ETN-UUTISKIRJE MAANANTAINA 04.12.2023
   
Pian kaikki uudet autot näkevät pimeässä

Yhdysvalloissa tieliikenteen turvallisuutta valvova virasto NHTSA haluaa, että kaikki uudet autot osaavat jarruttaa automaattisesti jalankulkijan edessä. Tämä edellyttää uusia ratkaisuja ajoneuvoihin. Yksi niistä on lämpökamera, joka näkee kaiken jopa täysin pimeässä.



Pahimmillaan Outlook on vaarallinen, vaikkei tekisi mitään

Microsoft Outlook on yksi käytetyimpiä sähköposti- ja kalenterisovelluksia, eikä monikaan enää klikkaile sen tarjoamia hämäriä linkkejä. Check Pointin tutkimus varoittaa kuitenkin, että pahimmillaan Outlook voi aiheuttaa ongelmia, vaikka vain lukisi viestejä.



Tietokoneemme mullistuu – mitä jäi käteen Slushista?

Slushin tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten Kulttuuritehdas Korjaamolla. Pienimuotoisesta sijoittajatapahtumasta on kasvanut 3000 startupin ja 5000 sijoittajan jättitapahtuma. Mitä jäi käteen tällä kertaa? Ainakin valtava määrä ideoita. Tärkein tietokoneemme on muuttumassa tekoälyn takia, kuten Nothingin perustaja Carl Pei sanoi.



Marraskuun luetuin: syy akkujen kapasiteetin heikkenemiseen löytyi

Akkuasiantuntijat Texasin yliopistossa Austinissa ovat valaisseet uutta valoa sähköajoneuvoissa yleisesti käytettyjen akkukomponenttien kriittiseen ongelmaan. Ongelmaksi paikantuivat reaktiiviset elektrolyytit, jotka ajan myötä aiheuttavat halkeamia nikkelipohjaisiin katodeihin.



Nordic Semiconductor täyttää jo 40 vuotta – suunnittelutalosta langattomiin piireihin

Trondheimissa perustettiin jo 40 vuotta sitten yritys, josta on kasvanut tärkeä toimittaja langattomien järjestelmäpiirien alueelle. Nordic Semiconductorin historiaa voisi kuvata yhdeksi kahdesta 20-vuotiaasta yhdistyneestä yrityksestä, joista ensimmäinen loi kriittisen teknisen perustan toiselle.



Tekoäly tekee auton liikeanturista nopeamman

STMicroelectronics on viime aikoina lisännyt tekoälyä liikeantureihinsa, jotta laskenta rasittaisi järjestelmäprosessoria vähemmän. Nyt yhtiön uusin anturi toimii aina 125 asteen lämpötilaan asti eli se kestää autojen ankaria olosuhteita.



Kiitos kun luet ETN-uutiskirjettä! (c) Elektroniktidningen Sverige AB
Ilmoitukset: Anne-Charlotte Lantz
Vastaava toimittaja: Veijo Ojanperä
TilaaPeru tilausUnsubscribeMuuta osoitetta • Arkisto: etn.fi/kirje/