JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Illinoisin yliopiston tutkijat Chicagossa ja Argonnen kansallisessa laboratoriossa ovat suunnitelleet uuden litium-ilma-akun, joka toimii normaalissa ilmassa ja joka toimi edelleen ennätyksellisen 750 lataus/purkausjakson jälkeen. Litium-ilma-akkujen uskotaan pystyvän jopa viisinkertaiseen energiakapasiteettiin kuin nykyiset litiumioniakut. Monet esteet ovat kuitenkin hidastaneet niiden kehitystä.

Tutkijoiden mukaan akut toimivat yhdistämällä anodin litiumia ilman happeen tuottamalla litiumperoksidia katodilla purkausvaiheen aikana. Latausvaiheen aikana litiumperoksidi hajoaa takaisin litiumin ja hapen komponentteihin.

Valitettavasti idean kokeelliset mallit eivät toimi todellisessa luonnollisessa ilmassa, vaan ovat vaatineet puhdasta happea. Tämä on tietenkin rajoittanut niiden käyttöä.

UIC:n ja Argonnen tutkimusryhmä voittaa nämä haasteet käyttämällä ainutlaatuista yhdistelmää anodia, katodia ja elektrolyyttiä estämään anodin hapettumisen ja akun pilaavien sivutuotteiden kertymistä katodille. Tämän ansiosta akku voi toimia tavallisessa ilmassa.

Tutkijat päällystivät litiumanodin ohuella litiumkarbonaattikerroksella, joka selektiivisesti mahdollistaa anodin litiumionien pääsyn elektrolyyttiin. Samalla se kuitenkin estää ei-toivottujen yhdisteiden pääsyn anodiin.

Litiumilma-akun katodi on yksinkertaisesti kevyt ilma. Näiden akkujen kokeellisissa malleissa happi yhdessä kaikkien muiden ilmaa muodostavien kaasujen kanssa tulee elektrolyyttiin hiilipohjaisen ristikkorakenteen kautta.

Tutkijat päällystivät ristikkorakenteen molybdeenidisulfaattikatalyytillä ja käyttivät ainutlaatuista hybridiä elektrolyyttiä, joka koostuu ionisesta nesteestä ja dimetyylisulfoksidista, joka on yleinen komponentti akkujen elektrolyyteissä. Tämä rakenne auttoi helpottamaan litium-happireaktioita. Litiumreaktiot vähenivät minimiin, mikä paransi akun tehokkuutta.

Veijo Hänninen
Nanobittejä 29.3.2018

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template