JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Robottiajoneuvoissa matkustaneiden ihmisten kokemuksista ei ole vielä uskottavia tutkimuksia juuri lainkaan. Metropolian ammattikorkeakoulussa asiaa on kuitenkin tutkittu ja tulokset saattavat yllättää: moni vannoutuneesti omalla autollaan liikkuva on viehättynyt robottibussiin ja voi hyvin kuvitella itsensä sen käyttäjäksi.

Metropolian tutkimusjohtaja Arto Salosen mukaan liikenneturvallisuus on keskeisin peruste, miksi automaattiliikennettä kohden kannattaisi siirtyä. 90 prosenttia liikenneonnettomuuksista johtuu inhimillisestä virheestä. Suomessa kuolee edelleen noin 300 ihmistä tieliikenteessä vuosittain. Jos näin monta suomalaista kuolisi joka vuosi lentoliikenteessä, vain harva uskaltaisi lentää?

Liikkumisen joukkoistaminen on niin ikään keskeistä, sillä pelkästään kulkuneuvojen määrää lisäämällä ei kaupunkiemme haasteet ratkea. Salonen muistuttaa havahduttavasta tosiasiasta: ajoneuvon keskinopeus on Lontoossa ruuhka-aikana noin 11 kilometriä tunnissa, joka on sama kuin 100 vuotta sitten hevosvankkureilla.

Itseajavat kulkuneuvot osuvat moneen yhtäaikaiseen liikkumiskulttuuriin muutostrendiin. Ne ovat joukkoistuminen (enemmän yhdessä: jaetut kyydit ja joukkoliikenne), ketjuttuminen (eri kulkutapojen sulava kytkeytyminen), automatisoituminen (itseajavat kulkuneuvot), ja sähköistyminen (käyttövoimaratkaisu).

- Haastattelemiemme robottibussimatkustajien mukaan robottibussien ehdottomana vahvuutena pidettiin niiden tarjoamaa mahdollisuutta parantaa tarjolla olevia joukkoliikennepalveluita. Robottibussin uskottiin pystyvän tarjoamaan joustavuutta, täsmällisyyttä ja tiheämpiä vuorovälejä, kun taas perinteisen joukkoliikenteen huonona puolena pidettiin sen kykenemättömyyttä toimittaa matkustaja suoraan toivottuun määränpäähän.

Robottibussissa matkustaneet yhdistivät niiden käytön raideliikenteeseen, kuten metroon ja raitiotievaunuun. Robottibussi muistutti rautapyöräliikennettä esimerkiksi siinä mielessä, ettei niissäkään välttämättä näe kuskia. He myös kuvailivat matkantekoa ratikkamaisen määrätietoiseksi kiskoilla etenemiseksi. Tällä oli positiivinen vaikutus matkustajien turvallisuuden tunteeseen.

Onnettomuuden sattuessa matkustajien asenteet muuttuvat nopeasti. Älyliikenteeseen liittyvät turvallisuusodotukset ovat vaativampia kuin ihmisen ohjaaman liikkumisen vaatimukset. Ihmiselle sallitaan virheitä, mutta keinoälylle ei.

Salosen mukaan tuloksista yllättävin oli, kuinka vahva vaikutus robottibussilla voi mahdollisesti olla autoilijoihin. Vastaajien mukaan robottibusseilla pystytään mahdollisesti vähentämään yksityisautoilua. Kiinnostavinta oli, että itseään elämäntapa-autoilijoiksi kuvailleet ihmiset näkivät itsensä käyttämässä robottibusseja tulevaisuudessa, vaikka eivät muuten käytä julkista liikennettä. “Mä ite oon harras yksityisautoilija, oon autoillut koko elämäni (...) ehdottomasti voisin käyttää tätä” (Mies, 25-34, Yrittäjä). Osa elämäntapa-autoilijoista ei pitänyt ajamisesta, mutta eivät nähneet muitakaan kannattavia vaihtoehtoja, toiset taas epäilivät, että autoilua tullaan kaupungin keskustoissa tulevaisuudessa rajoittamaan, jolloin robottibussit voisivat palvella heidän tarpeitaan.

Robottibusseista toivottiin seuraavaa Kutsuplus-palvelua niin, että bussin reitti määrittyisi matkustajien tarpeiden mukaan. Näin ollen robottibussin ehdottomasti tärkein ominaisuus, joka tulee määrittelemään sen käytön tulevaisuudessa, on sen reitti, ja palveleeko se ihmisten todellisia tarpeita. Tuloksista ilmenee, että ihmiset kaipaavat ehdottomasti yksilöllisempiä liikkumispalveluita, sillä massoille suunnitellut palvelut harvoin kohtaavat yksilöiden tarpeet.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Koko järjestelmää voidaan simuloida kerralla

Simulointi on perusedellytys monimutkaisen järjestelmän onnistuneelle suunnittelulle, kehittämiselle ja testaamiselle. Yhdistämällä Wind Riverin Simicsin kaltainen tietokoneen simulointiohjelmisto fyysisen järjestelmän ja ympäristön simulaatioon voidaan koko järjestelmän kattavia testejä ajaa täysin automaattisesti niin usein kuin halutaan.

Lue lisää...
 
ETN_fi Thaimaan luolapelastusoperaatiossa käytettiin MaxMesh-verkkotekniikkaa, joka perustui Analog Devicesin AD9364-piire… https://t.co/eVFbYcblRg
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
 
 

ny template