JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

MUJI ja Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa kehittääkseen maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan, tyylikkään robottibussin. Sensible 4 on kehittänyt pikkubussin itseohjautuvan ajojärjestelmän, jonka ansiosta bussin paikannus-, navigointi- ja esteentunnistusominaisuudet ovat huippuluokkaa ja se kykenee itseohjautuvaan ympärivuotiseen ajoon sää- ja keliolosuhteista riippumatta.

Bussi esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019. Esittelytilaisuuden jälkeen Gacha-bussi toimii matkustajaliikenteessä kolmessa kaupungissa. Sensible 4 ja MUJI viimeistelevät parhaillaan suunnitelmiaan Gacha-bussien ensimmäisen erän tuomiseksi markkinoille vuonna 2020.

Yhteistyön tavoitteena on kehittää itseohjautuvaa pikkubussikalustoa yleiseen käyttöön ja tarjota kuluttajille toimivia kuljetuspalveluita jo vuonna 2021. Sensible 4 etsii parhaillaan yhteistyökumppaneita bussien valmistajiksi sekä sijoittajia mahdollistamaan yrityksen nopeampaa kasvua.

Säällä on keskeinen rooli itseohjautuvien bussien ja robottitaksien muodostumassa olevilla markkinoilla. Toistaiseksi voimakas sade, sumu tai lumisade ovat estäneet itseohjautuvia autoja liikennöimästä, koska käytössä olevat ohjausteknologiat on kehitetty ja testattu lämpimissä ilmasto-olosuhteissa. Sensible 4 on keskittynyt teknologiansa testaamiseen ja sen toimivuuden varmistamiseen Lapin arktisissa olosuhteissa, minkä ansioista sen tuotteilla on ainutlaatuinen kilpailuetu muihin itseohjautuviin ratkaisuihin verrattuna. On selvää, että kaupalliseen toimintaan soveltuakseen itseohjautuvien ajoneuvojen pitää toimia monenlaisissa sääolosuhteissa.

- Tavoitteenamme on kehittää näitä ajoneuvoja osaksi jokapäiväistä kuljetuspalveluketjua. Itseohjautuvista ajoneuvoista ei tule arkipäivää, ennen kuin teknologian toimivuus on varmistettu kaikissa ilmasto-olosuhteissa, sanoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Sensible 4:n ohjelmisto soveltuu käytettäväksi kaikentyyppisissä itseohjautuvissa ajoneuvoissa pikkuautoista täysikokoisiin busseihin. Osana kotikaupungissaan Espoossa käynnissä olevaa pilottiohjelmaansa Sensible 4 tarjoaa parhaillaan kaikille halukkaille mahdollisuuden päästä itseohjautuvan ajoneuvon kyytiin. Tulokset puhuvat puolestaan: järjestelmä toimii kaikissa oloissa!

Gacha-bussi on mitoiltaan 4,5 x 2,4 x 2,8 metriä. Siihen sopii istumaan 10 matkustajaa ja seisomaan kuusi. Huippunopeus itseohjautuvana on 40 kilometriä tunnissa. Yhdellä latauksella Gacha jaksaa ajaa 100 kilometrin matkan.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

IoT-solmun voi toteuttaa valmiilla alustalla

Artikkelissa kuvataan, miten SoC-piirille suunnitellaan datankeruuseen, analyysiin ja ohjaukseen tarkoitettu IoT-solmu käyttäen Adesto Technologiesin SmartEdge-alustaa. Suunnittelussa paneudutaan erityisesti ohjaussilmukoiden nopeuttamiseen yhdistettynä tehokkaaseen tiedonsiirtoon ja parempaan turvallisuuteen.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2