JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Etteplanilla työskentelevä Ulla Kulju on hieman erilainen suunnitteluinsinööri, sillä hän voitti viime vuonna naisten maailmanmestaruuden liikuntavammaisten ratamoottoripyöräilyssä. Nyt Kuljun asiantuntemuksella on suunniteltu mullistava istuin ja jalkatapit alkavan kauden kisapyörään.

Kulju aloitti ratamoottoripyöräilyn kolme vuotta sitten ja voitti heti ensimmäisenä naiskuljettajana liikuntavammaisten maailmanmestaruuden vuoden 2017 kilpailuissa Ranskan Le Mansissa. Suomessa Kulju kisaa yleisessä SM-sarjassa.

- Moottoripyörällä ajo alaraajahalvaantuneena on teknisesti haastavampaa. Koska insinöörinä kuitenkin ratkon tekniikkaan liittyviä ongelmia työkseni, sain viime vuonna kahvitauolla kollegoideni kanssa idean lähteä suunnittelemaan täysin uudenlaista moottoripyörää, joka ratkaisisi niitä ongelmia, joita kaltaiseni pyörätuolissa istuvat ajajat kohtaavat.

Etteplan on suunnitellut 3D-tulostusta käyttäen istuimen ja jalkatapit Kuljun uuteen ratamoottoripyörään. 3D-tulostus tekee mahdolliseksi aiempaa nopeamman ja kustannustehokkaamman tuotannon, jossa voidaan tulostaa yksittäisiä osia nopeasti ja materiaalia säästäen.

Teini-ikäisenä lumilautaonnettomuudessa halvaantunut Kulju kertoo, ettei hän pystynyt aiemmalla pyörällään ajamaan kurveihin yhtä nopeasti kuin kilpailevat kuljettajat, sillä alaraajahalvaantuneena pyörää ei voi kallistaa riittävästi. Toinen haaste liittyi jalkoihin: jos Kuljun tarranauhalla pyörään kiinnitetyt jalat irtosivat vauhdissa, joutui hän lopettamaan kilpailun kesken.

- Uusi 3D-tulostusta hyödyntävä pyöräni on taidonnäyte siitä, mitä luovalla insinöörisuunnittelulla parhaimmillaan saadaan aikaan. Uudenlaiset jalkatapit tekevät ajamisesta turvallisempaa. Niiden avulla riittää, että saan nostettua jalkoja lähemmäs, jolloin magneetti nappaa jalat kyytiin ja lukitsee ne pyörään uudestaan. Uuden istuimen ansiosta voin puolestaan siirtää painoa ja kallistaa pyörää terveiden kuskien tapaan. On ollut mieletöntä huomata, että voin ajaa mutkiin vauhdilla ja luottaa siihen, että pitoa riittää.

- Uskon uuden pyörän tuovan minulle merkittävää kilpailuetua tulevilla kaudella, kun lähden työnantajani sponsoroimana jälleen taistelemaan maailmanmestaruudesta. Etteplan hakee uudelle istuinosalle parhaillaan patenttia, ja toiveenani onkin, että saisimme pyörän laajemmalle yleisölle tuotantoon, jolloin siitä voisivat hyötyä muutkin kaltaiseni vammaisurheilijat; Kulju sanoo.

Kuljun uutta Honda-merkkistä pyörää ei ole valmentajan ohella nähnyt vielä kukaan. Pyörä julkistetaan Pohjoismaiden suurimmilla M18 Moottoripyörämessuilla Helsingin Messukeskuksessa huomenna. Pyörä on esillä Etteplanin osastolla (7D110).

 

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template