logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

Tulevaisuuden autot nojaavat yhä tiukemmin nopeaan datansiirtoon. Tämän dataväylän pitää perustua standardiin. Sellainen on PCIe-väylä, kertoo Microchip.

Artikkelin kirjoittaja Richard Herbert toimii ajoneuvojen verkkotuotteiden markkinointipäällikkönä Microchip Technology -yhtiössä.

Kuljettajaa avustavien ADAS-perusjärjestelmien (Advanced Driver Assistance System) kehitystyö on nykyään jo arkipäivää. Edelleen paranneltujen, kompleksisuudeltaan vaihtelevien toimintojen mahdollistamiseksi ajoneuvot tulee kuitenkin varustaa suorituskykyisillä SoC-piireillä (System on Chip) ja liittää ne standardoituun datansiirtoväylään, jotta käsiteltävä data voidaan jakaa runsaina erinä ajoneuvon eri toimintoja varten. Osa kehitettävistä uusista ominaisuuksista on jopa sellaisia, joista aiemmin ei ole voitu edes haaveilla.

Kuva1. ADAS-järjestelmien tasot.

Tällainen järjestelmä mahdollistaa yhteistyön auton eri toimintojen kesken. Esimerkiksi kameran ja tutkan keräämät vaarantunnistuksen tiedot voidaan välittää ajovalojen suuntauksen ohjaamiseksi. Näin valot voidaan tarvittaessa kohdistaa tien poikkeaviin ominaisuuksiin, edessä olevan kaarteen jyrkkyyden havaitsemiseen tai ajoneuvon eteen yllättäen ilmestyvään jalankulkijaan.

PCIe-väylä (PCI Express) antaa mahdollisuuden tietojen jakamiseen useiden SoC-järjestelmien kesken kattamaan ajoneuvon lukuisia eri toimintoja. Lisäksi väylän hyödyntämä ohjelmistomalli mahdollistaa kapasiteetin saumattoman laajentamisen PCIe-väylän ja SoC-piirien eri sukupolvien kesken ja viime kädessä myös ajoneuvon alustaratkaisun eri sukupolvien välillä. PCIe-teknologian omaksumisen taustalla on halu saada kaikki nykyiset alustat turvatuiksi tulevaisuutta varten useiksi vuosiksi eteenpäin.

PCIe-väylän historia

PCI-väylän (Peripheral Component Interconnect) historia ulottuu useiden laitesukupolvien taakse. Alun perin se kehitettiin tietokoneisiin rinnakkaismuodossa toimivaksi liitäntäväyläksi, jota on sittemmin käytetty lukuisissa palvelimissa, sulautetuissa järjestelmissä ja myös kotikäyttöön tarkoitetuissa PC-koneissa.

Väylän määritys ja standardointi aloitettiin PCI SIG -ryhmässä (Special Interest Group). Perusratkaisusta edelleen kehitetty PCIe-versio puolestaan sallii useiden eri oheislaitteiden muodostaa yhteyden samaan SoC-järjestelmäpiiriin. Aluksi nämä olivat pääasiassa Intelin tai AMD:n x86-suorittimiin pohjautuvia piirejä, joilla liityttiin verkkoon, nopeaan oheislaitteeseen tai näytönohjaimeen. Alun perin rinnakkaismuodossa toimivaa väylää kehitettiin ensin 32-bittisestä (32 MHz) rakenteesta 64-bittiseksi (64 MHz) ja lopulta siirtotavaksi valittiin sarjamuotoinen datansiirto.

PCIe sallii nopeat datayhteydet differentiaalisten liitäntöjen kautta: yksi lähetystä ja toinen vastaanottoa varten. Näiden muodostamaa paria kutsutaan linjaksi (lane). Linjat voidaan ryhmitellä eri portteihin liitettyjen oheislaitteiden tai SoC-piirien mukaan. Portin leveys voi olla 1 tai 16 tai jopa 32 linjaa porttia kohden.

Kuva 2. PCIe-väyläliitännän suorituskyky eri versioissa.

Ethernet-verkon edut

PC-esimerkissä liitettävyyden hierarkia on yksinkertainen. Siinä on yksittäinen SoC-järjestelmäpiiri, johon on kytketty useita nopeita oheislaitteita. Tämä on samankaltainen rakenne kuin aiemmin palvelimissa, mutta niiden kehittyessä kahden SoC-piirin fyysinen läheisyys ja oheispiirien jakaminen havaittiin eduksi: pääsy tallennustilaan, nopeaan muistiin ja joskus myös dataan.

Tämä on PCIe-kytkimien toiminnan perusta. Ne mahdollistavat itsenäisen, erillisen pääsyn SoC-piirille (Root Complex) useita järjestelmiä sisältävissä kokoonpanoissa yhteiseen oheislaitejoukkoon (Endpoints) liittymiseksi. Kukin SoC-piiri näkee vain sen, että sillä on itsenäinen pääsy näihin oheislaitteisiin. Tämä läpinäkymättömästi toimiva silloitus tunnetaan nimellä NTB (Non-Transparent Bridging). Tämän tyyppisessä järjestelmässä PCIe-kytkintä käyttävä SoC-piiri hyödyntää erittäin nopeaa ja hyvin vähäisen viiveen omaavaa datayhteyttä tyypillisesti lyhyen etäisyyden päästä.

Verrataanpa tätä Ethernet-väylään, joka on rakennettu IEEE:n luoman standardin mukaiseksi. Ethernetillä on täydellinen yhteensopivuus taaksepäin ja se kykenee tavoittamaan runkoverkkoon liitettyjä laitteita, jotka sijaitsevat metrien etäisyydellä toisistaan. Runkoverkon suurin nopeus voi olla tällä hetkellä joko 100 tai 1000 megabittiä sekunnissa ja se nousee tulevaisuudessa tasolle 10 Gb/s. Ethernetiä on kehitetty Open Alliance -yhteisön sisällä myös ajoneuvojen vaatimien erityisten ominaisuuksien lisäämiseksi. Näitä ovat esimerkiksi signaalin laatua mittaavat ilmaisimet ja Wake/Sleep-toimintatilat.

Kerrokseen 2 kuuluvan MAC-lohkon (Media Access Control) ohjaama kytkentä mahdollistaa paketin siirtämisen kytkinlaitteiden mistä tahansa pisteestä – fyysisten liitäntöjen kautta eri Ethernet-nopeuksilla – mihin tahansa muuhun pisteeseen ajoneuvossa. Kaikkialla läsnä olevan Ethernet-väylän homogeenisuus on merkittävä etu ja sitä tuetaan laajasti teollisten käyttäjien keskuudessa.

Ethernetin luontainen kyky toimia suhteellisen suurilla nopeuksilla ja pitkillä etäisyyksillä sekä tukea standardiin tehtäviä parannuksia erottaa sen lyhyemmillä etäisyyksillä ja erittäin suurilla datansiirtonopeuksilla toimivasta PCIe-väylästä, jonka siirtotapa on myös rakenteeltaan suhteellisen yksinkertainen. Ei kuitenkaan tule odottaa, että jompikumpi olisi syrjäyttämässä toista, vaan molemmilla on vankka asema ajoneuvoissa edellä mainituista syistä.

Kuva 3: Vyöhykeverkot mahdollistavat homogeenisen Ethernet-verkon, jonka ytimessä on PCIe-kytketty keskuslaskenta.

PCIe liittää useita laitteita

Edellä on kuvattu kaksi tilannetta, joissa SoC-piirit voivat kommunikoida keskenään, mutta tason 3 ja sitä ylempien ADAS-versioiden saataville tulo on todella se tekijä, joka ajaa toimintoja yhteen. Koska turvakriittiset järjestelmät sisällyttävät usein reaaliaikaista kameradataa päätöksentekoprosesseihinsa, ei ole ainoastaan välttämätöntä saada raakaa pakkaamatonta videodataa, vaan lisäksi on vältettävä ylimääräistä latenssia, jota pakatessa kertyy Ethernet-kehykseen tai mihin tahansa muun tyyppiseen kehykseen.

Useimmissa tapauksissa kameran tallentama data liitetään suoraan SoC-piirin sopiviin videoliitäntöihin. Tähän työkuormaan tai reaaliaikaiseen datankeruuseen sekä videovirtojen yhteiskäsittelyyn voidaan käyttää useampaa kuin yhtä SoC-piiriä. Saatavilla on myös kiihdyttimiä, jotka tukevat tekoälyn (AI) ja koneoppimisen (ML) hyödyntämiä työnkulkuja ja datajoukkoja.

Datansiirron latenssin vähentäminen on ensiarvoisen tärkeää tässä korkeaa suorituskykyä vaativassa laskennassa, sillä sama datajoukko jaetaan moneen kertaan ajoneuvossa, joten tämä sopii hyvin PCIe-väylän toiminta-alueelle. Soveltuva toimilaite, joka mahdollistaa yhteisen datan jakamisen useille SoC-piireille ja SSD-muistien sekä verkkoliitäntäkorttien kaltaisille oheislaitteille, on PCIe-kytkin, joka myös tarjoaa aiemmin kuvatut läpinäkymättömät NTB-ominaisuudet.

Yksinkertaisemmat liitäntävaihtoehdot saattavat olla saatavissa myös säikeiden kautta, mutta PCIe-kytkimen tarjoama ohjelmisto ja kokoonpanon määriteltävyys mahdollistavat järjestelmän resurssien täyden hyödyntämisen. Resurssien jakaminen on järjestelmän keskeinen ominaisuus, jota OEM-valmistajat haluavat aktiivisesti käyttää hyödykseen. PCIe-kytkin tarjoaa myös selkeitä etuja, kun joskus suunnitellaan kustannusten suhteen optimoituja järjestelmiä ja aina, kun suunnitellaan turvakriittisiä järjestelmiä.

PCIe-kytkin antaa mahdollisuuden SoC-piirien liittämiseen modulaarisina, ehkä osin toteutettuna jo piirien tuotantolinjalla ja sen jälkeen jälleenmyyjän päivittämien lisälohkojen avulla. Kaikki ajoneuvot tukevat verkon kautta tapahtuvia päivityksiä ja parannuksia, mutta suuritehoisen HPC-laskennan käyttö avaa myös tulovirtoja OEM-valmistajille saman ajoneuvon myöhemmiltä omistajilta. Uusia tulovirtoja voidaan luoda ensimmäisen tai toisen omistajan jälkeen esimerkiksi tarjoamalla ajoneuvoon merkittäviä suorituskyvyn tai muiden ominaisuuksien parannuksia päivityksinä periaatteella ’Car As A Service’.

Kriittisen tärkeää turvallisuuden elementtiä ei voi jättää huomiotta. PCIe-kytkin mahdollistaa myös useiden samanlaisten toimiyksiköiden sijoittamisen samaan ajoneuvoon siten, että yksi toiminnassa oleva yksikkö alkaa hoitaa vikaantuneen toimiyksikön tehtäviä estääkseen vieläkin vakavamman vian syntymisen.

PCIe tarjoaa skaalautuvan ohjelmistomallin

Kaikissa eri järjestelmissä toimivan PCIe:n luonne on hyvin samankaltainen. Kaikki SoC-piirit käyttävät tavanomaisia siirtotapoja datan siirtämiseksi muistista PCIe-laitteen osoiteavaruuteen jossain kohtaa kytkintä. Tämä toiminta skaalautuu SoC-piirien ja PCIe-väylän eri sukupolvien kesken, ja näin on toimittu alkuperäisen PCI-väylän alkuajoista lähtien.

Tämän lisäksi PCIe-kytkimen konfiguraatio voidaan saada omaksumaan laajin mahdollinen kokoonpano jopa silloin, kun osittainen sovitus on tehty moduulien tai resurssien muodostamalle osajoukolle. Esimerkkinä yhden SoC-piirin sijoittaminen järjestelmään, mutta sallimalla päivitysmahdollisuus kolmeen. Tai että lisätään yksi SSD-muisti, mutta sallitaan toinen myöhemmin. Tai mahdollisuus lisätä jopa vikasietoinen PCIe-kytkin järjestelmään myöhemmin.

PCIe-kytkimen puolelta voidaan näin tarjota mahdollisuus järjestelmän tulevan kehityksen virtaviivaistamiseen. PCIe-tuen SoC-ohjelmisto voi pysyä staattisena, ja OEM-kehittäjien resurssit voivat keskittyä käyttäjien haluamiin ominaisuuksiin, joita tuetaan asennettavissa SoC-moduuleissa. PCIe-kytkin on järjestelmän ainoa elementti, jonka on käsiteltävä suorituskykyä ja järjestelmäpäivityksiä. Se käyttää kytkimen itsensä kautta tuettuja ominaisuuksia, joita SoC-piirien ei tarvitse tukea.

Hyvä esimerkki päivitettävyydestä on virtuaalisen juurikompleksin (Root Complex) sisällyttäminen, jolloin kytkin voi tunnistaa alustaan sen elinkaaren aikana lisätyt SoC-piirit ja antaa mahdollisuuden vaihtoehtoisiin SoC-piireihin siirtymiseen. Mahdollisia ovat jopa parannukset, jotka takaavat turvatun valtuutuksen SoC-piirin pääsylle jaettuihin resursseihin suojatulla tavalla todennuksen jälkeen.

Toinen esimerkki on datakeskuksissa suosittu mekanismi, jonka avulla useat SoC-piirit voivat käyttää SSD-muisteja niin, että kunkin SoCin pääsy tapahtuu itsenäisesti, suojatusti ja SR-IOV-mekanismin (Single Root IO Virtualisation) hallitsemana. Tämä tehdään yleensä monimutkaisella ohjelmistopinolla SoC-piirissä, mutta se voidaan toteuttaa myös kytkimen yhden sisäisen ohjaimen avulla. Tämä on jälleen yksi esimerkki toiminnosta, jossa ohjelmiston monimutkaista kehitystä on helpotettu ja yksinkertaistettu kuitenkin niin, että se on edelleen käytettävissä SoC-piirin standardoidulla PCIe-ohjaimella.

PCIe-kapasiteetin laajennustavat

Kuten aiemmin mainittiin, SoC-piirit voidaan asentaa vaihdettavina yksiköinä PCIe-väylän taustalevyyn. Järjestelmä voi olla joko alun perin täynnä tai laajennettavissa tulevien päivitysten yhteydessä. PCIe-liitettävyyttä voidaan myös laajentaa lisäämällä ylimääräisiä taustalevyjä tai koteloita ja yhdistämällä ne jollakin tavalla. PCIe-kytkettävyys saavutetaan yleensä taustalevyn piirilevyjohtimien ja juotettujen liittimien kautta lähietäisyydelle.

Mutta entä jos toinen laitekotelo on otettava käyttöön? Monissa tapauksissa on helpompaa tehdä tämä lisäys täydelliseksi toiseksi yksiköksi kuin päivityksenä jo asennettuun yksikköön. Toinen laitekotelo saattaa myös mahdollistaa seuraavan sukupolven ominaisuudet - ajatellaan vaikka Level 4 -tasoista päivitystä tehtaan toimittamaan Level 2 -tason ajoneuvoon. Tai sen avulla voidaan parantaa suorituskykyä tekemällä päivitys, joka lisää luotettavuutta (käyttö/valmiustila, vikasietoisuus).

On helpompaa järjestää ajoneuvoon erillinen tila ja sinne vievä johtosarja kuin irrottaa laitteet, jotta päästään käsiksi jo asennettuun yksikköön. Liittimin ja kaapelein toteutettu kytkettävyys on tässä vaatimuksena. Vaikka liitäntä voitaisiin koska tahansa tehdä useiden metrien etäisyydelle Ethernet-verkon alueella, se tehtäisiin aina datansiirron kaistaleveyden kustannuksella. Kytkennän tekeminen PCIe:n erittäin suurella nopeudella lyhyen kaapelin kautta voi olla ratkaisu tähän päivitysunelmaan.

Microchip on kehittänyt referenssikortin nimeltä Automotive PCIe, joka on varustettu standardin mukaisin H-MTD-liittimin ja jossa hyödynnetään datakeskusten käyttämiä johtosarjoja, joita autoteollisuudessa ei yleensä käytetä. Referenssilevy tehtiin, jotta voidaan arvioida valmiiden komponenttien käyttöä, kun halutaan hyödyntää PCIe-väylää entistä laajemmalle yltävänä kaapelien kautta. Samalla haluttiin auttaa asiakkaita ymmärtämään näiden järjestelmien EMC-yhteensopivuudelle asetettuja vaatimuksia. Todellisissa testioloissa on saavutettu useiden metrien kattavuus käyttämällä sekä Gen3- että Gen4-sukupolvien PCIe-linkkejä.

FuSa-suojaus mukaan

Monet autonomisessa ja puoliautonomisessa ajossa hyödynnettävät edistyneet SoC-piirit tukevat korkean tason FuSa-suojausta (Function Safety), esimerkkinä ASIL-D (Automotive Safety Integrity Level). Tasolla D tarvitaan kuitenkin useita ytimiä lockstep-moodissa, mikä on kustannuksiltaan kohtuuton vaatimus monille SoC-piireille, jotka muuten olisivat suorituskyvyltään riittävän edistyneitä tarjoamaan ADAS-toiminnot. Siksi tarvitaan toiminnallinen hajautus ja osiointi, jotta ASIL-tason B komponentein toteutetun järjestelmän luokitus voidaan nostaa tasolle C tai ylemmäs.

PCIe tarjoaa monia suojauksia, jotka mahdollistavat tämän järjestelmäsertifioinnin fyysisen ja virtuaalisen tason linkeissä sekä sisäisten datapolkujen kautta. Tämä luontainen kyky polkujen suojaamiseen, toiminnalliseen hajautukseen, osiointiin ja valmiustilaan tai vikasietoyksiköiden käyttöön järjestelmässä on se, mitä voidaan tarjota nykyaikaisille OEM-valmistajille kriittisellä Level 3 -turvatasolla toimiviin, kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Tämä on jotain, mitä kaikki tämän alan valmistajat haluavat nähdä.

Skaalautuvuus tärkeällä sijalla

Vaikka lopullisena tavoitteena voidaan pitää tason 4 täysin autonomista ajamista, OEM-valmistajat haluavat omaksua alustapohjaisen lähestymistavan, joka mahdollistaa erilaisten ominaisuuksien ja palvelujen lisäämisen jo ADAS-tason 2 tai 3 automalleista alkaen. Tämä kannustaa ajattelemaan skaalausta ja laajentamista ennemmin kuin etukäteen varautumista tulevaisuuden yhä raskaampia työmääriä vaativiin uusiin kehityshankkeisiin.

SoC-skaalautuvuus, ajan myötä laajennettava resurssien jakaminen ja PCIe-kytkimet sisältävä lisäkotelo mahdollistavat yhteisen perusalustan eri automalleille ja niiden hyödyntämille järjestelmäalustoille useiden mallivuosien ajaksi. Kuluttaja voi näin käyttää ”Car As A Service” -palvelua, joka perustuu ohjelmallisesti määriteltävään ajoneuvoon, joka hyödyntää pyörillä kulkevaa datakeskusta. Kaikki tämä on saavutettavissa jo tänään.

MORE NEWS

Anthropicin uudet mallit tuovat tehokkaamman koodaamisen AWS:lle

Anthropic on julkaissut uudet Claude 4 -sukupolven mallit ja ne ovat nyt saatavilla Amazon Bedrockissa. Claude Opus 4 ja Claude Sonnet 4 -mallien painopiste on erityisesti ohjelmoinnissa, pitkäjänteisessä päättelyssä ja tekoälyagenttien tukemisessa – ja niiden suorituskyky koodauksen tehtävissä on tällä hetkellä markkinoiden kärkeä.

Samsungin Edge näyttää tietä tulevaan

Samsungin uusi Galaxy S25 Edge rikkoo muotoilun rajoja, mutta ohuus tuo mukanaan myös merkittäviä kompromisseja. S-sarjan ohuin laite on vain 5,8 mm paksu ja painaa vain 163 grammaa, kaikkea ei voi saada samaan pakettiin.

Tamperelainen VLSI Solution yhdisti Linuxin ja RISC-V:n audioprosessorissa

Tampereella toimiva VLSI Solution on julkistanut uuden piirisarjan, joka yhdistää Linux-käyttöjärjestelmän, avoimen RISC-V-suorittimen ja reaaliaikaisen DSP-prosessorin samaan siruun. Uusi VSRVES01-piiri on suunniteltu erityisesti verkkoäänisovelluksiin ja IoT-laitteisiin, joissa tarvitaan sekä tehokasta signaalinkäsittelyä että joustavaa ohjelmistoalustaa.

Nokia kiihdyttää kotien Wi-Fi-verkot 9,4 gigabittiin

Nokia tuo markkinoille kaksi uutta Wi-Fi 7 -reititintä, jotka lupaavat ennennäkemätöntä nopeutta ja kattavuutta kotiverkkoihin. Malliston lippulaiva, Beacon 9, yltää jopa 9,4 gigabitin sekuntinopeuksiin.

Infineon vie galliumnitridin avaruuteen

Infineon Technologies on julkaissut uuden sukupolven säteilyä kestävät GaN- eli galliumnitridi-transistorit, jotka on valmistettu yhtiön omalla tehtaalla CoolGan-teknologiaan pohjautuen. Uutuustuotteet on suunniteltu kestämään avaruuden vaativia olosuhteita, ja yksi niistä on ensimmäinen täysin sisäisesti valmistettu GaN-laite, joka on saavuttanut Yhdysvaltain puolustuslogistiikkaviraston (DLA) myöntämän JANS.

Modeemeissa on eroja

Apple on ottanut ison askeleen irtautuessaan Qualcommin modeemeista ja julkaissut ensimmäisen oman 5G-modeeminsa, C1:n, iPhone 16e -mallin yhteydessä. Vaikka siirtymä tuo Applen laite- ja ohjelmistosuunnittelun entistä tiiviimmin yhteen, tuoreiden testien valossa Qualcommin modeemit tarjoavat edelleen parempaa suorituskykyä erityisesti nopeuden osalta.

Yokogawa istutti datankeruunsa PC:n kylkeen

Mittaus- ja testausyritys Yokogawa Test & Measurement on julkaissut uuden SL2000 High-Speed Data Acquisition Unit -laitteen, joka tuo perinteisen ScopeCorderin tehon suoraan PC:n ohjaukseen. Käytännössä kyse on siitä, että aiemman DL950:n ydin on siirretty PC-pohjaiseen järjestelmään, ilman omaa näyttöä, mutta varustettuna tehokkaalla datansiirrolla ja kehittyneillä ohjelmistoilla.

Oikein tehtynä jokainen NFC-liitos on erittäin turvallinen

NFC-teknologia (Near Field Communication) on jo pitkään mahdollistanut langattoman, nopean ja helppokäyttöisen yhteyden esimerkiksi maksutilanteissa, älylaitteiden yhdistämisessä ja tuotteiden tunnistamisessa. Viime vuosina turvallisuusnäkökulma on noussut keskiöön, ja oikein toteutettuna NFC-yhteydestä voi tulla paitsi vaivaton myös erittäin turvallinen.

Läpimurto akkuteknologiassa – litiumionien liike paranee 30 prosenttia

Tutkijat Münchenin teknillisestä yliopistosta (TUM) ovat kehittäneet uuden materiaalin, joka mahdollistaa litiumionien liikkeen yli 30 prosenttia aiempaa nopeammin. Kyseessä on maailmanennätys ionien johtavuudessa ja samalla merkittävä askel kohti tehokkaampia ja turvallisempia kiinteäakkuja.

OnePlus ottaa tietoisen riskin: tilakytkin vaihtuu monitoiminappiin

OnePlus on päättänyt luopua yhdestä tunnistettavimmista ominaisuuksistaan eli fyysisestä Alert Slider -tilakytkimestä ja korvata sen uudella ohjelmoitavalla Plus Key -painikkeella. Muutos on osa yhtiön uutta tekoälystrategiaa, jonka keskiössä on ”käyttäjäkohtaisesti mukautuva älykkyys”.

Nokia tappaa kuparin kuluttajien yhteyksistä

Nokian eilen julkistaman uuden 25G PON -linjakortin voi sanoa merkitsevän kuparikaapelointiin perustuvien kuluttajalaajakaistojen lopun alkua. Yhtiön mukaan uutuus tuo todelliset 10 gigabitin yhteydet koteihin kustannustehokkaasti. Tämä tekee kupariyhteyksistä teknisesti ja taloudellisesti vanhentuneita.

Xiphera palkittiin laitepohjaisesta salauksestaan

Suomalainen Xiphera on voittanut arvostetun ECSO STARtup Award 2025 -palkinnon Euroopan kyberturvallisuusjärjestön järjestämässä kilpailussa Haagissa. Palkinto myönnettiin yrityksen huippuluokan laitteistopohjaisista kryptografiaratkaisuista, jotka tarjoavat korkean turvallisuustason kriittisille toimialoille, kuten energia-, puolustus- ja tietoliikennesektorille.

Jokainen pörssiasiakas on 65,1 metrin kuituyhteyden päässä

Pörssikauppa Pohjoismaissa toimii yhä tarkasti säädellyissä olosuhteissa, vaikka teknologia loikkaa pilveen. Nasdaqin ja AWS:n huhtikuussa julkistama yhteistyö vie markkinainfrastruktuurin uudelle aikakaudelle, mutta yksi asia pysyy: jokaisella kaupankäyntiosapuolella on edelleen yhtä pitkä matka pörssijärjestelmään – kirjaimellisesti.

Siirtyminen 22 nanometriin on Silicon Labsille iso askel

Silicon Labs on julkistanut uuden sukupolven järjestelmäpiirit (SoC), jotka merkitsevät merkittävää teknologista harppausta yhtiön historiassa. Uudet Series 3 -piirit, SiXG301 ja SiXG302, valmistetaan edistyksellisellä 22 nanometrin valmistustekniikalla, mikä parantaa huomattavasti suorituskykyä, energiatehokkuutta ja integroitavuutta aiempiin sukupolviin verrattuna.

Arm-pohjainen prosessori pidentää selvästi läppärin käyttöikää

Uuden sukupolven kannettavat tietokoneet hyötyvät nyt merkittävästi Arm-pohjaisten prosessoreiden energiatehokkuudesta. HP:n uusimmat OmniBook 5 -sarjan mallit osoittavat, että kannettavan akunkesto voi yltää jopa 34 tuntiin. Tämä tarkoittaa useita päiviä tavallisessa käytössä ilman lataustarvetta.

Tekoäly tekee kyberhyökkäyksistä automatisoituja

Kyberhyökkäysten tahti kiihtyy globaalisti tekoälyn ja automaation myötä. Fortinetin kyberturvatutkimusyksikkö FortiGuard Labsin tuoreen Global Threat Landscape 2025 -raportin mukaan rikolliset hyödyntävät yhä enemmän automatisoituja työkaluja haavoittuvuuksien etsimiseen ja hyödyntämiseen, mikä lyhentää merkittävästi aikaa ensimmäisestä skannauksesta varsinaiseen hyökkäykseen.

Rustin rooli Linuxissa kasvaa

Uusimman Linux-ytimen version 6.15 myötä Rust-ohjelmointikielen tuki ottaa seuraavan askeleen ytimeen integroinnissa. Vaikka Rustin osuus on edelleen pieni, sen laajentaminen esimerkiksi ajastinjärjestelmään (hrtimer) ja ARMv7-arkkitehtuurin tuonti mukaan kertoo, että Rustille on löytymässä todellista käyttöä maailman tärkeimmässä avoimen lähdekoodin ohjelmistoprojektissa.

Mobiilinetti on kaupungeissa selvästi parempi

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan mobiiliverkon laatu vaihtelee Suomessa huomattavasti alueittain. Bittimittari.fi-palvelun mittausten perusteella suurimmat erot näkyvät yhteysnopeuksissa kaupunkien ja maaseudun välillä.

Telian datakeskus lämmittää 14 000 kerrostalokaksiota

Telian Helsinki Data Center pystyy nyt lämmittämään jopa 14 000 kerrostalokaksiota. Tämä on mahdollista, kun datakeskuksen hukkalämmön talteenoton kapasiteetti nostettiin keväällä 2025 peräti 90 prosenttiin aiemmasta 60 prosentista.

Tekoäly pysäyttää junan vaaratilanteissa

VTT ja teknologiayhtiö ToolTech ovat kehittäneet tekoälypohjaisen sensorijärjestelmän, joka parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta haastavissa ympäristöissä – aina sumuisista rautateistä pölyisiin kaivoksiin. Uusi järjestelmä kykenee havaitsemaan esteet, kuten ihmiset ja eläimet, jopa 200 metrin etäisyydeltä ja ilmoittamaan niistä ajoneuvon kuljettajalle reaaliajassa.

3D-tulostus on tie kestävään elektroniikkavalmistukseen

ETN - Technical articlePerinteinen elektroniikan valmistus perustuu prosesseihin, jotka johtavat usein materiaalihävikkiin, korkeisiin työkalukustannuksiin ja merkittäviin varastointikuluihin. Viime vuosina lisäävä valmistus (additive), erityisesti 3D-tulostus, on kuitenkin alkanut nousta varteenotettavaksi vaihtoehdoksi elektroniikan valmistuksessa, sillä se tarjoaa lisää suunnittelun joustavuutta sekä mahdollisia ympäristö- ja taloudellisia etuja.

Lue lisää...

Näin otat tekoälyn käyttöön teollisuudessa

Vaikka monet organisaatiot ovat jo ottaneet käyttöön perinteisiä tekoälyagentteja, tie täysin autonomisiin tekoälyagentteihin voi sisältää haasteita. Tekemällä strategisia investointeja ja omaksumalla metodisen lähestymistavan agenttien skaalaamiseen, sekä niiden erityisten roolien määrittelyyn, teollisuusyritykset voivat päästä loputtomalta tuntuvien kokeilujen yli ja alkaa nauttia tekoälyagenttien hyödyistä todellisessa elämässä, kirjoittaa teollisuuden ohjelmistoja kehittävän IFS:n tekoälyjohtaja Bob De Cuax.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
article