National Standards and Technology -instituutin (NIST) tutkijat ovat osoittaneet, että kvanttifysiikka saattaa mahdollistaa viestinnän ja paikkatiedon selvittämisen paikoissa, joissa GPS- ja tavalliset radiot eivät toimi luotettavasti. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi sisätilat, vedenalainen maailma ja kaivokset.

NIST-tiimi kehittää erittäin matalataajuista magneettista (VLF) radiota digitaalisesti moduloivilla magneettisilla signaaleilla. Näin muodostetut signaalit voivat kulkea kauemmas rakennusmateriaaleissa, vedessä ja maaperän läpi.

- Paras magneettikenttäherkkyys saavutetaan kvanttiantureiden avulla. Parantunut herkkyys johtaa pidempään viestintäalueeseen ja kvanttimainen lähestymistapa tarjoaa myös mahdollisuuden saada suurempi kaistanleveys viestintään, toteaa NIST-projektin johtaja Dave Howe.

Tutkijat osoittivat digitaalisen moduloidun magneettisignaalin havaitsemisen magneettikenttäanturilla, joka perustuu rubidiumatomien kvanttiominaisuuksiin. - Atomit tarjoavat erittäin nopean reaktion ja erittäin korkean herkkyyden, toteaa Howe.

Purduen yliopiston tutkijat ovat puolestaan kehittäneet kvanttimateriaalista anturin, joka matkii hain kykyä havaita saaliskalojen säteilemät biosähköiset kentät. Tällaista teknologiaa voitaisiin käyttää valtameren organismien ja ekosysteemien tutkimiseen sekä alusten liikkumisen seurantaan sotilaallisissa ja kaupallisissa merenkulun sovelluksissa.

Uusi anturi sai idean lähellä hain suuta sijaitsevasta Lorenzinin elimestä, joka tunnistaa saaliskalojen biosähköiset kentät. Elin toimii vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa vaihtamalla ioneja merivedestä ja tuomalla haille ns. kuudennen aistin.

Tutkijoiden kehittämä anturi on valmistettu samarium-nikkelaatista. Se on kvanttimateriaali eli sen suorituskyky liittyy kvanttimekaanisiin vuorovaikutuksiin. Anturi pystyy havaitsemaan alle yhden voltin sähköpotentiaalit, millivolttien tasolla.

Kvanttivaikutus aiheuttaa materiaalin dramaattiseen faasimuutokseen johteesta eristimeksi, mikä sallii sen toimivan herkkänä ilmaisimena. Materiaali myös vaihtaa massaa ympäristön kanssa, koska veden protonit siirtyvät materiaaliin ja palaavat sitten takaisin veteen.

Nanobittejä 18.1.2018

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Miten kamera voi tuottaa HDR-kuvaa hämärässä?

Kuinka ottaa kuvia pimeässä? Kuva-anturien tekniikka kehittyy nopeasti. ON Semiconductorin IT-EMCCD-kennoilla voidaan tallentaa näkymiä, jotka muilta kennoilta jäävät hämärään.

ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1