ETN-UUTISKIRJE MAANANTAINA 04.12.2023
   
Marraskuun luetuin: syy akkujen kapasiteetin heikkenemiseen löytyi

Akkuasiantuntijat Texasin yliopistossa Austinissa ovat valaisseet uutta valoa sähköajoneuvoissa yleisesti käytettyjen akkukomponenttien kriittiseen ongelmaan. Ongelmaksi paikantuivat reaktiiviset elektrolyytit, jotka ajan myötä aiheuttavat halkeamia nikkelipohjaisiin katodeihin.



Nordic Semiconductor täyttää jo 40 vuotta – suunnittelutalosta langattomiin piireihin

Trondheimissa perustettiin jo 40 vuotta sitten yritys, josta on kasvanut tärkeä toimittaja langattomien järjestelmäpiirien alueelle. Nordic Semiconductorin historiaa voisi kuvata yhdeksi kahdesta 20-vuotiaasta yhdistyneestä yrityksestä, joista ensimmäinen loi kriittisen teknisen perustan toiselle.



Nordic Semiconductor täyttää jo 40 vuotta – suunnittelutalosta langattomiin piireihin

Akkuasiantuntijat Texasin yliopistossa Austinissa ovat valaisseet uutta valoa sähköajoneuvoissa yleisesti käytettyjen akkukomponenttien kriittiseen ongelmaan. Ongelmaksi paikantuivat reaktiiviset elektrolyytit, jotka ajan myötä aiheuttavat halkeamia nikkelipohjaisiin katodeihin.



Nordic Semiconductor täyttää jo 40 vuotta – suunnittelutalosta langattomiin piireihin

Trondheimissa perustettiin jo 40 vuotta sitten yritys, josta on kasvanut tärkeä toimittaja langattomien järjestelmäpiirien alueelle. Nordic Semiconductorin historiaa voisi kuvata yhdeksi kahdesta 20-vuotiaasta yhdistyneestä yrityksestä, joista ensimmäinen loi kriittisen teknisen perustan toiselle.



Tekoäly tekee auton liikeanturista nopeamman

STMicroelectronics on viime aikoina lisännyt tekoälyä liikeantureihinsa, jotta laskenta rasittaisi järjestelmäprosessoria vähemmän. Nyt yhtiön uusin anturi toimii aina 125 asteen lämpötilaan asti eli se kestää autojen ankaria olosuhteita.



Tekoäly tekee auton liikeanturista nopeamman

STMicroelectronics on viime aikoina lisännyt tekoälyä liikeantureihinsa, jotta laskenta rasittaisi järjestelmäprosessoria vähemmän. Nyt yhtiön uusin anturi toimii aina 125 asteen lämpötilaan asti eli se kestää autojen ankaria olosuhteita.



Pian kaikki uudet autot näkevät pimeässä

Yhdysvalloissa tieliikenteen turvallisuutta valvova virasto NHTSA haluaa, että kaikki uudet autot osaavat jarruttaa automaattisesti jalankulkijan edessä. Tämä edellyttää uusia ratkaisuja ajoneuvoihin. Yksi niistä on lämpökamera, joka näkee kaiken jopa täysin pimeässä.



Pian kaikki uudet autot näkevät pimeässä

Yhdysvalloissa tieliikenteen turvallisuutta valvova virasto NHTSA haluaa, että kaikki uudet autot osaavat jarruttaa automaattisesti jalankulkijan edessä. Tämä edellyttää uusia ratkaisuja ajoneuvoihin. Yksi niistä on lämpökamera, joka näkee kaiken jopa täysin pimeässä.



Suomalainen DoublePoint haluaa tehdä useimpien ranteessa olevasta älykellosta erilaisten virtuaaliympäristöjen ohjauslaitteen. Yhtiö lupaa aloittaa demoamisen piakkoin ja tammikuussa Las Vegasin CES-messuilla se esittelee omaa kehitysalustaansa, kertoivat toimitusjohtaja Ohto Pentikäinen ja tuotejohtaja Thomas Joseph Slush-tapahtumassa.



Slush: suomalaisyritys tekee älykellosta ohjauslaitteen

Suomalainen DoublePoint haluaa tehdä useimpien ranteessa olevasta älykellosta erilaisten virtuaaliympäristöjen ohjauslaitteen. Yhtiö lupaa aloittaa demoamisen piakkoin ja tammikuussa Las Vegasin CES-messuilla se esittelee omaa kehitysalustaansa, kertoivat toimitusjohtaja Ohto Pentikäinen ja tuotejohtaja Thomas Joseph Slush-tapahtumassa.



Tänä vuonna myydään 1,16 miljardia uutta älypuhelinta. Määrä on 3,5 prosenttia pienempi kuin viime vuonna. IDC-tutkimuslaitoksen mukaan vuoden viimeisellä neljänneksellä tapahtuu kuitenkin valmistajien pitkään odottama käänne, kun markkina kääntyy kasvuun pitkän taantuman jälkeen.



Kiitos kun luet ETN-uutiskirjettä! (c) Elektroniktidningen Sverige AB
Ilmoitukset: Anne-Charlotte Lantz
Vastaava toimittaja: Veijo Ojanperä
TilaaPeru tilausUnsubscribeMuuta osoitetta • Arkisto: etn.fi/kirje/