JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Litiumioniakku on tällä hetkellä esimerkiksi sähköautojen voimanlehteiden valtavirta. Belgialaisessa IMEC-tutkimuskeskuksessa on kuitenkin kehitetty tekniikka, jolla akut saadaan latautumaan nopeammin ja niiden tehotiheys kasvaa samalla merkittävästi.

Yhdessä kumppaninsa EnergyVillen kanssa IMECin tutkijat kehittivät litiumioniakun, jonka energiatiheys on 200 wattituntia litraa kohti. Tutkijoiden ukaan tämä on tärkeä askel matkalla kohti lopullista tavoitetta, joka on 1000 wattia litraa kohti.

Tällaisen kilowatin varastoiva maitopurkin kokoinen kenno on tutkijoiden mukaan todellisuutta vuoteen 2024 mennessä. Senkin lataaminen onnistuu kahdessa tunnissa.

IMECin mukaan nykyakkuja ei voida loputtomasti kehittää, eikä niissä ainakaan päästä sähköajoneuvoissa tavoiteltuihin kantamiin. Vastikään IMEC kykeni kehittämään akun, jossa nanokomposiittiin perustuvan elektrolyytin johtamiskyky oli peräti 10 millisiemensiä senttia kohti (mS/cm). Nyt kehitetty protoakku perustuu nimenomaan tähän elektrolyyttiin.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Moniydinsuorittimet tulevat lentokoneisiin

Ilmailun turvakriittisissä ohjausjärjestelmissä on aiemmin pitäydytty perinteisiin yhden ytimen prosessoriratkaisuihin. Nyt ilmailualallakin aletaan yleistä kehitystä seuraten siirtyä moniytimisiin suoritinarkkitehtuureihin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
 
 

ny template