JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Suomalainen ohjelmistoyhtiö Symbio perustaa tytäryhtiön Saksaan palvelemaan huomattavan nopeasti kasvavia asiakkuuksia, esimerkiksi suuria saksalaisia autovalmistajia. Yhtiötä houkuttelee erityisesti robottiautojen äly, johon se haluaa kehittää ratkaisuja suurille saksalaisille automerkeille.

Symbio kehittää autoteollisuudelle ohjelmistoja kolmella alueella: itseohjautuvia autoja ja kuljettaja-avusteisia ratkaisuja, älypuhelinintegraatioita auton medialaitteisiin sekä uusia digitaalisia palveluita. Jälkimmäisestä esimerkki on Volvo Concierge-palvelu, joka lähettää auton tankkaukseen automaattisesti tai joka tilaa Amazonista paketin suoraan autoon GPS-tiedon ja ovien automaattisen avaamisen ansiosta.

- Se, että pääsemme saksalaisen autoteollisuuden sisäpiiriin on suuri uutinen meille ja suomalaiselle ohjelmistoalalle ylipäätään. Saksassa meille avautuvat monikymmenkertaiset markkinat Suomeen verrattuna. Kuluvana syksynä teemme suunnitelman, jossa arvioimme myös laajentumismahdollisuuksia muihin Euroopan maihin, kertoo Symbion Euroopan toimitusjohtaja Arto Kuusinen.

Kuusisen mukaan autoteollisuuden arvoketju on suuressa murroksessa: palveluiden osuus tulee lisääntymään ja Googlen ja Applen kaltaisten palvelutoimijoiden rooli vahvistuu. - Ohjelmistojen merkitys autoissa kasvaa ja se avaa mahdollisuuksia kaltaisillemme uusille pelureille, Kuusinen uskoo.

Yhtiön tavoitteena on palkata Saksaan noin 50 työntekijää vuoden 2018 aikana. Suomalaiset työntekijät käynnistävät toiminnan, mutta myös paikallista työvoimaa tullaan rekrytoimaan nopeasti. Symbion tavoitteena on toimia digitaalisen muutoksen veturina kansainvälisessä autoteollisuudessa.

Symbion roolina on jatkossa esimerkiksi varmistaa, että uudet teknologiat integroidaan autoihin turvallisesti. Tämä on olennainen kysymys esimerkiksi itseohjautuvan auton laadunvarmistuksessa.

- Parhaat innovaatiot syntyvät siten, että teknologiaosaaminen yhdistetään asiakas- ja toimialaymmärryksen kanssa. Meidän erityinen vahvuutemme ohjelmistokehittäjänä on laiteläheinen ohjelmointi, joka määrittää kuinka tehokkaasti ohjelmistot hyödyntävät laitteen rajallisia resursseja kuten akkua ja muistia, Kuusinen toteaa.  

Nykyautot ovat jo nyt varsin dataohjattuja laitteita. Dataa kerätään autonomisen ohjauksen tueksi, helpottamaan ajamista sekä ehkäisemään onnettomuuksia. Jatkossa datan hyödyntäminen menee vielä huomattavasti pidemmälle.

- Uudet teknologiat mahdollistavat tulevaisuudessa myös autojen ohjelmistojen päivittämisen verkon yli, mikä muuttaa esimerkiksi huoltopalveluiden ansaintalogiikkaa. Lisäksi teknologian ja tekoälyn avulla itseohjautuvat autot tulevat olemaan arkipäivää, kunhan lainsäädäntö saadaan muutettua, Arto Kuusinen sanoo.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Koko järjestelmää voidaan simuloida kerralla

Simulointi on perusedellytys monimutkaisen järjestelmän onnistuneelle suunnittelulle, kehittämiselle ja testaamiselle. Yhdistämällä Wind Riverin Simicsin kaltainen tietokoneen simulointiohjelmisto fyysisen järjestelmän ja ympäristön simulaatioon voidaan koko järjestelmän kattavia testejä ajaa täysin automaattisesti niin usein kuin halutaan.

Lue lisää...
 
ETN_fi Thaimaan luolapelastusoperaatiossa käytettiin MaxMesh-verkkotekniikkaa, joka perustui Analog Devicesin AD9364-piire… https://t.co/eVFbYcblRg
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
 
 

ny template