Suomalaisyrityksiä pidetään usein edelläkävijöinä, mutta Dell Techonologiesin tuore tutkimus kertoo jotain aivan muuta. Digital Transformation Index -tutkimus paljastaa, vain 3 prosenttia suomalaisista yrityksistä voidaan laskea digitaalisen aikakauden johtajiin.
Yhteistyössä Intelin kanssa tehtävä DT Index kartoittaa digitalisaation edistymistä keskikokoisissa ja suurissa organisaatioissa, ja tutkii aihepiriin liittyviä toiveita ja pelkoja. Ensimmäistä kertaa myös Suomen kattava tutkimus paljastaa, että peräti 73 prosenttia mukana olleista suomalaisista yrityksistä on huolissaan kyvystään vastata muuttuviin asiakastarpeisiin seuraavan viiden vuoden aikana.
Suomen tulokset ovat linjassa muiden Pohjoismaiden kanssa. Ruotsalaisista yrityksistä 6 prosenttia oli johtajien luokassa, mutta sielläkin 76 prosenttia yrityksistä on huolissaan kyvystään vastata muuttuviin asiakastarpeisiin.
Suomalaisista vastaajista 40 prosenttia pelkää, että heidän yrityksensä jää seuraavan viiden vuoden aikana kehityksestä jälkeen. Ruotsissa vastaava luku on 25 prosenttia.
Suomessa budjetin ja resurssien puute (32 %) nähdään suurimpana esteenä liiketoiminnan digitalisaatiolle. Useammassa kuin joka neljännessä yrityksessä arvioitiin, että yritykseltä puuttuu johdonmukainen digitaalinen strategia ja visio.
DT Index -tutkimus kattaa 42 maata ja 4600 yritystä. Suomesta vastaajia oli 100.