Mouser on yksi menestyneimpiä komponenttien nettikauppoja, joka on kasvattanut jalansijaansa Suomessakin. Yhtiön Euroopan markkinoinnista vastaavan Graham Maggsin mukaan Suomessa voi jo tänä vuonna mennä rikki 10 miljoonan dollarin raja. Sillä kuuluu meidän markkinoilla jo jakelijoiden keskiraskaaseen sarjaan.
Maggsin mukaan Suomessa on vahva ja edelleen vahvistuva suunnitteluosaaminen, jota Mouser pystyy palvelemaan. – Suunnittelijat ovat leipälajimme. Me emme kisaa volyymituotannosta, Magss muistuttaa.
Mouser on nykyään osa TTI-konsernia. Kyse on kuitenkin kahdesta eri yrityksestä, vaikka logot ovatkin samalla standilla Electronicassa. – TTI keskittyy volyymibisnekseen. Täydennämme hyvin toisiamme, Maggs kertoo.
Vielä 5-6 vuotta sitten Suomessa oli enemmän keskikokoisia sopimusvalmistajia. Nyt meillä on suunnittelutaloja tietoliikenteessä ja teollisuuden ratkaisuissa. Tämä selittää myös Mouserin kasvun Suomessa. Suunnittelutaloille webbikauppa on luonteva tapa ostaa komponentteja. Ja kun Mouserin lupaama kahden päivän toimitusaika pätee, ei ongelmia ole.
Graham Maggs myöntää, ettei Mouseria tunneta riittävän hyvin Suomessa. Yhtiön Tukholman toimistossa on aloittamassa suomea puhuva myyjä. Myös tunnettuutta pitää lisätä Suomessa.
Tällä hetkellä elektroniikassa menee lujaa. Takana on 2-3 vahvan kasvu vuotta, mikä on jo näkynyt pidentyvinä toimitusaikoina joissakin komponenteissa. Mouserilla ei isoja ongelmia ole ollut. – Tietysti joissakin komponenteissa voi olla 20-30 viikon toimitusajat, mutta toisaalta varastossa on tämän vuoden lopulla yli miljoona eri komponenttia. Ja 96-97 prosenttia tilauksista lähtee asiakkaalle saman päivänä.
Moni analyytikko on nähnyt, että suuret webbikaupan ammattilaiset – Amazon ja Alibaba etunenässä – voisivat kaapata osan komponenttikauppaa. Maggs ei kuitenkaan näitä pelkää. – Eivät ne pysty kisaamaan. Ehkä ne voisivat myydä muutaman ison toimittajan komponentteja, mutta valmiita ratkaisua? En usko, Maggs sanoo.
Hänen mukaansa Amazonin pitäisi käytännössä ostaa joku suurista jakelijoista, jotta siitä tulisi vakava peluri komponenttikauppaan. Rahaahan Amazonilla on, mutta toisaalta niin on jakelijoillakin. – Aika moni nykyjakelijoista voisi ostaa toisena markkinoilta, jos siihen on strateginen peruste, Maggs arvioi.
Jossakin vaiheessa kasvu aina hidastuu, mutta ainakaan vielä seuraavaan 4-5 kuukauteen sellaista ei ole näkyvissä. – Sen pidemmälle ei pysty arvioimaan. Lokakuu oli meille paras lokakuu historiassamme. Samoin elokuu oli erittäin hyvä. Jouduimme palkkaamaan lisää väkeä varastoon, jotta pystyimme toimittamaan tilaukset, Maggs naurahtaa.