ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Uusi integroitu virta-anturi mullistaa sähköautojen invertterit

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 16.07.2024
  • Devices
  • Power

Elektroniikan suunnittelijat ja valmistajat ahkeroivat kehittääkseen ratkaisuja, jotka täyttävät nopeasti kasvavan sähköautoteollisuuden vaatimukset. Monet alan yritykset haluavat kehittää komponentteja tai järjestelmiä, jotka vievät sähköautot seuraavaan kehitysvaiheeseen ja nostavat näin koko EV-markkinat entistä kypsemmälle tasolle. Kaikkien tavoitteena on kasvattaa sähköautojen toimintamatkaa ja tuottaa näin lisäarvoa ajoneuvojen käyttäjille, OEM-valmistajille ja kuluttajille.

Seuraavassa tarkastellaan kehityshanketta, jossa kaksi tällä alueella toimivaa yhtiötä - LEM ja Semikron Danfoss – ovat työskennelleet yhdessä näihin tavoitteisiin pääsemiseksi. Yhteistyö on keskittynyt erityisesti innovaatioon, joka perustuu LEMin Nano-virta-anturin integroimiseen Semikronin puolisilta-tehomoduulien DCM-alustalle (Direct Cooled Molded).

Suuri tehotiheys

Yleisesti tiedetään, että sähköautojen moottorinohjaimissa ja sisäisissä tai erillisissä latureissa on kaksi keskeistä vaihtoehtoa yltää suureen tehotiheyteen. Voidaan hyödyntää saumatonta ja tehokasta integrointia tai toisaalta voidaan käyttää rakenteeltaan mahdollisimman pienikokoisia tehomoduuleja ja virta-antureita (’minimal footprint’, ’small form factor’).

Aiempaa paremman tehotiheyden ja hyötysuhteen ansiosta SiC-mosfetteihin perustuvat tehomoduulit ovat mahdollistaneet entistä tiiviimmän rakenteen ja yhä pitemmän toimintamatkan sähköautoille. LEM ja Semikron ovat jo pitkään tehneet läheistä yhteistyötä kehittääkseen erityisesti sähköajoneuvojen voimansiirtoon suunnattuja teknisiä innovaatioita.

Semikron Danfoss halusi tarjota asiakkailleen tehomoduulin, joka integroi täydellisesti anturitoiminnon ja minimoi samalla komponentin vaatiman tilan. Tällainen ratkaisu yksinkertaistaa kokoamista ja pitää kustannukset alhaisina. Vaikka integrointiasteen lisäämisessä ja koon kutistamisessa onnistuttiin, päädyttiin siihen, että all-in-one -tyyppinen rakenne olisi kaikkein suositeltavin ratkaisu. Suunnittelijat keksivätkin konseptin, jossa LEMin nykyinen Nano-anturi voidaan sulauttaa Semikronin DCM-moduulialustaan.

1200 voltin jännitteisiin yltävä DCM 1000X -moduuliperhe hyödyntää uusimman sukupolven 750 ja 1200 voltin SiC-mosfettejä (sekä Si-IGBT-kytkimiä). Tämä tarkoittaa, että alusta voi sallia DC-linkin jännitteeksi jopa 1000 volttia, mikä täyttää eristysominaisuuksia määrittelevän standardin IEC 60664-1 vaatimukset. Moduulin virtakapasiteetti voidaan mitoittaa jopa tasolle 800 Arms asti puolijohteiden laajan pinta-alan ansiosta.

Täysin uusi konsepti

Yhtiöt kehittivät kokoonpanoon täysin uudenlaisen konseptin ja loivat samalla myös magneettiseen sydämeen perustuvan virta-anturin, joka on 60 % pienempi kuin mikään muu sydänpohjainen virta-anturi markkinoilla. Konsepti tarjoaa myös suuren kaistanleveyden ja erinomaisen suojan ylikuulumista vastan. Rakenne voidaan sijoittaa mihin tahansa tehomoduuliin, virtakiskoon tai johtimeen virtojen mittaamiseksi täysin integroidulla tavalla.

Uusi Nano-anturi soveltuu erityisen hyvin käytettäväksi sähköautoissa DCM-alustaa hyödyntävien invertterien kanssa. Se on yhteensopiva myös Semikron Danfossin muiden tehomoduulialustojen kanssa. Konsepti tarjoaa entistä korkeamman integrointitason, mutta lisäksi se on helppo asentaa. Se myös täyttää kaikki 800 voltin akkujärjestelmien asettamat eristysvaatimukset.

Uuden anturin tärkeitä ominaisuuksia ovat sen kyky tarjota luotettava toiminta monenlaisissa haastavissa ympäristöissä kuten kosteudelle ja tärinälle altistavissa kohteissa. Mekaanisesti hyvin kestävärakenteinen anturi tarjoaa myös erinomaista vakautta korkeissakin lämpötiloissa.

DCM 1000X on siirtomuovauksen (transfer molding) avulla valmistettu tehomoduuli, jonka virta- ja signaalijohdot tulevat ulos kotelon sivusta. Näin kotelon yläpuolen ja hilaohjauskortin väliin jää tyhjää tilaa. Innovatiivinen idea Nano-konseptissa on ollut magneettiseen sydämeen perustuva virta-anturi, joka mahtuu tähän käyttämättömään tilaan. Kuvassa 1 nähdään ’räjäytyskaavio’ moduulin rakenteesta.

Nano-anturi tarjoaa huippuluokan tarkkuuden, erinomaisen suojan ulkoisia kenttiä vastaan, suuren kaistanleveyden sekä korkean signaali-kohinasuhteen (SNR), johon useimmat magneettiseen sydämeen perustuvat virta-anturit yltävät. Lisäksi virta-anturin viemä tila mahtuu tehomoduulin sisälle, joten se ei vaadi ylimääräistä tilaa invertterissä.

Kuva 1. LEMin Nano-anturin integrointi DCM 1000X -tehomoduuliin.

Rakenteessa ei myöskään tarvitse käyttää muita komponentteja anturin mekaaniseen kiinnittämiseen moduuliin ja sähköiseen kytkemiseen ohjainkorttiin. Kaikki nämä ominaisuudet tarkoittavat, että Nano-anturi tarjoaa parhaan mahdollisen integroinnin muihin magneettista sydäntä hyödyntäviin virta-antureihin verrattuna. Tämä yksinkertaistaa vertikaalista integraatiota ja samalla myös vähentää valmistuskustannuksia sekä pidentää tuotteen käyttöikää.

Virtakiskon ympärillä

LEM suunnitteli virtakiskon ympärille sijoitettavan, kahta ilmarakoa hyödyntävän magneettisydämen, jolla on korkea magneettinen resistanssi (reluktanssi). Se estää sydämen kyllästymisen suurilla virroilla ja rajoittaa magneettivuon tiheyttä. Suunnittelijat loivat ratkaisun, jossa on kaksi ferromagneettista sauvaa – toinen on sijoitettu AC-virtakiskon yläpuolelle ja toinen alapuolelle. Hall-anturielementit on sijoitettu sydämen kahteen ilmarakoon.

Suunnittelijat havaitsivat, että valmistuksessa käytettävä ylivalu (overmolding) saattaa olla kriittinen prosessi anturin suorituskyvyn kannalta. Tämä johtuu siitä, että valuprosessi voi aiheuttaa jännityksiä sydänosan rakenteeseen vähentäen sen kyllästymistasoa ja lisäten magneettista offset-siirtymää. Kaikki nämä voivat vaikuttaa anturin kokonaistarkkuuteen.

Koska sydämen mittojen lisääminen oli mahdotonta tilanpuutteen vuoksi, Danfossin valamat ja LEMin kalibroimat näytekappaleet tarkastettiin kokoonpanovaiheessa. Tavoitteena oli varmistaa, kuinka uusi rakenne toimisi lopullisessa kokoonpanossa. Mukana olivat tarkkuutta mittaavat testit eri virroilla ja eri lämpötiloissa.

Ylivalamisen havaittiin tuoneen vain minimaalisen eron anturin suorituskykyyn: offsetin kokonaispoikkeama (magneettinen + sähköinen) oli alle +/- 5 A ja herkkyysvirhe alle 3 % (kuva 2). Samoin kaistanleveys (kuva 3), askelvaste (kuvat 4a ja 4b) sekä oikosulkutesti (kuva 5) täysin ylivaletuilla näytekappaleilla osoittivat vasteajaksi alle 3 µs.

Kuva 2. Täysin ylivaletun näyteanturin kokonaistarkkuus.

Kuva 3. Täysin ylivaletun näyteanturin kaistanleveys.

Kuva 4a. Täysin ylivaletun näyteanturin askelvaste (100A/Div & 200µs/Div).

Kuva 4b. Täysin ylivaletun näyteanturin askelvaste (100A/Div & 5µs/Div).

Kuva 5. Täysin ylivalettujen näyteanturien oikosulkutestien tulokset.

Järjestelmän testaamiseksi AC-tasolla todellisessa invertterikytkennässä A-sarjan prototyyppiä (uuden polven SiC-mosfet) käytettiin yhtenä vaiheena 3-vaihetestissä, jossa nopeilla transienteilla testattiin LEMin Nano-anturin kestävyyttä korkeita jännitepiikkejä vastaan (dV/dt).

Prototyypille käytettiin testeissä seuraavia parametreja: fsw = 10 kHz, perustaajuus = 50 Hz, PF = 1, I = 650 Arms. Tulopuolen vesi/glykoliseoksen lämpötila pidettiin tasolla 30°C ja virtaus nopeudessa 8 litraa minuutissa. Fluxgate-virta-anturia käytettiin suorituskyvyn mittauksessa referenssinä. Kuvassa 5 nähdään testitulokset sinimuotoisesti moduloidulla virralla.

Saadut mittaustulokset ovat sopusoinnussa simuloinnin ja kalibroinnin kanssa. Ne osoittavat johdonmukaisia tuloksia virran eri tasoilla, jotka mitattiin arvoon 650 Arms asti.

Kuva 6. Nano-anturin testitulokset saatiin käyttäen referenssinä Fluxgate-anturia.

Perinteiset siirtomuovausprosessit eivät salli sähköisten liitäntöjen tekemistä kohteen yläpuolelle, minkä lisäksi ne vaativat myös muottiseokselle kovetusvaiheita korkeissa lämpötiloissa. Näistä syistä anturi suunniteltiin jaettavaksi kahteen osaan.

Alapuolen magneettisydän sijaitsee tehomoduulissa ja yläpuolen magneettisydän (anturiosineen) tehomoduulin ulkopuolella. Lopullinen rakenne (kuva 7) koostuu kerrosmaisesta asetelmasta tehomoduulin, anturiosien ja hilaohjainlevyn välillä. Anturielementin ja hilaohjainlevyn välillä on myös suora liitäntä.

Kuva 7. Poikkileikkaus anturiyksikön lopullisesta kerrosrakenteesta.

Anturin liittämisellä kotelon yläosaan päästään väljään rakenteeseen, jossa on riittävät ilmaraot ja eristysvälit kotelon ulkopuolisten liittimien välillä. Näin päästään vaadittuun läpilyöntikestoisuuteen sekä osien yksinkertaiseen sijoitteluun hilaohjainlevyllä.

Ylivalettu magneettisydän on kotelon sisäpuolella kytketty samaan potentiaaliin kuin vaiheliitäntä. Virtakiskon poikkileikkausta on pienennetty hieman magneettisydämen leveyden kaventamiseksi. Näin saadaan myös eristysvälit sydämen ja viereisten johtimien välillä suuremmiksi. Tämä ei vaikuta virtakiskon mekaaniseen vakauteen tai tuota lämpöongelmia, koska ohennus sijaitsee virtakiskon osassa, joka on ylivalettu ja hyvin lähellä vesijäähdytettyä alustaa.

Onnistunut yhteishanke

Semikron Danfossin vanhempi sähköinsinööri Fabio Carastro toteaa: - Semikronin DCM-tehomoduulin, SiC-mosfettien ja LEMin täysin integroidun anturin yhdistäminen vie sähköautojen invertterit aivan uudelle tasolle integroinnissa ja tehotiheydessä.

LEMin Nano-projektipäällikkönä toimiva elektroniikkainsinööri Damien Coutellier puolestaan tiivistää: - Tämä projekti oli merkittävä haaste ja sen menestys perustuu täydelliseen kumppanuuteen Semikron Danfossin kanssa.

MORE NEWS

NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille

NAND-muistien hintapaine ei ole hellittämässä, päinvastoin. TrendForcen marraskuussa 2025 julkaisema analyysi osoittaa, että koko muistiekosysteemin varastot ovat supistuneet samanaikaisesti tasolle, joka tekee hinnankorotuksista käytännössä väistämättömiä. Kun varastopuskureita ei enää ole, hinnanmuutokset siirtyvät nopeasti koko toimitusketjuun, aina siruista valmiisiin laitteisiin.

Polttomoottori katoaa Suomen teiltä

EasyParkin kokoamien tilastojen mukaan autojen määrä Suomen teillä on kääntynyt laskuun poikkeuksellisella tavalla vuonna 2025. Kun samaan aikaan ladattavien sähköautojen määrä kasvaa nopeasti, muutos osuu lähes kokonaan polttomoottoriautoihin. Niiden määrä on nyt selvässä laskussa.

Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin

Farnellin suunnitteluyhteisö element14 on käynnistänyt vuosittaisen Holiday Hackathon -kilpailunsa, jossa yhteisön jäseniä kannustetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan joulun aikaan liittyvä elektroniikkaprojekti. Kilpailu on avoinna tammikuun 11. päivään asti ja voittajat julkistetaan 16. tammikuuta.

Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle

Digita ja Outokumpu aloittavat yhteistyön 5G-privaattiverkon toteuttamiseksi Outokummun Kemin kaivokselle. Uuden verkon tavoitteena on tukea kaivoksen digitalisaatio- ja automaatiokehitystä sekä parantaa tuotannon tehokkuutta ja työturvallisuutta vaativassa maanalaisessa ympäristössä.

USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

Vaikka Trumpin hallinnon kauppapoliittinen linja ja paikallista tuotantoa suosivat signaalit herättävät epävarmuutta, suomalaiset terveysteknologiayritykset näkevät Yhdysvallat edelleen ylivoimaisesti tärkeimpänä vientimarkkinanaan. Business Finlandin Health 360 Finland -ohjelman johtaja Tarja Enalan mukaan markkinoiden peruslogiikka ei ole muuttunut eikä pitkäjänteinen yhteistyö horju hallituskausien mukana.

Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

Samsung Electronics tuo älypuhelimista ja mobiililaitteista tutun LPDDR-muistitekniikan ensimmäistä kertaa varsinaiseen palvelinkäyttöön. Yhtiön uusi SOCAMM2-muistimoduuli (Small Outline Compression Attached Memory Module) on suunniteltu erityisesti tekoälypalvelimiin ja datakeskuksiin, joissa suorituskyvyn ohella ratkaisevaksi tekijäksi on noussut energiankulutus.

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille
  • Polttomoottori katoaa Suomen teiltä
  • Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin
  • Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle
  • USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet