JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Intel sanoo aloittaneensa robottiautojen testaamisen Israelin Jerusalemissa. Jos robottiauto Intelin mukaan osaa ajaa Jerusalemissa, se osaa ajaa lähes missä tahansa. Intelin kuvista näkee, että jonkin ajan päästä autot näyttävät melkoisesti erilaisilta kuin tänään.

Intelin robottiautot perustuvat yhtiön pari vuotta sitten ostaman israelilaisen Mobileyen kameratekniikkaan. Tarkoituksena on, että jollakin aikataululla Jerusalemin haastavissa ja aggressiivisissa oloissa – luonnehdinta on Intelin oma – ajaa sata Mobileye-ajoneuvoa.

Lähikuukausina Mobileye-autoja tullaan näkemään myös Yhdysvalloissa ja muilla markkinoilla. Jerusalem on luonteva lähtökohta testeille, sillä Mobileye on kotoisin Israelista ja kaupunki tunnetaan nopeasta, aggressiivisesta ajokulttuurista.

Intelin mukaan monia usein keskenään ristiriitaisia järjestelmiä joudutaan optimoimaan ja sovittamaan yhteen autonomisissa ajoneuvoiss. Miten voidaan maksimoida turvallisuus ilman että ollaan liian varovaisia? Miten ajetaan ihmisenkaltaisesti niin, ettei yllätetä toisia kuljettajia ja samalla vältetään inhimillisten virheiden tekeminen liikenteessä?

Tämän saavuttamiseksi Intel on erottanut ajotoimintoja ehdottavan järjestelmän siitä järjestelmästä, joka hyväksyy tai hylkää nämä toimet. Ollakseen tietoinen kaikesta ympärillään olevasta Mobileye-autot on varustettu kahdellatoista kameralla. Ne näkevät pitkälle auton ympärillä ja kaikkiin suuntiin.

Intel on antanut omalle mallilleen nimeksi RSS (Responsibility-Sensitive Safety). Sitä käytetään kaikissa nyt aloittavissa Mobileye-testiautoissa. Samalla ne näyttävät mallia siitä, miltä tulevaisuuden autot näyttävät.

Intel on muuten onnistunut sopimaan eurooppalaisen autonvalmistajan kanssa Mobileye-tekniikan käyttämisestä tulevissa automalleissaan. Valmistaja on tehnyt sopimuksen EyeQ5-piirien käyttämisestä. Näitä siruja ei tosin vielä ole, sillä vastikään Intelin Mobileye-divisioona esitteli tämän piirin edeltäjän, EyeQ4:n.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template