JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

UPS-toimittajana tunnettu Eaton tuo yhdessä Onnisen kanssa markkinoille uuden sähköautojen latausasemaratkaisun. Yhtiöt haluavat vastata sähköautojen latauspisteiden kasvavaan tarpeeseen, joka kiihtyy vääjäämättä lähivuosina. Eatonin xChargeIn-latausasemat täyttävät kaikki lataustarpeet omakotitaloista suuriin yhteiskäyttölatauspisteisiin. Onninen vastaa latausasemien jälleenmyynnistä ja jakelusta, ja asennuksen hoitaa loppuasiakkaan valitsema sähköasennusliike.

- Sähköautojen myynti kasvaa lähitulevaisuudessa merkittävästi. Valtio linjaa, että Suomessa pitäisi olla 250 000 sähköautoa vuonna 2030. Käytännössä se tarkoittaa, että latausasemia tarvitaan vähintään sama määrä, todennäköisesti paljon enemmän, sanoo Onnisen tuotepäällikkö Marko Harju. 

Tällä hetkellä sähköä voidaan ladata sekä osaan hybridiautoista että puhtaisiin sähköautoihin, joiden maksimi ajomatka yhdellä latauksella voi nousta jopa 600 kilometriin. Sähköautot ovat erittäin varteenotettava vaihtoehto erityisesti kaupunkiajossa, jossa ajomatkat ovat pieniä ja päättäjien linjaukset vievät kohti päästötöntä liikennettä.

- Useimpien suomalaisten päivän ajot onnistuvat sähköautolla yhdellä latauksella: lapset kouluun, aikuiset töihin sekä harrastukset ja kauppareissut päälle. Tämä tarkoittaa alle sadan kilometrin päivämatkaa. On selvää, että kaikkeen autoiluun sähköauto ei ole ratkaisu, mutta se riittää hyvin pitkälle, sanoo Eatonin myynti- ja kehitysjohtaja Pasi Pesonen.

Sähköautojen yleistyminen tietää luonnollisesti kysynnän kasvua myös latauspisteille. Eaton xChargeIn -ratkaisut on jaettu neljään tuotesarjaan. Malliston kevyin vaihtoehto on kotitalouksiin tarkoitettu yksittäinen latausasema. Toista äärilaitaa edustaa puolestaan julkisiin latausratkaisuihin tarkoitettu järjestelmä.

- Koko Eatonin latauspistevalikoima on jo tilattavissa. Olemme asettaneet myyntitavoitteen melko korkealle, ja puhumme nelinumeroisesta kappalemäärästä jo vuonna 2019, Harju sanoo.

Eaton xChargeIn -latausasemat on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä ja pohjoisen vaativia olosuhteita muun muassa IP54- ja IK8-standardien mukaisesti. Latausvirta on valittavissa tarpeen mukaan joko 10A, 13A, 16A, 20A, 25A tai 32A. Lisäksi asemat on varustettu 6mA DC-anturilla, jolloin tavanomainen A-tyypin vikavirtasuojaus on riittävä.

- Jos teknologinen kehitys ei aja latausasemista ohi, ne kestävät monta kymmentä vuotta. Tällaisen sijoituksen täytyy olla kestävä, sanoo Pesonen.

Eatonin kotitalouksiin suunnattu, kustannustehokas A-sarja on yksivaiheinen, tyypin 2 pistokkeella varustettu latausasema, jota voidaan käyttää myös tyyppi 1:llä varustetuilla ajoneuvoilla. Sen maksimiteho on 32A/7,4kW. Hieman monipuolisempi X-sarja voidaan kytkeä joko 1- tai 3-vaiheisesti, jolloin latausteho on vastaavasti 7,4 tai 22kW. X-sarjaa voidaan ohjata langattomasti Eaton xComfort -tuotteilla ja se voidaan asettaa aktivoitavaksi mekaanisella tai RFID-avaimella.

S-sarjan (slave) latausasema sisältää A- ja X-sarjojen ominaisuuksien lisäksi energian mittauksen sekä UDP- ja OCCP-liitännät, joiden avulla se voidaan liittää kiinteistön ohjaus- tai maksujärjestelmiin. M-sarja (master) keskustelee S-sarjan laitteiden kanssa (maks. 15). M-sarjaa tarvitaan mukautuvan kuormanhallinnan ja lataustehon optimointiin. Kommunikaatio onnistuu ulkopuolisen signaalin lisäksi GSM-, Ethernet- tai WLAN-yhteyden kautta. S- ja M-sarjan latausasemista löytyy myös MID-laskutusperusteiset mallit.

Saatavilla on myös SHC xChargeIn Peak Control, joka on Eatonin langattomaan xComfort-ohjausjärjestelmään integroituva asennusvalmis paketti. Se mahdollistaa latauksen käynnistämisen langattoman kytkimen tai mobiilisovelluksen kautta sekä huipputehon hallinnan tai rajoituksen langattomalla energianmittausohjauksella.

 

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

IoT-solmun voi toteuttaa valmiilla alustalla

Artikkelissa kuvataan, miten SoC-piirille suunnitellaan datankeruuseen, analyysiin ja ohjaukseen tarkoitettu IoT-solmu käyttäen Adesto Technologiesin SmartEdge-alustaa. Suunnittelussa paneudutaan erityisesti ohjaussilmukoiden nopeuttamiseen yhdistettynä tehokkaaseen tiedonsiirtoon ja parempaan turvallisuuteen.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2