JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Takavuosina mikrosähkömekaaniset järjestelmät eli MEMS-komponentit olivat niche-alue. Niitä käytettiin autojen turvatyynyissä ja mustesuihkutulostinten tulostinpäässä. Nyt MEMS-anturista on vaivihkaa kasvanut isio osa koko puolijohdeteollisuutta. Viime vuonna niiden osuus koko puolijohdemarkkinoista oli jo 11 prosenttia.

11 prosenttia 420 miljardista dollarista ei ole enää mikään pieni niche-bisnes. Nyt antureita käytetään autoissa ja älypuhelimissa aistimaan liikettä, johon perustuvat sekä tarkka paikannus, kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät ja arkeamme helpottavat puhelinsovellukset.

MEMS-markkinoita on pitkään hallinnut kaksi peluria. Bosch Sensortech hallitsi autojen antureita ja STMicroelectronics älypuhelimia. Viime vuonna markkinoille tuli nopealla vauhdilla uusi ykkönen: Broadcom. Se ei syönyt markkinoita vanhoilta johtajilta, vaan tuli ryminällä aivan uudelle alueelle.

MEMS-markkinoita seuraavan Yole Developpementin mukaan Broadcomin salaisuus on MEMS-tekniikkaan perustuva RF-suodin, jota tarvitaan eri taajuusalueilla toimivissa älypuhelimissa. Erityisesti tämä on yleistynyt 4G-verkoissa. Tarve kasvaa entisestään, kun 5G-verkot tulevat käyttöön.

MEMS-anturit ovat ensimmäinen kuluttajalaitteisiin tullut tekniikka, joka on ihmisaisteja parempi, ja monella tapaa. Anturit erottavat kasvonpiirteet huipputarkasti kymmenien tuhansien pisteiden avulla ja avaavat sen avulla älypuhelimen käyttöön. Infrapuna-anturit näkevät ihmissilmää paremmin. MEMS-mikrofonit kuulevat korvaa paremmin, mitä voidaan käyttää hyvin monenlaisissa sovelluksissa.

Yole ennustaa, että uudet sovellukset vetävät koko MEMS-anturimarkkinan seuraavina vuosina 9 prosentin keskimääräiseen kasvuun. Vuonna 2023 MEMS-anturien osuus puolijohteiden kokonaismarkkinoista voi olla jo 20 prosenttia. Silloin pieni anturi on noussut lähes muistien ja prosessorien rinnalle koko alaa vetävänä moottorina.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2