ETN-UUTISKIRJE KESKIVIIKKONA 10.04.2024
   
Akku on edelleen sähköauton heikoin lenkki

Electronica - Sähköauto on ilman muuta tulevaisuutta, mutta ehkä niiden ylesityminen on ollut monen mielestä odotettua hitaampaa. Suurin syy tähän on akku. - Akku on edelleen sähköautoilun suurin este. Onneksi miljoonat kehittävät ratkovat ongelmia ympäri maailmaa, sanoi mittauslaitevalmistaja Keysightin Saksan johtaja Siegfried Gross tänään Electronica-messuilla.



8 kameralla näkee joka suuntaan

Electronica – ADAS eli kuljettajan automatisoidut aputekniikat ovat isossa roolissa Münchenissä, Baijerissa kun ollaan. Japanilainen Renesas esittelee messuilla toisen polven kokonaista ADAS-näkymää. Siinä auton ympäristöstä muodostetaan kattava 360 asteen kuva kahdeksalla kameralla.



Tekoäly tulee avuksi myös antennisuunnitteluun

Barcelonassa toimiva IoT-antennien kehittäjä Ignion on esitellyt Nürnbergin Embedded World -messuilla Oxion-kehitysalustan, joka lyhentää langattomien laitteiden suunnitteluaikaa. AWS:n avulla IoT-laitekehittäjät voivat hyödyntää tekoälyn ja koneoppimisen tehoa reaaliajassa nopeuttaakseen antennien suunnittelua.



Robottirekat ajavat ketjussa

Electronica – Rekkavalmistaja DAF demoaa Electronica-messujen aikaan sitä, mikä on selvästi tavarankuljetuksen tulevaisuus. Münchenin kaduilla yhtiön rekat ajavat ketjussa, keula edelläajavan perässä kiinni. Tämä onnistuu tietenkin vain edistyneen tutka-, kamera- ja anturitekniikan avulla.



Yhden kortin tietokoneiden virrankulutus alas

Embedded World -messuilla nähdään kasoittain uusia yhden kortin tietokoneita, joilla tuodaan tekoälyprosessointi verkon reunalle. Tärkeä puoli teollisuuden kortteja on myös tehonkulutuksen pitäminen kurissa. Kontron näyttää esimerkkiä.



Tällaista rautaa ohjelmistopohjainen auto vaatii

Nokia on laajentanut LTE-verkoissa toimivien viranomaisverkkojen palvelujaan. Uusi Group Communications -tuotepaletti tuo LTE-viranomaisverkkoihin esimerkiksi ryhmävideon siirron.



Tällaista rautaa ohjelmistopohjainen auto vaatii

Autoista on tulossa yhä enemmän ohjelmallisesti määriteltyjä, jopa softa-autoja. Arvioiden mukaan jopa 50 prosenttia uuden auton hinnasta muodostuu ohjelmistokehityksestä vuonna 2030. Nyt NXP on esitellyt ensimmäiset sirunsa, joihin tulevien ”softa-autojen” keskitetty datanprosessointi perustuu. S3255-piiri on uuden S32 CoreRide-alustan ensimmäinen toteutus.



Nyt tulee edullinen moduulien internet

Electronica - Esineiden internet on puhuttanut elektroniikka-alaa jo vuosia, joten on yllättävää kuulla, että yksi suosituimmista verkkotekniikoiden kehittäjistä puhuu alueen vallankumouksesta nyt. Näin kuitenkin tekee Sigfox-yhteenliittymä.



Lisää suorituskykyä moniprotokollasiruille

Teksasilainen Silicon Labs tunnetaan langattomasti IoT-piireistään, joiden radiot tukevat useaa protokollaa. Nyt yhtiö esittelee Nürnbergin Embedded World -messuilla uutta xG26-piiriperhettä. Siinä yhtiö on nostanut sirujen suorituskyvyn aivan uudelle tasolle.



8K-kuvaa 30 ruutua sekunnissa

Itävaltalaiseen ams-konserniin kuuluva CMOSIS on esitellyt CMOS-pohjaisen kuva-anturin, jonka ominasisuudet ovat kovaa luokkaa. Kenno on iso ja nopea.



RISC-V täyttää autojen turvallisuusvaatimukset

Ruotsalainen sulautettujen sovellusten työkaluja kehittävä IAR uskoo, että avoin RISC-V-arkkitehtuuri taipuu hyvin myös autojen turvallisuuskriittisiin sovelluksiin. IAR tekee tässä yhteistyötä Nuclei System Technologyn ja MachineWaren kanssa.



EU:sta tarjolla isoa rahaa kybertutkimukseen

Suomalaisilla kasvuyrityksillä on hyvät mahdollisuudet päästä EU:n yli 450 miljoonan euron kyberturvallisuusohjelmaan suomalaisen tietoturvallisuusklusteri FISCin ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n vauhdittamana. Tavoitteena on kasvattaa kotimaisten pk-yritysten EU-rahoitusta merkittävästi.



Yli 60 tuhatta insinööriä suunnittelee mikropiirejä

EDA viittaa työkaluihin, joilla mikropiirien suunnittelu on automatisoitu. SEMI-järjestön alainen ESD Alliance seuraa markkinoiden kehitystä. Viimeisen raportin mukaan EDA-alalla työskenteli vuoden 2023 lopulla hieman yli 60 tuhatta suunnittelijaa. Tarkalleen luku oli 60 106.



40 vuotta se kesti – VHS-nauhuri kuoli hiljalleen pois

Moni tekniikka tulee tiensä päähän hyvin pienellä metelillä. Näin kävi VHS-videonauhurille, joka 1980-luvulla nousi valtavaan menestykseen ja suorastaan mullisti television katselun. Viimeinen nauhurien valmistaja Funai on lopettanut tuotannon, eikä uusia VHS-laitteita voi enää ostaa mistään.



Kiitos kun luet ETN-uutiskirjettä! (c) Elektroniktidningen Sverige AB
Ilmoitukset: Anne-Charlotte Lantz
Vastaava toimittaja: Veijo Ojanperä
TilaaPeru tilausUnsubscribeMuuta osoitetta • Arkisto: etn.fi/kirje/