JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Hyönteisten kokoiset lentävät robotit auttaisivat aikaa vievissä tehtävissä, kuten kasvinviljelyn kartoittamista suurilla tiloilla tai kaasuvuodon etsimistä. Hyönteismäiset robotit liikkuvat pienillä siivillä, koska ne ovat liian pieniä potkureiden käyttämiseen. Pienestä koosta on etua esimerkiksi mentäessä niin ahtaisiin paikkoihin, joihin dronet eivät pääse.

Nykyiset lentävät robohyönteiset tarvitsevat ohjauksen ja tehosyötön maasta tulevasta johdosta. Nyt Washingtonin yliopiston insinöörit ovat ensimmäistä kertaa katkaisseet johdot ja antaneet robolle lentoon tarvittavat aivot, mikä mahdollistaa RoboFlyn ottavan ensimmäiset itsenäiset lentoläpsytyksensä.

RoboFly on hieman raskaampi kuin hammastikku ja se saa tehonsa lasersäteestä, joka muutetaan käyttösähköksi siiville ja ohjaukselle. Konetekninen haaste on paljon tehoa vaativa siipien räpyttely. Laser ei sellaisenaan tarjoa riittävästi jännitettä siipien liikuttamiseksi vaan tarvitaan piiri, joka kasvatti valokennosta tulevaa seitsemää volttia lennon aikana tarvittavaan jopa 240 volttiin.

Lisäksi tarvittiin mikro-ohjain, joka ohjaa ”siipilihaksien” toimintaa. Ohjain lähettää jännitettä aalloissa jäljittelemään todellisen hyönteisen siipien lepatusta.

Aaltojen muodostamiseen käytetään pulsseja. - Jotta siivet läpsisivät nopeasti eteenpäin, ohjain lähettää sarjan pulssia nopeasti peräkkäin ja sitten hidastaa sykintää, kun saavutetaan aallon yläosa. Ja sitten toiminta tapahtuu päinvastoin, jotta siivet kääntyvät sujuvasti toiseen suuntaan, toteaa mekaniikan jatko-opiskelija Johannes James.

Tällä hetkellä RoboFly voi vain nousta ja laskeutua. Kun sen valokenno on pois laserin suorasta näköyhteydestä, robotilta loppuu käyttövoima ja se laskeutuu. Mutta ryhmä toivoo voivansa pian ohjata laseria niin, että RoboFly voi leijua ja lentää ympäriinsä.

Tutkijoiden toiveena on, että tulevat versiot voisivat saada käyttötehonsa jopa pienistä akuista tai kerätä energiaa radiotaajuisista signaaleista. Tulevaisuudessa RoboFly voi myös odottaa kehittyneempiä aivoja sekä anturijärjestelmiä, jotka auttavat robotteja navigoimaan ja suorittamaan tehtäviä yksinään, arvioivat tutkijat.

Veijo Hänninen
Nanobittejä 23.5.2018

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template