ETN-UUTISKIRJE KESKIVIIKKONA 24.08.2022
   
Sähköautojen lataustehoa rajoitetaan turhaan

Sähköautojen lataus ja erityisesti pikalataus toimii käytännössä vaihtelevalla teholla. Laturi ja auton järjestelmä joutuvat ensin kommunikoimaan keskenään, ennen kuin lataus täydellä teholla voi käynnistyä. Sen jälkeen lataustehoa säädellään akun eliniän optimoimiseksi. Tämä näyttää olevan turhaa.



Moni kärsii latausahdistuksesta

Sähköautojen omistajat evät pysty rentoutumaan ajaessaan, kun katse suuntautuu koko ajan akun varaustilanteeseen. Mistä löytyy seuraavalatausasema? Onko se vapaana? Kuinka tehokas se on? Sama ilmiö on tuttu älypuhelimen käyttäjille. Nyt ilmiötä on tutkittu OnePlussan teettämässä tutkimuksessa.



Kiinassa on pian kaksi miljoonaa 5G-tukiasemaa

Kiinan informaatioteknologian ministeriö kertoo Xinhua-uutistoimiston kautta, että maassa oli heinäkuun lopulla yli 1,85 miljoonaa 5G-tukiasemaa. Pelkästään toisen neljänneksen aikana kiinalaisoperaattorit asensivat ja ottivat käyttöön lähes 300 000 5G-tukiasemaa.



Sähköasennustandardi SFS 6000 päivittyi

Pienjännitesähköasennuksia koskevasta SFS 6000 -standardista on julkaistu päivitetty versio. Yhteensä 41-osaisessa standardisarjassa on kaksi kokonaan uutta osaa: SFS 6000-5-57 koskee kiinteiden akustojen asennuksia ja SFS 6000-7-716 Pienoisjännitteisen tasasähkötehon jakelua tietotekniikan ja tietoliikennetekniikan kaapeloinnin kautta.



ECF22: Mikään laite ei ole täysin turvallinen

Meillä useimmilla on kotona erilaisia vimpaimia, jotka on liitetty kodin wifi-verkkoon ja sen kautta julkiseen internetiin. Ja jos olemme kuten suurin osa ihmisistä, laitteiden tietoturva-asetuksiin ei ole koskettu. Nämä muodostavat potentiaalisesti suuren riskin. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla.



Häiriöpiikit kuriin uutuuspiireillä

Nopeat häiriöpiikit muodostavat vakavan ongelman moottorinohjaimissa ja muissa ohjausjärjestelmissä. Analog Devicesin uusimmat eristetyt sigma-delta-modulaattorit nostavat yhteismuotoisten transienttien siedon CMTI-lukemat uudelle tasolle ja vähentävät merkittävästi lämpötilan muutosten aiheuttamaa ryömintää. Tästä on suurta hyötyä nykyaikaisten ohjausjärjestelmien mittaussovelluksissa.



Kiitos kun luet ETN-uutiskirjettä! (c) Elektroniktidningen Sverige AB
Ilmoitukset: Anne-Charlotte Lantz
Vastaava toimittaja: Veijo Ojanperä
TilaaPeru tilausUnsubscribeMuuta osoitetta • Arkisto: etn.fi/kirje/