JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Hyönteisten kokoiset lentävät robotit auttaisivat aikaa vievissä tehtävissä, kuten kasvinviljelyn kartoittamista suurilla tiloilla tai kaasuvuodon etsimistä. Hyönteismäiset robotit liikkuvat pienillä siivillä, koska ne ovat liian pieniä potkureiden käyttämiseen. Pienestä koosta on etua esimerkiksi mentäessä niin ahtaisiin paikkoihin, joihin dronet eivät pääse.

Nykyiset lentävät robohyönteiset tarvitsevat ohjauksen ja tehosyötön maasta tulevasta johdosta. Nyt Washingtonin yliopiston insinöörit ovat ensimmäistä kertaa katkaisseet johdot ja antaneet robolle lentoon tarvittavat aivot, mikä mahdollistaa RoboFlyn ottavan ensimmäiset itsenäiset lentoläpsytyksensä.

RoboFly on hieman raskaampi kuin hammastikku ja se saa tehonsa lasersäteestä, joka muutetaan käyttösähköksi siiville ja ohjaukselle. Konetekninen haaste on paljon tehoa vaativa siipien räpyttely. Laser ei sellaisenaan tarjoa riittävästi jännitettä siipien liikuttamiseksi vaan tarvitaan piiri, joka kasvatti valokennosta tulevaa seitsemää volttia lennon aikana tarvittavaan jopa 240 volttiin.

Lisäksi tarvittiin mikro-ohjain, joka ohjaa ”siipilihaksien” toimintaa. Ohjain lähettää jännitettä aalloissa jäljittelemään todellisen hyönteisen siipien lepatusta.

Aaltojen muodostamiseen käytetään pulsseja. - Jotta siivet läpsisivät nopeasti eteenpäin, ohjain lähettää sarjan pulssia nopeasti peräkkäin ja sitten hidastaa sykintää, kun saavutetaan aallon yläosa. Ja sitten toiminta tapahtuu päinvastoin, jotta siivet kääntyvät sujuvasti toiseen suuntaan, toteaa mekaniikan jatko-opiskelija Johannes James.

Tällä hetkellä RoboFly voi vain nousta ja laskeutua. Kun sen valokenno on pois laserin suorasta näköyhteydestä, robotilta loppuu käyttövoima ja se laskeutuu. Mutta ryhmä toivoo voivansa pian ohjata laseria niin, että RoboFly voi leijua ja lentää ympäriinsä.

Tutkijoiden toiveena on, että tulevat versiot voisivat saada käyttötehonsa jopa pienistä akuista tai kerätä energiaa radiotaajuisista signaaleista. Tulevaisuudessa RoboFly voi myös odottaa kehittyneempiä aivoja sekä anturijärjestelmiä, jotka auttavat robotteja navigoimaan ja suorittamaan tehtäviä yksinään, arvioivat tutkijat.

Veijo Hänninen
Nanobittejä 23.5.2018

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2