JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Etteplanilla työskentelevä Ulla Kulju on hieman erilainen suunnitteluinsinööri, sillä hän voitti viime vuonna naisten maailmanmestaruuden liikuntavammaisten ratamoottoripyöräilyssä. Nyt Kuljun asiantuntemuksella on suunniteltu mullistava istuin ja jalkatapit alkavan kauden kisapyörään.

Kulju aloitti ratamoottoripyöräilyn kolme vuotta sitten ja voitti heti ensimmäisenä naiskuljettajana liikuntavammaisten maailmanmestaruuden vuoden 2017 kilpailuissa Ranskan Le Mansissa. Suomessa Kulju kisaa yleisessä SM-sarjassa.

- Moottoripyörällä ajo alaraajahalvaantuneena on teknisesti haastavampaa. Koska insinöörinä kuitenkin ratkon tekniikkaan liittyviä ongelmia työkseni, sain viime vuonna kahvitauolla kollegoideni kanssa idean lähteä suunnittelemaan täysin uudenlaista moottoripyörää, joka ratkaisisi niitä ongelmia, joita kaltaiseni pyörätuolissa istuvat ajajat kohtaavat.

Etteplan on suunnitellut 3D-tulostusta käyttäen istuimen ja jalkatapit Kuljun uuteen ratamoottoripyörään. 3D-tulostus tekee mahdolliseksi aiempaa nopeamman ja kustannustehokkaamman tuotannon, jossa voidaan tulostaa yksittäisiä osia nopeasti ja materiaalia säästäen.

Teini-ikäisenä lumilautaonnettomuudessa halvaantunut Kulju kertoo, ettei hän pystynyt aiemmalla pyörällään ajamaan kurveihin yhtä nopeasti kuin kilpailevat kuljettajat, sillä alaraajahalvaantuneena pyörää ei voi kallistaa riittävästi. Toinen haaste liittyi jalkoihin: jos Kuljun tarranauhalla pyörään kiinnitetyt jalat irtosivat vauhdissa, joutui hän lopettamaan kilpailun kesken.

- Uusi 3D-tulostusta hyödyntävä pyöräni on taidonnäyte siitä, mitä luovalla insinöörisuunnittelulla parhaimmillaan saadaan aikaan. Uudenlaiset jalkatapit tekevät ajamisesta turvallisempaa. Niiden avulla riittää, että saan nostettua jalkoja lähemmäs, jolloin magneetti nappaa jalat kyytiin ja lukitsee ne pyörään uudestaan. Uuden istuimen ansiosta voin puolestaan siirtää painoa ja kallistaa pyörää terveiden kuskien tapaan. On ollut mieletöntä huomata, että voin ajaa mutkiin vauhdilla ja luottaa siihen, että pitoa riittää.

- Uskon uuden pyörän tuovan minulle merkittävää kilpailuetua tulevilla kaudella, kun lähden työnantajani sponsoroimana jälleen taistelemaan maailmanmestaruudesta. Etteplan hakee uudelle istuinosalle parhaillaan patenttia, ja toiveenani onkin, että saisimme pyörän laajemmalle yleisölle tuotantoon, jolloin siitä voisivat hyötyä muutkin kaltaiseni vammaisurheilijat; Kulju sanoo.

Kuljun uutta Honda-merkkistä pyörää ei ole valmentajan ohella nähnyt vielä kukaan. Pyörä julkistetaan Pohjoismaiden suurimmilla M18 Moottoripyörämessuilla Helsingin Messukeskuksessa huomenna. Pyörä on esillä Etteplanin osastolla (7D110).

 

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Koko järjestelmää voidaan simuloida kerralla

Simulointi on perusedellytys monimutkaisen järjestelmän onnistuneelle suunnittelulle, kehittämiselle ja testaamiselle. Yhdistämällä Wind Riverin Simicsin kaltainen tietokoneen simulointiohjelmisto fyysisen järjestelmän ja ympäristön simulaatioon voidaan koko järjestelmän kattavia testejä ajaa täysin automaattisesti niin usein kuin halutaan.

Lue lisää...
 
ETN_fi Thaimaan luolapelastusoperaatiossa käytettiin MaxMesh-verkkotekniikkaa, joka perustui Analog Devicesin AD9364-piire… https://t.co/eVFbYcblRg
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
 
 

ny template