JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Siinä missä älypuhelimen valokuvat tallennetaan NAND-flashille, NOR-piireille asettuu paljon rankemmat vaatimukset. Ohjelmakoodin täytyy toimia bitilleen oikein, tai ei toimi ollenkaan. Cypress Semiconductorin uusi NOR-perhe on maailman luotettavin.

Yhtiö kehuu Semper-sarjaa luotettavimmiksi ja turvallisimmaksi koodimuistiksi. Sen odotetaan yleistyvän nopeasti autojen elektroniikkajärjestelmissä, sillä luotettavuus riittää jo ASIL D-luokiteltuihin järjestelmiin sekä ISO26262-standardiin.

Flash-piirien divisioonasta Cypressillä vastaavan Rainer Hoehlerin mukaan keskeistä esimerkiksi tulevissa robottiautoissa on se, että järjestelmät pysyy toiminnassa vaikka bitti pettäisi. – Semper-piireissä toiminnallisuus turvallisuus on viety äärimmilleen, Hoelher kehuu.

Miten se sitten onnistuu? Semper-arkkitehtuurissa Cypress on lisännyt piireille Arm Cortex-M0 -ohjaimen. Sen tehtävä on toimia järjestelmänvalvojana. Ohjain tekee rekisteritason tarkistuksia datan eheydelle, raportoi virheistä käynnistysjakson aikana, ohjelmoinnin ja datanpyyhkimisen aikana ja monissa muissa tilanteista. Moni näistä diagnostiikkatoiminnoista on NOR-piireillä käytössä ensimmäistä kertaa.

Tavallaan ohjain tekee NOR-muistista järjestelmäpiirin. Toisaalta Cortex-M0 sopii piillä alle neliömillin tilaan, joten se ei vaikuta kustannuksiin eikä tehonkulutukseen. – MirrorBit-rakenteella saamme kuitenkin toteutettua markkinoiden selvästi tiheimmät NOR-muistit, Hoehler korostaa.

Piirit tukevat Quad SPI-, HyperBus- ja uutta pian JEDECissä valmistuvaa xPSI-liitäntää. Ne tullaan valmistamaan 45 nanometrin prosessissa. Ensimmäiset 512 megabitin Semper-piirit ovat nyt näytetoimituksissa, volyymituotantoon ne ovat menossa vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä. Ajan myötä kapasiteetti yltää aina neljään gigabittiin asti.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2