ETN-UUTISKIRJE KESKIVIIKKONA 08.11.2023
   
Niin oliko siitä Webastosta hyötyä?

Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen yliopisto julkistivat viime kuussa tutkimuksen, jonka mukaan Webaston tai muiden polttoainelämmittimien käytöstä dieselmoottoreissa ei ole juuri hyötyä kulutuksen tai päästöjen osalta. Mutta entä muuten, onko niistä ylipäätään hyötyä?



Kvanttiherruus on 10-15 vuoden päässä

Kvanttitietokoneet olivat yksi Teknologia23-messujen robotiikkalavan aiheista eilen messujen ensimmäisenä päivänä. Aalto-yliopistossa kvanttilaskennan tutkimuksen QCD-tutkimusyksikköä johtavan Mikko Möttösen mukaan kvanttiherruus on vielä 10-15 vuoden päässä.



Kuinka pysyä mukana muutoksessa?

Vaikka toimitusketjujen piti vihdoin vakiintua tänä vuonna, markkinat eivät ole vieläkään palanneet normaaliin. Uusia haasteita on nousemassa ja elektroniikan komponenttiteollisuuden on kohdattava ne suoraan menestyäkseen tulevina vuosina.



Niin oliko siitä Webastosta hyötyä?

Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen yliopisto julkistivat viime kuussa tutkimuksen, jonka mukaan Webaston tai muiden polttoainelämmittimien käytöstä dieselmoottoreissa ei ole juuri hyötyä kulutuksen tai päästöjen osalta. Mutta entä muuten, onko niistä ylipäätään hyötyä?



Kvanttiherruus on 10-15 vuoden päässä

Kvanttitietokoneet olivat yksi Teknologia23-messujen robotiikkalavan aiheista eilen messujen ensimmäisenä päivänä. Aalto-yliopistossa kvanttilaskennan tutkimuksen QCD-tutkimusyksikköä johtavan Mikko Möttösen mukaan kvanttiherruus on vielä 10-15 vuoden päässä.



Kuinka pysyä mukana muutoksessa?

Vaikka toimitusketjujen piti vihdoin vakiintua tänä vuonna, markkinat eivät ole vieläkään palanneet normaaliin. Uusia haasteita on nousemassa ja elektroniikan komponenttiteollisuuden on kohdattava ne suoraan menestyäkseen tulevina vuosina.



Tekoälyä ei pääse pakoon Teknologia-messuilla

Helsingin messukeskuksessa järjestetään parhaillaan Teknologia-tapahtumaa. Sen aihepiiriä on laajennettu vuosien varrella monella uudelle alueelle, mutta nyt on löytynyt lähes kaikille yhteinen nimittäjä. Tekoäly tulee esiin lähes kaikkialla messukeskuksen näyttelyssä ja seminaareissa.



Älykaupungissa on helpompi hengittää

Yksi tämän hetken suurimmista haasteista on CO2-päästöjen vähentäminen kaupunkien ilmanlaadun parantamiseksi. Rutronikin RDK3:n kaltaisilla teknologioilla on ratkaiseva rooli näiden ratkaisujen kehityksessä.



Tekoäly vie lopulta liukuhihnat tehtaista

Teknologi23-messut käynnistyivät mitä ajankohtaisimmalla aiheella, kun automaatioyritys Sick järjesti tekoälyyn liittyvän tilaisuuden. Siinä tulevaisuuden tutkija Risto Linturi kertoi näkemyksiään tulevasta. Lopulta tekoäly vie liukuhihnat tehtaista, Linturi esitti.



Megabitti sekunnissa maksaa enää 13 senttiä

Valokuituyhteyksiä vauhdilla Suomeen rakentava Valokuitunen on teettänyt tutkimuksen, jossa vertailtiin suomalaisten kotitalouksien laajakaistasta maksamaa hintaa. Vuonna 2018 yhden megabitin hinta sekunnissa oli 0,29 euroa, kun se tänä vuonna maksaa enää noin 0,13 euroa.



Helsingin messukeskuksessa järjestetään parhaillaan Teknologia-tapahtumaa. Sen aihepiiriä on laajennettu vuosien varrella monella uudelle alueelle, mutta nyt on löytynyt lähes kaikille yhteinen nimittäjä. Tekoäly tulee esiin lähes kaikkialla messukeskuksen näyttelyssä ja seminaareissa.



Autoihin tulossa jopa neljä kertaa tarkempi tutka

NXP Semiconductors aikoo tehdä yhteistyötä amerikkalaisen autojen tutkiin keskittyvän Zendarin kanssa kehittääkseen joka neljä kertaa nykyisiä tutkia tarkempia laitteita. Tavoitteena ovat ratkaisut, jotka mahdollistavat 5-taosn autonomiset ajoneuvot.



Älykaupungissa on helpompi hengittää

Yksi tämän hetken suurimmista haasteista on CO2-päästöjen vähentäminen kaupunkien ilmanlaadun parantamiseksi. Rutronikin RDK3:n kaltaisilla teknologioilla on ratkaiseva rooli näiden ratkaisujen kehityksessä.



Tekoäly vie lopulta liukuhihnat tehtaista

Teknologi23-messut käynnistyivät mitä ajankohtaisimmalla aiheella, kun automaatioyritys Sick järjesti tekoälyyn liittyvän tilaisuuden. Siinä tulevaisuuden tutkija Risto Linturi kertoi näkemyksiään tulevasta. Lopulta tekoäly vie liukuhihnat tehtaista, Linturi esitti.



Sähköautoissa suuntana on SiC

Autoteollisuus on siirtymässä kohti kestävämpää tulevaisuutta, kun ala tuo markkinoille yhä enemmän hybridi- ja täyssähköautoja sekä polttokenno- käyttöisiä autoja. Kriittisten toimintojen sähköistäminen vaatii luotettavia ratkaisuja suuritehoisten järjestelmien luomiseen, jakeluun ja ohjaamiseen. Piikarbidi on tässä avainroolissa.



Voisiko tekoäly ratkaista jakelun ongelmia?

Voisiko tekoälyn hyödyntäminen toimitusketjujen hallinnassa olla ratkaisu, tai edes yksi elementti jakelualan ikuisten” ongelmien ratkaisemissa, kirjoittaa Arrow Electronicsin entinen Suomen maajohtaja Veikko Sohlman.



Kiitos kun luet ETN-uutiskirjettä! (c) Elektroniktidningen Sverige AB
Ilmoitukset: Anne-Charlotte Lantz
Vastaava toimittaja: Veijo Ojanperä
TilaaPeru tilausUnsubscribeMuuta osoitetta • Arkisto: etn.fi/kirje/