JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

VTT ja Streamr ovat kehittäneet lohkoketjuteknologiaa hyödyntävän tunnistetarran prototyypin, jonka avulla arvotavaroita voidaan suojella niiden sijaintia paljastamatta. Käyttökohteina voivat olla esimerkiksi elektroniikka, jalokivet ja kaviaari.

Streamrin ja VTT:n kehittämän tägin toiminta riippuu tavaran omistajan ja kuljetusyrityksen tekemästä, lohkoketjuteknologian mahdollistamasta älysopimuksesta, jossa määritellään kuljetuksen ja säilytyksen ehdot sekä maksut. Älysopimuksen ehtojen valvomista varten tunnistetarraan eli tägiin on upotettu erilaisia älysensoreita, jotka mittaavat esimerkiksi paikkaa, kiihtyvyyttä ja lämpötilaa.

Lohkoketjutekniikalla toisilleen vieraat toimivat voivat yhdessä tuottaa ja ylläpitää tietokantoja hajautetusti ja luotettavasti. Tuotteen omistaja ei esimerkiksi näe tavaran tarkkoja kuljetustietoja, ellei ehtoja rikota. Data käsitellään joko salatusti tai sen voi hoitaa kolmas osapuoli, kuten Streamr, joka tarjoaa alustan datan ja älysopimusten esittämiseen ja käsittelyyn.

Tuotekonsepti on kehitetty Tekesin - nykyinen Business Finland - rahoittamassa Towards Digital Paradise -projektissa, jossa VTT on panostanut älysopimuslogiikkaan ja tunnistetarraan. Sen taustalla on Tekesin iso strateginen tutkimusavaus The Naked Approach, jossa tutkitaan digitaalisuuden ja käyttäjärajapintojen sulautumista osaksi jokapäiväistä ympäristöämme. Projektissa ovat VTT:n ja Streamrin lisäksi mukana Tampereen Teknillinen yliopisto, Aalto yliopisto, Oulun yliopisto, Lapin yliopisto, Demos Helsinki, Nokia, Skandal Technologies, Nextfloor, Premix Oy ja Napapiiri Hub.

Tunnistetarra on tarkoitus saada valmiiksi syksyllä. Tunnistetarran prototyyppiä esiteltiin ensimmäisen kerran lohkoketjutoimijoiden Consensus-tapahtumassa 14.-16.5. New Yorkissa, jossa VTT oli mukana Streamrin osastolla.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2