JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Autojen ADAS-järjestelmät kehittyvät nyt kovaa vauhtia, ja samoin kehittyvät järjestelmien tarvitsemat komponentit. Sony on esitellyt tähän asti tarkimman CMOS-pohjaisen kameran autoihin. Sen avulla ADAS-järjestelmä erottaa liikennemerkit jo 160 metrin päästä.

IMX324-kennossa on 7,42 miljoonaa pikseliä 3849 x 1929 pikselin matriisina. Verrattuna tämän hetken ADAS-kameroihin siinä on kolminkertainen määrä horisontaalisia pikseleitä. Kenno on lisäksi erittäin herkkä, joten se erottaa jalankulkijat ja esteet pimeämmissä oloissa. Sonyn mukaan kuunvalo eli 0,1 luxia riittää.

IMX324-kenno on ensimmäinen ADAS-järjestelmiin tuotu kamera, joka on toteutettu pinotulla rakenteella. Siinä pikselimatriisi ja signaalinprosessointi on sijoitettu eri kerroksiin, minkä ansiosta kamerassa päästään tarkkuudesta huolimatta kompaktiin kokoon ja pieneen tehonkulutukseen.

Kamerakennon mitat ovat 13,23 x 8,97 milliä. Pikselin koko on 2,25 x 2,25 mikronia. Videota kenno sieppaa 40 ruudun sekuntinopeudella.

Sonyn mukaan kamera on yhteensopiva Intelin nykyään omistaman israelilaisen Mobileeyen työn alla olevien EyeQ4- ja EyeQ5-kuvaprosessorin kanssa. Näille ja muille prosessoreilla signaali lähtee standardia MIPI CSI-2 -sarjaväylää pitkin. Kamera on varustettu uudella turvatoiminnolla, joka estää tuotetun kuvan muuttamisen.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template