ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 11.01.2019
  • Embedded
  • Software

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Artikkeli on kirjoittanut Rutronik Electronicsin tuotepäällikkö Hao Wang. Hän on valmistunut diplomi-insinööriksi Dresdenin teknisestä korkeakoulusta. Rutronikin palveluksessa hän on ollut syksystä 2015 lähtien. 

Yhdysvaltain liikenneministeriön onnettomuuksia vuosina 2004-2008 tehdyn analyysin perusteella V2X-järjestelmät voivat estää 4,5 miljoonaa onnettomuuksista. Tämä on 81 prosenttia kaikista onnettomuuksista. (Lähde: 5G Americas -raportti)

Uhka

Tähän asti V2X ei ollut niin suosittu. Yksi syy tälle on se, että V2X-tietoliikenteen tietoturvaan liittyy paljon negatiivisia näkemyksiä. Potentiaalisesti suurin uhka liittyy kyberhyökkäyksiin. Mikäli ajoneuvon tietokone tai matkapuhelinjärjestelmä joutuu hakkeroiduksi, voi tämä johtaa omaisuusvahinkoihin ja jopa hengenvaarallisiin tilanteisiin, mikäli autoa ajetaan samaan aikaan. Vuonna 2015 kaksi tietoturvatutkijaa onnistui murtautumaan etänä Jeep Cherokeen CAN-väylään ja ottamaan ajoneuvon hallintaansa. He käyttivät Linux-pohjaisen viihdejärjestelmän haavoittuvuutta hyväkseen. Vuosi myöhemmin kaksi tutkijaa onnistui jälleen ohjaamaan Jeep Cherokeeta ajoneuvon OBD-väylään liitetyn kannettavan tietokoneen avulla.

Kun CAN-väylä kehitettiin vuosikymmeniä sitten, tietoturva ei ollut mikään iso kysymys. Sen mukaisesti CAN ei takaa datan luottamuksellisuutta ja signaalit siirretään broadcast-muodossa. Nyyaikaisissa ajoneuvoissa CAN-väylässä siirretään viestejä esimerkiksi ovien avaamiseksi ja moottorin käynnistämiseksi. Viestit vaihdetaan ajoneuvon sisällä olevan ECU-yksikön ja elektronisen avaimen välillä. Jos tähän järjestelmään murtauduttaisiin, varas voisi helposti varastaa auton.

Lisäksi langattomat standardit kuten Bluetooth, GPRS tai UMTS, joihin mobiilinettitoiminnot kuten sähköposti, SMS, videostriimaus, videopuhelut jne. perustuvat, ovat tuoneet hakkereille laajemman ”kohdealueen”. Tämän ansiosta hakkerit voivat paitsi ottaa ajoneuvon hallintaansa myös asentaa haittaohjelmia varastaakseen ajoneuvodataa kuten sijainnin, useimmin käytetyt reitit, ja puheluiden soittamiseen etänä. Koska ns. T-BOX-laite (Telematics Control Unit) vastaa nyt kaikista edellä mainituista tietoliikennetoiminnoista, tietoturva on noussut tiukasti kehityksen keskiöön.

Ratkaisu

Mitä toimintoja laitesuunnittelijan täytyy toteuttaa varmistaakseen, että ECU-yksiköt vastaavat vaativimpiin tietoturvavaatimuksiin ja että ne suojataan laitonta fyysistä puuttumista, auktorisoimattomia asennuksia, haittaohjelmistojen lataamista, troijalaisia ja vääriä päivityksiä vastaan. Datan salaaminen on tehokas tapa varmistaa datan eheys, käytettävyys ja luotettavuus ajoneuvon verkon sisäisessä tietoliikenneväylässä. Kryptograafisia menetelmiä voidaan siten käyttää estämään kyberhyökkäykset.

Viime vuosina on muodostettu useita intressiryhmiä ehdottamaan ohjenuoria sellaisten järjestelmien suunnitteluun ja verifiointiin, jotka kestävät hakkerihyökkäyksiä ja manipulointiyrityksiä.

Hyvä esimerkki tällaisesta on EU-rahoitettu EVITA-tutkimusprojekti, jossa oli mukana useita yrityksiä kuten BMW, Continental, Fujitsu, Infineon ja Bosch. EVITA tuotti joukon ohjeistuksia, joissa kuvattiin yksityiskohtaisesti eri ECU-yksiköiden tietoturva-arkkitehtuurien suunnittelua, verifiointia ja prototypointia. Lisäksi EVITA vaati, että kaikki kriittiset ECU-yksiköt varustetaan mikropiirillä, joka sisältää sekä dedikoidun tietoturvamoduulin (HSM, hardware security module), mutta myös prosessorin, johon on määritelty kolme erilaista vaatimusprofiilia: Full, medium ja light. Nämä moduulit salaavat ja purkavat kaiken datanvaihdon ECU-yksiköiden välillä.

EVITA-standardin pohjalta kasvava joukko puolijohdeyrityksiä on toteuttamassa turvattuja alueita (joihin viitataan myös termillä luottamuksen ankkuri, ”trust anchor”) mikro-ohjaimissaan ja mikroprosessoreissaan. Esimerkiksi STMicroelectronics on integroinut HSM-moduulin molempiin Power-arkkitehtuuriin perustuviin SPC5-mikro-ohjainperheisiinsä ja Arm-ytimeen perustuviin prosessoreihinsa, esimerkiksi STA1385-telematiikkaohjausyksikköönsä.

Nämä HSM-piirit tarjoavat kattavan suojan kyberuhkia vastaan. HSM on eristetty alijärjestelmä, jossa on oma turvaprosessori, RAM-muistia ja flash-muistia (koodille ja datalle). Lisäksi HSM-moduulissa on laitetason kiihdytin salaukselle. ST:llä tämä on C3-salauskiihdytin, joka sisältää myös aidon TRNG-satunnaislukugeneraattorin. Data- ja keskeytyspyynnöt vaihdetaan HSM- ja sovellusprosessorin välillä laitetason liitännän kautta.

HSM-moduuli huolehtii pääsynohjauksesta (access control) mutta voi myös tuottaa aitoja satunnaislukuja salausavaimille ja suorittaa kaikki muut salaustoiminnot integroidun satunnaislukugeneraattorinsa ansiosta. Kuten edellä kävi ilmi, CAN-väylän tietoturva ei ole kovin korkeaa luokkaa, eikä se siksi voi taata siirretyn datan luottamuksellisuutta ja eheyttä. Asymmetriset ja symmetriset salausalgoritmi HASH-toiminnoin, MAC- ja CMAC-antentikointikoodit mahdollistavat datan luottamuksellisuuden, eheyden ja käytettävyyden, digitaaliset allekirjoitukset ja datan autentikoinnin. Kaikki koodaus- ja dekoodaustoiminnot toteutetaan laitetasolla, jolla varmistetaan se, ettei isäntäprosessoria rasiteta liikaa.

Tyypillisiä sovelluksia: turvakäynnistys

Turvakäynnistystoiminto validoi käynnistyslataimen eheyden. Ensiksi mikro-ohjaimen HSM-moduuli lataa käynnistyslataimen flash-muistista master-väylän kautta. Sovittua salaista avainta käyttämällä HSM-moduuli voi laskea MAC-koodin vastaanotetulle viestille. Mikäli laskettu MAC-koodi tallennettua käynnistys-MAC-koodia, datan eheys turvataan ja mikro-ohjain voi käyttää käynnistyslatainta.

Turvaviestintä

HSM mahdollistaa myös turvatun viestinnän. Tätä kuvaa seuraava esimerkki: ECU-keskusyksikkö kommunikoi anturin ECU-yksikön kanssa. Kuten selitettiin edellä, jokaisessa HSM-moduulissa on satunnaislukugeneraattori ja laitetason salausmoottori. ECU-keskusyksikkö generoi satunnaisluvun ja lähettää sen anturi-ECUlle. Anturi vastaanottaa satunnaisluvun, mittaa sen datan ja aktivoi oman HSM-moduulinsa salatakseen mittausdatan ECU:n satunnaisluvulla. Anturin ECU-yksikkö lähettää salatun datan takaisin ECU-keskusyksikölle. Tämä purkaa datan käyttämällä omaa satunnaislukuaan. Siirrettyä satunnaislukua verrataan vastaanotettuun datan eheyden ja autenttisuuden varmistamiseksi. Satunnaislukugeneraattori suojaa toistuvia hyökkäyksiä ja ”salakuuntelua” vastaan.

Flash-muistin suojaus

Koska firmware- ja turvakonfiguraatiot kuten salasanat ja avaimet tallennetaan ohjaimen flash-muistiin, myös niiden suojaaminen on kriittisen tärkeää. ST:n SPC5-ohjaimet on siksi varustettu kahdella moduulilla, jotka ovat vastuussa erityisesti muistin suojaamisesta: TDM-moduuli pakottaa ohjelmiston kirjoittamaan datasarjan flash-muistin tiettyyn osaan ennen kuin yksi tai useampia lohkoja voidaan deletoida TDR-alueella (tamper detection region). Toisaalta PASS-moduuli tekee salasanojen vertailun ennen kuin flashiin voidaan kirjoittaa tai siltä voidaan poistaa dataa.

Järjestelmän turvakonfiguraatio

Varmistaakseen sen, että järjestelmän käynnistys tapahtuu turvallisesti sen resetoinnin eli nollauksen jälkeen, kaikkien tallennettujen laitekonfigurointiformaattien (DCF, device configuration formats) eheys tarkistetaan ennen uudelleenkäynnistystä, mikä estää auktorisoimattomien toimintojen ja muutosten tekemisen. Lisäksi useita turvatoimintoja voidaan tarkistaa. Tämä varmistaa sen, että mikä tahansa yritys muuttaa sisältöä tietyssä sijainnissa erilaisilla hyökkäysmenetelmillä tai haittakoodin lataaminen käynnistyksen aikana voidaan pysäyttää.

Johtopäätös

IT-tietoturvamenetelmät ovat olennaisen tärkeitä ajoneuvoissa. Uusimpien ja edistyneimpien puolijohdepiirien käyttäminen integroituine HSM-moduuleineen auttaa parantamaan turvaa ja tekemään toteutuksesta tehokkaampaa.

MORE NEWS

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • CES vie älylasit uuteen aikakauteen
  • Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin
  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet