Asiakastieto Group ilmoittaa käyttävänsä Red Hatin ratkaisuja rakentaessaan Account Insight -tilitietopalveluaan, joka hyödyntää avointa pankkitoiminta-alustaa. Palvelukehitys nopeutuu Red Hat OpenShift -ohjelmistolla ja Red Hat Integration -ohjelmiston avulla Asiakastieto hallinnoi keskitetyn datan jakamista yritysasiakkailleen.
Asiakastiedon tilitietopalvelun avulla sen asiakasyritykset pystyvät entistä paremmin selvittämään omien asiakkaidensa taloustilanteen esimerkiksi lainaa myönnettäessä. Uudistuksen tausta on EU:n PS2D-maksupalveludirektiivissä. Asiakastieto lähti asiakkaidensa toiveesta kehittämään ratkaisua pankkitilidatan hyödyntämiseksi asiakkaidensa prosesseissa, kuten luotonmyönnössä. Tilitietopalvelun avulla Asiakastiedon asiakasyritykset voivat saada tarkemman kuvan asiakkaidensa taloustilanteesta.
Uusien ohjelmistojen kehitys on kuitenkin hidasta ja kallista puuhaa. Pitääkseen yritysasiakkaidensa käyttöönottokustannukset maltillisina Asiakastieto valitsi tilitietopalvelunsa taustalle teknologiaa, joka skaalautuu tuleviin kehitystarpeisiin, hyödyntää mahdollisimman pitkälle automaatiota sekä vastaa reaaliaikaisuuden vaateeseen. Tämän takia Asiakastieto valitsi konttiteknologiaa hyödyntävien sovellustensa alustaksi Red Hat OpenShift -ohjelmiston, joka on alan kattavin, yrityksille suunnattu Kubernetes-alusta.
Ratkaisu perustuu mikropalveluarkkitehtuuriin, joka hyödyntää Red Hat Runtimes -ohjelmiston työkaluja ja rakenteita. Esimerkiksi Red Hat 3scale API Management -toiminnon avulla Asiakastieto voi helposti testata ja tehdä muutoksia sekä viedä niitä tuotantoon pienten asetussäätöjen avulla, mikä vähentää tarvetta tuottaa ja ottaa käyttöön uutta koodia.
Sovelluksen parantamiseksi Asiakastieto järjesti asiakkailleen työpajoja ja jakoi testiympäristönsä pilottiasiakkaidensa kanssa. Red Hatin ohjelmistojen osalta käyttöönotettiin avoimen lähdekoodin teknologian parhaat käytännöt. Näin voidaan kiihdyttää liiketoimintaa ja uusien ominaisuuksien kehittämistä Asiakastiedon luomalla tilitietopalvelualustalla. Asiakastieto otti myös käyttöön Quarkus-tekniikan, joka mahdollistaa sovellusten kehittämisen aiempaa nopeammin. Se myös vähentää laiteresurssien käyttöä merkittävästi.
Tilitietopalvelua kehittäessään Asiakastieto on lyhentänyt tuotannon käyttöönoton vaatimaa aikaa 95prosentilla. Nykyään se ottaa ohjelmiston tuotantoon tyypillisesti alle tunnissa, kun tämä aiemmin vei keskimäärin päivän tai kauemmin. Ennen Asiakastieto varasi kaksi aamua viikossa tähän kehitysprosessin vaiheeseen. Nyt se voi viedä uusia sovelluksia tuotantoon koska vain työpäivän aikana.