JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

UCLA:n eli Kalifornian yliopiston tutkijat ovat suunnitelleet laitteen, joka käyttää aurinkoenergiaa sekä energian varastoimiseen että tuottamaan vetyä polttoaineeksi. Laite voisi tehdä vetyautoilun edullisemmaksi, koska se tuottaa vetyä käyttämällä nikkeliä, rautaa ja kobolttia.

Nämä alkuaineet ovat paljon halvempia kuin platina ja muut jalometallit, joita tällä hetkellä käytetään vetypolttoaineiden tuottamiseen. Teknologia voi olla erityisen hyödyllinen myös maaseutualueilla tai etäisillä paikoilla toimiville sotilasyksiköille.

Perinteisesti sekä polttokennossa että superkondensaattorissa on kaksi elektrodia. UCLA:ssa kehitetyllä laitteella on kolme elektrodia. Kaikki kolme elektrodia ovat kontaktissa aurinkokennoon, joka toimii laitteen tehon lähteenä ja aurinkokennosta kerätty sähköenergia voidaan varastoida kahdella tavalla: sähkökemiallisesti superkondensaattorissa tai kemiallisesti vetynä.

Rakenteen keskeisellä Ni-Co-Fe LDH -elektrodilla on erinomaiset sähkökemialliset ominaisuudet sekä aktiivisena elektrodimateriaalina superkondensaattoreissa että katalysaattorina hapen evoluutioreaktiossa.

Tutkijat suunnittelivat elektrodit nanomittakaavassa varmistaakseen, että suurin mahdollinen pinta-ala altistuu vedelle, mikä lisää vedyn määrää, jonka laite voi tuottaa ja joka myös varastoi varausta superkondensaattorin.

Vetyenergiasta saadaan ympäristöystävällistä tuottamalla sitä uusiutuvista energialähteistä. Nykyään valtaosa vedystä tuotetaan fossiilisista polttoaineista, mikä tuottaa suuria määriä hiilidioksidia.

Vetyautojen laajamittaista käyttöä varten tarvitaan myös sellaista tekniikkaa, joka varastoi suuria määriä vetyä normaalilla paineella ja lämpötiloissa nykyisin käytössä olevien paineistetun tekniikan sijaan, toteavat tutkijat yliopistonsa tiedotteessa.

Veijo Hänninen

Nanobittejä 24.11.2017

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template