JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Monissa maissa yritetään siirtyä sähköautoiluun myös juridisin keinoin, mutta totuus on edelleen se, etteivät nykyisten sähköautojen akustojen kapasiteetit riitä. Apua on tulossa litium-ilma-akusta. Amerikkalaistutkijoiden kehittämä akku mahdollistaa jo 500 mailin eli 800 kilometrin ajomatkan yhdellä latauksella.

Illinoisin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet pidemmälle litium-ilma-akkua. Siihen voidaan varastoida 10 kertaa enemmän energiaa kuin nykyisiin litiumioniakkuihin. Lisäksi litium-ilma-akku on merkittävästi kevyempi.

Mikäli litium-ilma-akun katalyytti saataisiin tehtyä kaksiulotteisista eli kalvomateriaaleista, akuista saataisiin vielä tehokkaampia ja suurikapasiteettisimpia. Tehokkaamman katalyytin avulla akun kemiallinen reaktio nopeutuu ja materiaalista riippuen se voi parantaa akun suorituskykyä huomattavastikin.

Professori Amin Salehi-Khojinin johdolla tutkimustiimi kehitti useita syntesoituja 2D-kalvomateriaaleja, joiden avulla litium-ilma-akun kapasiteetti onnistuttiin nostamaan 10 kertaa LiIon-akkua suuremmaksi. Löydöksistä on kerrottu Advanced Materials -lehdessä.

Syntesoidut kalvot olivat ns. siirtymämetallien dikalkogeeneja (TMDC, transition metal dichalcogenides). Nämä materiaalit johtavat sähköä erittäin hyvin ja elektronit siirtyvät niissä hyvin nopeasti. Tämän ansiosta varausten kuljettaminen onnistuu akussa hyvin nopeasti.

Verrattuna kulta- tai platinakatalyytteihin TMDC-katalyyttikalvojen reaktionopeus oli selvästi suurempi. Litium-ilma-akussa TMDC-katalyytti nopeuttaa sekä lataus- että purkureaktiota.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2