Liikenne- ja viestintäministeriön johtaman fossiilittoman liikenteen työryhmän tuoreen suosituksen mukaan liikenteen kasvihuonepäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä edellyttää, että teillämme liikkuu tuolloin 700 000 sähköautoa. Tämän hetken lukujen valoa kunnianhimoinen tavoite karkaa koko ajan kauemmaksi.
Sähköautojen suosiossa syyskuu oli tähän asti selvästi menestyksekkäin, kun sähköautoja ensirekisteröitiin peräti 678 kappaletta. Lokakuussa määrä putosi 243:een, mikä on ollut tälle vuodelle tyypillinen taso.
Jos Suomen uusien autojen tilastoja katsoo vähän tarkemmin, ministeriön työryhmän uuden suosituksen numerot tuntuvat erittäin optimistisilta. Suomessa on viimeisen viiden vuoden aikana ensirekisteröity noin 115 000 autoa vuosittain. Vuoteen 2030 mennessä maanteillemme tulee tällä vauhdilla hieman yli miljoona uutta henkilöautoa.
Jotta 70 prosenttia näistä olisi täyssähköautoja – kuten fossiilittoman liikenteen työryhmä suosittelee – olemme hyvin pian tilanteessa, jossa kaikkien myytävien autojen täytyy olla sähköautoja. Siis reilut 8000 uutta sähköautoa liikenteeseen joka kuukausi.
Ei-ladattavia ja lataushybridejä ei pidetä kestävänä ratkaisuna kasvihuonepäästöjen puolittamisen kannalta, koska näillä ajetaan sähkövoimalla vain pieniä matkoja. Hybridiä pitääkin pitää vain lyhyen siirtymävaiheen tekniikkana.
Aina suomalaiset eivät edes ostaa 8000 uutta autoa kuukaudessa. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan lokakuussa rekisteröitiin vain 7499 uutta henkilöautoa, mikä on 20 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Voi hyvin olla, että uutiset polttoaineen veron uusista korotuksista tai veron sitominen indeksiin saavat monet luopumaan uuden auton hankinnasta.
Sähköautoilun nopea edistyminen, mitä hallituksen kunnianhimoinen tavoite vaatii, edellyttää käytännössä merkittäviä kädenojennuksia sähköauton hankintaan. Romutuspalkkioiden lisääminen ei nosta sähköautojen myyntimääriä, vaan tarvitaan radikaalimpia ratkaisuja.