JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Kaikkien tuntemat litiumioniakut syöttävät virtaa älypuhelimiimme, mutta useimpien mielestä liian vähän aikaa. Siksi tutkijat ovat työstäneet litiumrikkiakkuja. Nyt niiden yleistymisen tiellä olevat esteet on onnistuttu poistamaan.

Dallasissa sijaitsevan Teksasin yliopiston tutkijat ovat materiaalitieteiden professori K.J. Chon johdolla ratkaisseet litiumrikkiakkujen ongelmat: materiaali johtaa sähköä huonosti ja se voi muuttua epävakaaksi lukuisien lataus- ja purkusyklien myötä.

Litiumrikkiakkujen edut ovat kuitenkin niin ilmeiset, että ongelmia on haluttu ratkaista. Litiumioniin verrattuna sen varauskapasiteetti on 3-5-kertainen. Älypuhelin toimisi siten yhdellä latauksella 3-5 päivää nykyisen yhden työpäivän sijaan. Lisäksi litiumrikkiakku olisi nykyakkuja kevyempi ja edullisempi valmistaa.

Tutkijat ovat yrittäneet parantaa litiumrikkiakkuja sijoittamalla litiummetalia toiseen elektrodiin ja rikkiä toiseen. Litiummetalli on kuitenkin myös usein epävakaa ja rikki liian eristävä. Tutkijat ovat kuitenkin kehittäneet rikkihiili-nanoputkia, jota tuovat enemmän johtokykyä toiseen elektrodiin ja nanokalvon, joka tuo toiseen enemmän vakautta.

K.J. Cho tiimeineen keksi, että teräksen vahvistamisessa yleisesti käytetty molybdeenillä voidaan tuottaa materiaalia, joka säätää nanokalvon paksuutta, Tämä onnistuu, kun molybdeeniin yhdistetään kaksi rikkiatomia. Tuloksena on hämähäkinverkkoa ohuempi pinnoitus. Tämä paransi rikin vakautta ja heikkoa sähköjohtokykyä, mikä mahdollisti tehotiheydeltään paremman akun kehittämisen.

- Tämä on läpimurto. Onnistuimme poistamaan litiumrikin sivuvaikutukset. Kyse on suojaavasta tekniikasta, professori Cho hehkuttaa.

Seuraavaksi tutkijat haluavat edelleen kehittää materiaalia ja tuoda sen kaupalliseen käyttöön.

 

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template