JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Litiumioniakku on tällä hetkellä esimerkiksi sähköautojen voimanlehteiden valtavirta. Belgialaisessa IMEC-tutkimuskeskuksessa on kuitenkin kehitetty tekniikka, jolla akut saadaan latautumaan nopeammin ja niiden tehotiheys kasvaa samalla merkittävästi.

Yhdessä kumppaninsa EnergyVillen kanssa IMECin tutkijat kehittivät litiumioniakun, jonka energiatiheys on 200 wattituntia litraa kohti. Tutkijoiden ukaan tämä on tärkeä askel matkalla kohti lopullista tavoitetta, joka on 1000 wattia litraa kohti.

Tällaisen kilowatin varastoiva maitopurkin kokoinen kenno on tutkijoiden mukaan todellisuutta vuoteen 2024 mennessä. Senkin lataaminen onnistuu kahdessa tunnissa.

IMECin mukaan nykyakkuja ei voida loputtomasti kehittää, eikä niissä ainakaan päästä sähköajoneuvoissa tavoiteltuihin kantamiin. Vastikään IMEC kykeni kehittämään akun, jossa nanokomposiittiin perustuvan elektrolyytin johtamiskyky oli peräti 10 millisiemensiä senttia kohti (mS/cm). Nyt kehitetty protoakku perustuu nimenomaan tähän elektrolyyttiin.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template