-purkausjakson jälkeen. Korkea virtatiheys - 20 milliampeeria neliösenttimetriä – osoitti, että materiaalia voidaan käyttää nopeaan lataukseen ja purkaukseen rakenteissa, jotka tarvitsevat suurta tehotiheyttä.

Tourin laboratorio käytti aiemmin asfalttia - nimenomaan käsittelemätöntä gilsoniittia - kasvihuonekaasujen talteenottoa maakaasusta. Tällä kertaa tutkijat sekoittivat asfalttiin johtavia grafeenin nanonauhoja ja päällystivät komposiitin litiummetallilla.

Laboratoriossa anodi yhdistettiin rikki-hiili-katodin kanssa toimivaksi akuksi testauksia varten. Akkujen tehotiheys oli peräti 1322 wattia kilogrammaa kohden ja energiatiheys 943 wattituntia kilogrammaa kohden. Tällä hetkellä kaupallisten akkujen lukema on noin 250 Wh/kg.

Testaukset paljastivat toisen merkittävän edun: hiili vähensi litiumdendriittien muodostumista. Laboratorion aikaisempi hanke havaitsi, että grafeenin ja hiilinanoputkien anodi estivät dendriittien muodostumisen mutta Tourin mukaan uusi komposiitti on yksinkertaisempi.

- Vaikka entisen ja uuden akun välinen kapasiteetti on samanlainen, uusi asfaltti-hiili kestää enemmän litiummetallia yksikköä kohti, ja se on paljon yksinkertaisempaa ja halvempaa valmistaa. Ei tarvita kemiallista höyrykerrostumisvaihetta, e-säteen saostumisvaihetta eikä nanoputkien kasvatusta grafeenista, joten valmistus on huomattavasti yksinkertaisempaa, toteaa Tour yliopistonsa tiedotteessa.

Veijo Hänninen

Nanobittejä 6.10.2017

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
6hreplyretweetfavorite
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template