JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Moni ajattelee sähköautoa hankkiessaan, että haluaa autoon laturin, jolla auton saa ladattua mahdollisemman nopeasti ja tehokkaasti. Kuormituksen kannalta se ei kuitenkaan ole järkevää. Sähköautolle tehokkain laturi ei aina ole paras valinta.

Laturin valinnassa on tärkeä huomioida auton ominaisuudet, päivittäinen ajomäärä ja laturin sähkönsyötön kapasiteetti. – Järeimmät kotilaturit ovat teholtaan 22 kW eli vaativat sähkönsyötöltä 3 x 32 -ampeeria. Kun omakotitalon sähkönsyöttö on tyypillisesti 3 x 25 -ampeeria, lataaminen suurella teholla häiritsee kodin muita toimintoja. Pahimmillaan pääsulakkeet palavat, muistuttaa DEFA:n asiantuntija Toni Hannonen.

Useimmilla sähköautoilla ajetaan kaupunki- ja työmatka-ajoa tyypillisesti sata kilomeriä vuorokaudessa. Tällöin autojen lataaminen on kannattavinta silloin, kun ne seisovat tunteja kodin tai työpaikan pihalla. Yön aikana auton akkuun ehtii ladata hitaammallakin tahdilla 200–250 ajokilometriä, eikä lataaminen kuormita liikaa kodin sähkönsyöttöjärjestelmää. 

Myös nykyisissä sähkö- ja hybridiautomalleissa saattaa olla rajoitteita, joiden vuoksi ne eivät pysty vastaanottamaan nopeinta mahdollista lataustehoa.

– Tärkeintä on valita laturi todellisen tarpeen ja latausolosuhteiden mukaan. Esimerkiksi DEFA:n Mode 3 -laturi on toimiva ja turvallinen valinta kaikkiin sähköautoihin. Laturin homeCLU -lisälaite mittaa, paljonko kotona milloinkin käytetään sähköä. Jos tiettyyn aikaan esimerkiksi kokataan ja lämmitetään saunaa, säätää homeCLU silloin laturin käyttämään vähemmän sähköä kuin muina aikoina, Hannonen kertoo.

Turvallisuutta lisää se, että virta kulkee laturissa vasta kun sähkö on kytketty päälle, eikä kaapelia voi irrottaa, kun sähkö on kytkettynä. Autotalliin tai kodin pihalle asennettavaan Mode 3 -laturiin on saatavilla lisävarusteena käytännöllinen johtoteline, katos ja tolppa.

 

 
 

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Lue lisää...

Mitä IoT-rauta vaatii?

Pärjätäkseen IoT-markinoilla laitevalmistajien täytyy oppia innovoimaan nopeammin. IoT-sovelluksien kirjo on loppumaton ja menestyvät yritykset antavat kehittäjilleen mahdollisuuden jatkuvasti tunnistaa ja toteuttaa uusia ja yhä hyödyllisempiä tapoja valjastaa käyttöön antureita, monitoroida erityyppistä dataa ja ohjata laitteiden ekosysteemejä.

Lue lisää...
 
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
ETN_fi Nokialle 2+ mrd euron sopimukset kiinalaisoperaattorien kanssa. https://t.co/LJ6OPq0kb7
ETN_fi Mercedes voittaa jatkossa F1- ja sähköformulakisoja On Semin tehonhallintatekniikalla. VB77 for WDC in 2019! https://t.co/EjpdlTQwop
ETN_fi Beneq's transparent Lumineq matrix displays just got a lot bigger. See https://t.co/FDvZwrVGId
 
 

ny template