logotypen
 
 

IN FOCUS

Seuraava autosi ajaa Ethernetillä

Autoteollisuus on siirtymässä yhteen Ethernet-pohjaiseen selkärankaan. Tämä muutos mahdollistaa ajoneuvojen jakamisen "vyöhykkeisiin", joista kukin voi kommunikoida tehokkaasti keskitetyssä laskentaympäristössä IP-pohjaisen ja yleisesti käytössä olevan Ethernet-verkon kautta.

Lue lisää...

Teollisuuden suurikokoiset ja raskaat hyötyajoneuvot halutaan itseohjautuviksi tulevaisuudessa. Ajoneuvojärjestelmien suunnittelijat tukeutuvat tässä vahvimmin Ethernetin paranneltuun Quiet-WIRE-versioon. Ratkaisuun on jo tarjolla kattava valikoima mikropiirejä vankan ja turvallisen ohjausjärjestelmän rakentamiseksi.

Artikkelin kirjoittaja Jason Tollefson toimii Microchip Technologyn vanhempana markkinointipäällikkönä.

Itsenäisesti ohjautuva henkilöauto on saanut julkisuudessa paljon huomiota ja antanut hienoja lupauksia tulevaisuudesta, mutta se ei ole ainoa ajoneuvotyyppi, joka halutaan automatisoida. Myös teollisuuden hyötyajoneuvoihin ja kuorma-autoihin halutaan saada itsenäisen liikkumisen tuomat edut.

Rakennustöissä, maataloudessa ja kuljetuksissa käytettävät teollisuusajoneuvot tuovat erityisiä haasteita datansiirtotekniikoille, joita paraikaa kehitetään autoille. Yksi tärkeimmistä on järjestelmän fyysinen koko. Olkoon kyseessä hyötyajoneuvon pituus tai ympärysmitta, viestintäkaapelit ovat merkittävästi pitempiä kuin henkilöautoissa. Ja tilannetta pahentaa voimakas altistuminen ympäristön tuottamille häiriöille, jotka vain lisääntyvät kaapelien pidetessä. Tämä haittaa merkittävästi järjestelmän EMC-suorituskykyä (Electromagnetic Compatibility).

 

Esimerkkejä teollisuuden hyötyajoneuvoista.

Itseohjautuvuus hyötyajoneuvoissa

Rakennusteollisuuden ajoneuvoissa turvallisuus ja tehokkuus ovat kaksi tärkeää etua, joihin voidaan päästä itseohjautuvuuden avulla. Turvallisuutta voidaan parantaa integroimalla reaaliajassa toimivia videokameroita näköjärjestelmäksi, joka kattaa 360 astetta työpisteen ympärillä, jolloin koneen ja ihmisen välistä vuorovaikutusta voidaan vähentää.

Toinen teollisuusajoneuvoille automaation avulla saatava turvallisuusetu on koneiden kauko-ohjaus. Esimerkiksi rakennustyömaalla voidaan ottaa käyttöön kauko-ohjattava puskutraktori. Poistamalla kuljettaja kokonaan ajoneuvosta riski ohjaajan vahingoittumisesta voidaan eliminoida.

Lisäksi työn tehokkuutta voidaan merkittävästi parantaa hyödyntämällä GNSS-paikannusjärjestelmää (Global Navigation Satellite System) sekä asento- ja kiihtyvyysantureita, joiden avulla maaperän luokittelu voidaan automatisoida, mikä nopeuttaa työn saattamista loppuun.

Työn tehokkuus on itsenäisesti toimivien laitteiden tärkeä tavoite myös maataloudessa. Yhdistämällä kamerajärjestelmät ajoneuvon ohjausjärjestelmään pyörien vahingoittamien viljelykasvien määrää voidaan kulkureiteillä vähentää. Ajoneuvon nopeutta voidaan myös lisätä parantuneen ohjaustarkkuuden ansiosta ja kohottaa näin viljantuotannon saantoa sekä vähentää työhön tarvittavaa aikaa.

Myös puoliperävaunulliset rekka-autot voidaan integroida osaksi automaatiojärjestelmää. Viime vuonna testattiin jo täysin itsenäisesti ohjautuvaa kuorma-autoa oluenjakelussa. Järjestelmään liitettyjen kameroiden, Lidar-laitteen (Light Detection and Ranging) ja anturien avulla jakelurekka kykeni ajamaan täysin itsenäisesti läpi lukuisten USA:n läntisten osavaltioiden, jotka jo sallivat itsenäisten ajoneuvojen käytön liikenteessä. Tämä tekniikka lupaa suuria säästöjä energiakustannuksiin sekä parannuksia turvallisuuteen ja ajoneuvojen käytettävyyteen.

Näiden turvallisuutta ja tehokkuutta lisäävien parannusten saavuttamiseksi tarvitaan datansiirtoa läpi koko ajoneuvon hyvin pitkien kaapeliyhteyksien kautta. Seuraavassa tarkastellaan yleisimmin automaatiossa käytettäviä tekniikoita sekä niiden soveltuvuutta valtavan kokoisiin teollisuusajoneuvoihin.

Datansiirtotekniikat

Itsenäisesti toimivien ajoneuvojen eri video-, ääni-, anturi- ja telemaattisten alijärjestelmien liittämiseksi toisiinsa on tällä hetkellä useita vaihtoehtoja, joista CAN, CAN-FD, LVDS, MOST ja Ethernet ovat tärkeimmät. Kuten aiemmin todettiin, kunkin tekniikan sallima pisin kaapeliyhteys ja datansiirron kaistanleveys on otettava huomioon hyötyajoneuvojen valtavan koon vuoksi.

Taulukko 1 esittää eri datansiirtotekniikoiden suurimmat nopeudet ja kaapelipituudet maksimikaistanleveydellä.

Taulukko 1. Eri siirtotekniikoiden kaistanleveydet ja kaapeliyhteyksien maksimipituudet.

Vaikka CAN- ja CAN-FD-siirron datanopeudet soveltuvat paikallisten anturitietojen välittämiseen, ne ovat liian alhaisia videosignaalin siirtoon. Pakattu 4k-tasoinen videosignaali voi viedä siirtokaistaa yli 12 Mb/s, mikä on merkittävästi enemmän kuin CAN-FD:n suurin nopeus. Mitä enemmän järjestelmään lisätään kameroita, sitä enemmän tarvitaan kaistanleveyttä.

Yhdysvalloissa puoliperävaunullisen rekan pituus voi enimmillään olla 18 metriä. Tämä sulkee pois LVDS- ja 802.3bw-tekniikat (100Base-T1) niiden siirtotekniikoiden joukosta, jotka kykenevät videosignaalin siirtämiseen ilman toistimia tai kytkimiä. Jäljelle jää vain kaksi vaihtoehtoista datansiirtotekniikkaa, jotka toimivat riittävällä nopeudella pitkillä kaapeliyhteyksillä: MOST-tekniikka ja Quiet-WIRE-tekniikalla paranneltu Ethernet.

Sähkömagneettinen yhteensopivuus

Jotta voisi olla suuri ja vankka, on kestettävä rankkoja ympäristöoloja. Tämä tarkoittaa, että ympäristössä mahdollisesti esiintyvien häiriöiden sähkömagneettinen energia ei saa häiritä omaa toimintaa. Ja vieläkin tärkeämpää on, ettei itse tuota ympäristöön EMC-häiriöitä ja niiden aiheuttamia katkoksia datansiirtojärjestelmän viestintään.

Kaikki edellä mainitut tekniikat ovat riittävän vankkoja, jotta niitä voidaan soveltaa autoteollisuudessa. Taulukko 2 esittää eri signalointimenetelmät, joiden avulla vankka ja turvallinen toiminta voidaan toteuttaa kunkin tekniikan kaapeloinnissa.

 

Taulukko 2. Eri viestintätekniikoiden signalointimenetelmät.

Ethernet on saavuttanut vahvan aseman teollisuuden hyötyajoneuvoissa kilpaileviin tekniikoihin nähden korkealle arvostetun ja hyvin ymmärretyn EMC-suorituskykynsä, suuren kaistanleveytensä ja ennen muuta standardipohjaisen teknologiansa ansiosta. Tarkastellaanpa seuraavaksi, miten EMC vaikuttaa Ethernetin suorituskykyyn.

EMC:n keskeiset osat – säteilyemissiot ja häiriöalttius – voivat aiheuttaa datapakettien menetyksiä tiedonsiirrossa. Tällöin lähetetyn tai vastaanotetun datan tulkinnassa voi tapahtua virheitä järjestelmän solmuissa tai linkitetyissä oheislohkoissa.

Säteilyemission lähteitä saattaa olla lähistölle sijoitetuissa elektroniikkalaitteissa tai sähkömoottoreissa, jotka tuottavat häiriösignaaleja Ethernet-verkon liittimiin. Alttiutta tällaisille säteilyemissioille voidaan vähentää Quiet-WIREn kaltaisilla tekniikoilla, jotka parantavat vastaanotinpiirien herkkyyttä ja suodatuskykyä sekä vähentävät samalla häiriöemissioita myös lähetinpuolella.

BCI-menetelmä (Bulk Current Injection) on yleisesti käytetty tapa järjestelmän häiriönsiedon mittaamiseksi. Allaolevassa kuvassa esitetään Quiet-WIRE-pohjaisten vastaanottimien suorituskyky BCI-mittausmenetelmää käytettäessä.

Tulokset vahvistavat, että Quiet-WIRE-vastaanottimien siirto on virheetöntä koko 1 – 400 megahertsin taajuusalueella, kun mukaan on syötetty 200 mA suuruinen häiriövirta. Tämä ylittää selvästi autoteollisuuden asettamat vaatimukset. Sen sijaan niillä vastaanottimilla, jotka eivät hyödynnä Quiet-WIRE-tekniikkaa, signaalin vastaanottokyvyssä nähdään 9 desibelin heikennys, mikä vastaa lähes kymmenen kertaa huonompaa suorituskykyä.

Quiet-WIRE-pohjaisen fyysisen kerroksen suorituskyky datansiirrossa normaaliin kerrokseen verrattuna.

Toinen Quiet-WIRE-tekniikan tarjoama etu on signaalin laatua ilmaiseva toiminto Signal Quality Indicator. Sen tuottama numeerinen tieto kertoo kohteen signaali-kohinasuhteen, kaapelin pituuden ja laadun sekä ympäristöstä järjestelmään kytkeytyvien häiriöiden tason. Sitä voidaan seurata reaaliaikaisesti ja käyttää liitäntälinkkien virheiden ennustamiseen sekä varmistamaan, että järjestelmän suorituskyky vastaa standardeja ja tarjoaa korkean luotettavuuden ja turvallisen toiminnan.

Fyysiset kerrokset ja kytkimet

Täydellinen Quiet-WIRE-verkko voidaan toteuttaa käyttämällä Microchipin fyysistä siirtokerrospiiriä KSZ8061 ja kytkinpiiriä KSZ8567. Allaolevassa kuvassa nähdään teollisuusajoneuvoille tarkoitetun järjestelmän lohkokaavio toteutettuna näillä piireillä. Kumpikin piiri tarjoaa erilliset valintanastat (strapping pin option), joiden avulla Quiet-WIRE voidaan ottaa käyttöön jo piirin valmistusvaiheessa ilman minkään ohjelmiston asentamista. Suodatustoiminto voidaan kuitenkin tarvittaessa poistaa käytöstä ohjelmallisesti.

Quiet-WIRE-tekniikan lisäetuna on yhteensopivuus kaikkiin standardin mukaisiin Ethernet-laitteisiin. Esimerkiksi standardin mukaista Ethernet-diagnostiikkatyökalua voidaan käyttää Quiet-WIRE-kytkimen kanssa ja silti päästä tavallista Ethernetiä parempaan suorituskykyyn.

 

Teollisuusajoneuvon dataverkon rakenne.

Microchipillä on kaikkiaan 24 Quiet-WIRE-tekniikkaa hyödyntävää Ethernet-piiriä valikoimassaan, joka sisältää myös AEC-Q100-hyväksyttyjä tuotteita, jotka tukevat laajennettua käyttölämpötila-aluetta aina 105 asteen lämpötilaan asti.

Vankka rakenne tarpeen

Nyt on mahdollista saavuttaa vankka ja luotettava toiminta kaikkein suurimmissa ja kovimpiin oloihin tarkoitetuissa ajoneuvoissa kuten rakennustyömaiden ja maatalouden hyötyajoneuvoissa sekä puoliperävaunullisissa rekka-autoissa.

Microchipin täydellinen Quiet-WIRE-piirien valikoima kattaa kaikki ajoneuvojärjestelmän suunnittelun osatekijät kaapelien pituuksista ja datanopeuksista EMC-ominaisuuksiin. Piirien avulla autonomisen ajoneuvon kokonaisjärjestelmän integrointi sujuu vaivattomasti.

Quiet-WIRE-ratkaisun paranneltu, jopa kymmenkertainen EMC-suorituskyky aina 80 metrin kaapelipituuksiin asti on suureksi avuksi, kun tavoitellaan siirtymistä entistä turvallisempien ja tuottavampien teollisuusajoneuvojen aikakauteen.

Lisätietoja Quiet-WIRE-tekniikasta:
www.microchip.com/quiet-wire

Muut lähteet:

MORE NEWS

Euroopan nousu alkaa vuoden lopulla

Elektroniikkakomponenttien markkinat ovat olleet haastavassa tilanteessa viime vuosina, mutta valoa näkyy jo tunnelin päässä. Mouserin markkinointijohtaja Kevin Hess arvioi Nürnbergin Embedded World -messuilla, että Euroopan markkinat alkavat toipua loppupuolella ja kasvu kiihtyy vuonna 2026.

Nvidia vie jo yli seitsemän dollaria sadasta

Nvidia jatkaa huimaa nousuaan puolijohdemarkkinoilla, kun tekoälypiirien kysyntä kasvaa ennätyslukemiin. Yrityksen markkinaosuus on kolminkertaistunut neljässä vuodessa ja noussut 7,3 prosenttiin, samalla kun kilpailijat Samsung ja Intel kamppailevat asemistaan.

Silicon Labs kutisti Bluetooth-piirin

Teksasilainen Silicon Labs on esitellyt uuden BG29-sarjan BLE-piirit, jotka tuovat suuren laskentatehon ja laajan liitettävyyden entistä pienempiin laitteisiin. Uutuuspiiri on suunnattu erityisesti terveydenhuollon laitteisiin, paikannusjärjestelmiin ja akkukäyttöisiin sensoreihin, joissa koko ja virrankulutus ovat kriittisiä tekijöitä.

Elon Musk puhui omiaan X-alustaan kohdistuneesta kyberhyökkäyksestä

Elon Musk väitti, että X-alustaan (entinen Twitter) kohdistuneiden kyberhyökkäysten taustalla olisi Ukraina, mutta asiantuntijat kiistävät väitteen ja pitävät sitä harhaanjohtavana. Check Point Researchin mukaan hyökkäyksistä vastaa pro-Palestiinalainen hakkeriryhmä Dark Storm Team, joka on erikoistunut palvelunestohyökkäyksiin (DDoS) ja muihin kyberhyökkäyksiin.

Kännyköihin tulee energiamerkintä

Juhannuksen jälkeen myytävissä kännyköissä ja tableteissa täytyy olla energiamerkintä. Kyse on EU:n ekosuunnitteluvaatimuksista, jotka tulevat voimaan 20.6.2025. Tarkoituksena on pidentää kännyköiden ja tablettien käyttöikää, lisätä niiden kestävyyttä ja vähentää sähkön kulutusta. Lisäksi tuotteita pitää pystyä entistä paremmin korjaamaan ja niiden ohjelmistoja päivittämään aiempaa pitempään. 

Maailman pienin mikro-ohjain sopii reilun neliömillin tilaan

Texas Instruments on julkaissut maailman pienimmän mikro-ohjaimen, joka mahdollistaa entistä kompaktimmat ja monipuolisemmat sulautetut järjestelmät. Uusi MSPM0C1104-mikro-ohjain vie piirilevyllä vain 1,38 mm² tilaa, mikä on 38 % vähemmän kuin markkinoiden aiemmilla pienimmillä ohjaimilla.

AMD tuo jopa 192 ydintä sulautettuihin

AMD esitteli Nürnbergin Embedded World -messuilla uudet viidennen sukupolven EPYC Embedded -prosessorit. EPYC Embedded 9005 -sarjan prosessorit on suunniteltu erityisesti sulautettuihin sovelluksiin, tarjoten huippuluokan suorituskykyä ja energiatehokkuutta verkko-, tallennus- ja teollisuuskäyttöön.

IoT-moduulien määrä kasvaa, uusi RedCap-tekniikka tekee tuloaan

Globaalien mobiiliverkkoon liitettävien IoT-moduulien toimitukset kasvoivat vuonna 2024 kymmenen prosenttia verrattuna edellisvuoteen, elpyen vuoden 2023 laskusuhdanteesta. Counterpointin tilastojen mukaan Kiina johti markkinoiden elpymistä, kun taas Intia oli ainoa muu maa, jossa kasvu jatkui. Intian kehitys johtui erityisesti älymittareiden ja seurantateknologioiden laajasta käyttöönotosta.

Kiinalainen takaportti osoittautui uutisankaksi

Maailmalla levisi kulovalkean tavoin uutinen siitä, että kiinalainen Espressif olisi ujuttanut takaportin jopa miljardiin markkinoilla olevaan Bluetooth-piiriinsä. Laineiden vähän laskettua voidaan todeta, että kyse on suurimmalta osin uutisankasta.

Lisää analogiatehoa ja älyä 32-bittiseen PIC-ohjaimeen

Microchip julkisti Nürnbergin Embedded World -messuilla uuden PIC32A-mikro-ohjainperheen vastatakseen korkean suorituskyvyn ja matemaattisesti vaativien sovellusten kasvavaan kysyntään eri teollisuudenaloilla. Uudet PIC32A-ohjaimet laajentavat yhtiön jo ennestään vahvaa 32-bittisten ohjainten valikoimaa ja tarjoavat kustannustehokkaita ja suorituskykyisiä ratkaisuja ajoneuvo-, teollisuus-, kuluttaja-, tekoäly- (AI/ML) ja terveysteknologiasovelluksiin.

Moniytimisiä sulautettuja helpommin ja tehokkaammin

Sulautettujen järjestelmien kehittäminen moniytimisille ja heterogeenisille prosessoreille on entistä helpompaa ja tehokkaampaa Analog Devicesin uuden CodeFusion Studio -työkalun avulla. Yhtiö julkisti ratkaisun osana laajennettua kehitysympäristöään, jonka tavoitteena on nopeuttaa tuotekehitystä ja varmistaa datan eheys sulautetuissa järjestelmissä.

Rust tulee autoissa C:n ja C++-koodin rinnalle

Ohjelmointikieli Rust ottaa merkittävän askeleen kohti laajempaa käyttöä autojen järjestelmissä. Saksalainen HighTec EDV-Systeme GmbH ja hollantilainen Solid Sands B.V. ovat ilmoittaneet strategisesta yhteistyöstään, jonka tavoitteena on tuoda Rust-kirjastojen turvallisuussertifiointi autoteollisuuteen. Yhteistyön myötä Rustin käyttö autojen sulautetuissa järjestelmissä saa vahvemman jalansijan, mikä voi syrjäyttää perinteiset C- ja C++-kielet tietyissä sovelluksissa.

DeepSeek-tekoälymallikin voidaan murtaa

Ohjelmistomurroissa yleistä jailbreak-menetelmää on sovellettu myös DeepSeek-tekoälymallin kanssa. Tämän myötä tekoälyä voidaan hyödyntää sopimattoman ja kielletyn materiaalin kanssa, minkä seuraukset voivat olla hyvinkin vaarallisia. Tietoturvayhtiö Palo Alton tutkimusyksikkö Unit 42 lisää, että tekoälyn murtaminen osoittautui yllättävän helposti ilman erityistä osaamista.

Avnetin Tria debytoi Embedded Worldissa

Avnet Embedded nimettiin Triaksi viime kesänä, ja nyt yhtiö esiintyy ensimmäistä kertaa uudella nimellään Embedded World 2025 -messuilla Nürnbergissä. Tria Technologies esittelee tapahtumassa ensimmäisen COM-HPC Mini -formaattiin perustuvan moduulinsa. Tria HMM-RLP tuo huipputason suorituskyvyn ja joustavan liitettävyyden erittäin pieneen tilaan.

Tutkimus selvitti: fitness-rannekkeet mittaavat epätarkasti

Fitness-rannekkeet ovat suosittuja terveysteknologian laitteita, joiden väitetään tarjoavan tarkkaa tietoa käyttäjiensä aktiivisuudesta ja terveydestä. Tuore tutkimus kuitenkin osoittaa, että näiden laitteiden tarkkuus jää vain kohtalaiselle tasolle. Wellnesspulse-tutkimusryhmä analysoi 45 tieteellistä tutkimusta ja yli 160 datapistettä, ja tulokset paljastavat, että keskimäärin fitness-rannekkeiden mittaustarkkuus on vain 67,40 %.

JUMPtec palaa Intelin Ultralla

Legendaarinen sulautettujen järjestelmien brändi JUMPtec tekee paluun Intel Core Ultra -prosessoreilla varustetulla COM Express -moduulilla. Nykyinen Kontronin tytäryhtiö esittelee Nürnbergin Embedded World -messuilla COM Express Basic Type 6 -moduulia, joka perustuu Intelin uusimpaan Core Ultra -prosessorisarjaan.

Autojen RISC-V saa nyt vauhtia

RISC-V-arkkitehtuuri tekee vahvaa tuloa autoihin, ja kehitystyö saa nyt lisää vauhtia. Infineon Technologies esitteli viime viikolla ensimmäiset RISC-V-pohjaiset prosessorinsa autoihin, ja nyt TASKING ilmoittaa tukevansa Infineonin uutta autojen järjestelmien RISC-V -virtuaaliprototyyppiä. Tämä mahdollistaa ohjelmistokehityksen jo ennen varsinaisen raudan valmistumista, mikä nopeuttaa ja tehostaa uusien autojärjestelmien kehitystä.

Tunnelin päässä näkyy jo valoa

Euroopan elektronisten komponenttien jakelumarkkinat ovat olleet laskusuhdanteessa, mutta nyt merkit viittaavat tasaiseen elpymiseen vuonna 2025, sanoo Mike Slater, DigiKeyn globaalin liiketoiminnan kehitysjohtaja. ETN kysyi Slaterilta tämän hetken markkinanäkymistä.

Renesas haluaa tehostaa elektroniikkasuunnittelua

Renesas Electronics ja Altium ovat esitelleet uuden Renesas 365 -alustan, joka yhdistää puolijohdevalmistuksen ja piirikorttisuunnittelun saumattomaksi kehitysympäristöksi. Alustan tavoitteena on nopeuttaa elektroniikkajärjestelmien suunnittelua ja elinkaaren hallintaa, vähentää manuaalisia prosesseja sekä yhdistää hajanaiset kehitystiimit yhdeksi digitaaliseksi kokonaisuudeksi.

Nokia patentoi edelleen selvästi eniten Suomessa

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) tuoreiden tilastojen mukaan Nokia Technologies Oy on ylivoimaisesti Suomen suurin patentinhakija. Yhtiö jätti vuonna 2023 peräti 380 patenttihakemusta. Lisäksi toisena tulee Nokia Solutions and Networks Oy 144 hakemuksellaan.

Lämpöpumput vaativat optimoituja ratkaisuja

Lämpöpumpusta on tullut ensisijainen valinta vähähiiliseen lämmitykseen ja ilmastointiin. Korkean hyötysuhteensa ansiosta se tarjoaa huomattavasti tehokkaamman lämpötilansäädön kotiin ja toimistoon kuin perinteiset järjestelmät, kuten kaasukattilat. Sen tehokkain käyttö edellyttää kuitenkin optimointia.

Lue lisää...

Trumpin tariffisekoilu aiheuttaa ongelmia puolijohdealalla

Puolijohdealan markkinoita seuraavan SourceAbilityn mukaan Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin uusimmat tariffisuunnitelmat voivat aiheuttaa merkittäviä häiriöitä globaalissa puolijohdetoimitusketjussa. Trumpin hallinto on ehdottanut 25 prosentin tai korkeampia tulleja useille avaintuotteille, mukaan lukien puolijohteet, mikä on herättänyt huolta alan yrityksissä ja talousasiantuntijoissa.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
  
R&S -koulutus: RF Mittaustekniikan 2-päiväinen koulutus (huom. maksullinen)
Vantaalla 12.-13.3.2025
Ilmoittautuminen: RF Mittaustekniikka - Rohde & Schwarz Finland Oy

RF Sampo /  RF Summit
Oulun Yliopisto (Saalastinsali): 19.3.2025
L
isätietoja täällä.
 
R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
article