JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Nissan uskoo, että robottiauto voisi ajaa entistä mukavammin ja turvallisemmin, mikäli auto osaisi lukea ja tulkita kuljettajan aivoituksia. Tätä tekniikkaa japanilaisvalmistaja kutsuu nimellä Brain-to-Vehicle tai lyhyemmin B2V. Sitä esiteltiin jo Las Vegasin CES-messuilla.

B2V enteilee nopeampia reaktioaikoja kuljettajille ja ajonautintoa lisääviä, eri tilanteisiin mukautuvia autoja. B2V on Nissanin Intelligent Mobility –vision viimeisin edistysaskel. Visio määrittää sen, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.

- Ihmisten kuva itseohjautuvasta autoilusta on usein visio tulevaisuudesta, jossa ihminen luovuttaa kontrollin koneille. B2V-teknologiassa kyse on itse asiassa hyvin päinvastaisesta tilanteesta: teknologiassa analysoidaan kuljettajan aivosignaaleja, mikä tekee autoilusta entistä jännittävämpää ja miellyttävämpää, sanoo Nissanin johtaja Daniele Scillaci.

Nissanin läpimurto juontaa juurensa tutkimukseen, jossa hyödynnetään aivosignaalien tulkintateknologiaa. Teknologian avulla voidaan ennakoida kuljettajan toimia ja vireystilan muutoksia. Kuljettajaa avustavat teknologiat voivat käynnistyä nopeammin, kun ne ennakoivat merkkejä, jotka kertovat kuljettajan aivojen toimintakäskyistä esimerkiski kääntää ohjauspyörää tai painaa kaasupoljinta. Tämän ansiosta reaktioajat voivat parantua ja auton manuaalinen ajaminen voi tehostua.

B2V-tekniikkaa voidaan käyttää moneen muuhunkin. Siihen integroitu tekoäly pystyy muuttamaan ajotyyliä tai ajoasetuksia havainnoimalla ja analysoimalla kuljettajan vireystilan muutoksia.

Nissanin B2B-teknologia on maailman ensimmäinen järjestelmä laatuaan. Tutkimuksen aikana kuljettaja käyttää aivoaaltojen aktiviteetteja mittaavaa laitetta, minkä jälkeen itseohjautuvat järjestelmät analysoivat laitteen keräämiä tietoja. Järjestelmät voivat ryhtyä toimenpiteisiin ennakoimalla aiottua liikettä ja esimerkiksi kääntää ohjauspyörää tai jarruttaa. Toiminta tapahtuu 0,2 -  0,5 sekuntia kuljettajaa nopeammin ja lähes huomaamatta.

B2V-tekniikan kaltaisia ratkaisuja voidaan tarvita, jotta ihmiset kykenevät ajamaan täysin autonomisten robottiautojen kanssa samassa liikenteessä. Robottiautojen havainnointikyky ylittää ihmisen kyvyt monin tavoin, joten ihminen tarvitsee apua esimerkiksi reagoidakseen yhtä nopeasti.

 
 

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Lue lisää...

Roima parannus IoT-verkkojen tietoturvaan

Langattomia IoT-laitteita pidetään merkittävänä uhkana teollisuuden tietoverkkojen turvallisuudelle. Tietoturvassa voidaan kuitenkin päästä roimasti paremmalle tasolle soveltamalla TLS-suojausmenettelyn virtaviivaistettua johdannaista, jonka avulla ei-IP-pohjaiset IoT-solmut voidaan turvallisesti liittää IP-pohjaisiin verkkoihin. Vahva tietoturva voidaan näin kattaa koko verkkojärjestelmän päästä päähän.

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template