JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Sähkö- ja hybridiautojen akustoissa käytetään litiumioniakkuja, joissa on monista eduistaan huolimatta puutteensa. Ajan myötä akuston kennojen tila heikkenee epätasaisesti, mikä heikentää käytössä olevaa kapasiteettia. Nyt tähän on löytynyt edullinen ratkaisu.

Akustoissa on tärkeää tasapainottaa kennojen varauskapasiteetti, koska suorituskyvyltään heikoin kenno määrittää akuston kapasiteetin ja eliniän. Tämä on voitu tehdä joko passiivisella tasaajalla (equalizer), joka lisää energiahävikkiä tai aktiivisella tasaajalla, joka on paljon kalliimpi.

Todelon yliopiston sähkötekniikan apulaisprofessori Ngagula Mubenga on kehittänyt eräänlaisen hybridiratkaisun, jossa passiivisia ja aktiivisia tasaajia yhdistämällä akustosta saadaan joka latauksella jopa 30 prosenttia enemmän tehoa. Lisäksi akuston elinikä pitenee, kun kennojen jännite pysyy tasaisempana.

Mubengan ratkaisussa esimerkiksi 120 kennon akusto jaetaan kymmeneen 12 kennon yksikköön. tällöin kennojen jännitteiden tasaamiseen tarvitaan vain 120 passiivista tasaajaa ja yhdeksän aktiivista.

Mubenga kutsuu ratkaisua kaksitasoiseksi tasaamiseksi (bulevel equalizer). Sen avulla ajoneuvon akusto voisi nykyisen noin neljän vuoden sijaan kestää selvästi pidempään. Jännitetasatulla kennostolla myös ajaa selvästi pidemmälle yhdellä latauksella.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template