
Sähköauton akku ei ole vain voimanlähde — se voi myös toimia hiljaisena salakuuntelijana. Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) tutkijat ovat osoittaneet, että sähköautojen akun virrankulutuksesta voidaan päätellä yllättävän paljon kuljettajan yksityiselämästä, jopa ilman suoraa pääsyä auton muihin tietoihin.
Tutkimuksessa analysoitiin sähköautojen akun virrankulutusprofiileja ja havaittiin, että ne muodostavat yksilöllisiä "sormenjälkiä" – aivan kuten kirjoitustyyli tai puhetapa. Näitä voidaan käyttää kuljettajan tunnistamiseen ja seuraamiseen.
Akun kulutustietojen perusteella on mahdollista selvittää esimerkiksi milloin ja missä kuljettaja pysähtyy, kuinka nopeasti hän ajaa eri osuuksilla, mitkä reitit hän valitsee arkena ja viikonloppuisin, tai mihin aikaan hän käy vaikkapa kahvilassa, kuntosalilla tai hakemassa lapsia.
Toisin kuin puhelimissa tai tietokoneissa, sähköauton akku ei ole suojattu salasanoin tai virustorjunnalla. Akun datan suojaus on useimmiten puutteellista tai olematonta, ja hyökkääjät voivat päästä siihen käsiksi esimerkiksi julkisilla tai hakkeroidulla kotilatausasemilla, sekä auton ja mobiilisovellusten välisten yhteyksien kautta. Tämä tapahtuu käytännössä hyödyntämällä ns. side-channel -hyökkäyksiä, joissa mitataan esimerkiksi akun sähkönkulutuksen mikrotason muutoksia.
Tutkijoiden mukaan haavoittuvuuksia voivat hyödyntää hakkerit, jotka voivat käyttää tietoja esimerkiksi paikantamiseen, identiteettivarkauksiin tai vakoiluun. Tietysti viranomaiset ja virastot saattavat seurata ajokäyttäytymistä ilman näkyvää lupaa. Dataa voidaan käyttää myös hyödyllisesti, kun autovalmistajat keräävät ajodataa huolto- ja tuotekehitystarkoituksiin. Näiden järjestelmät saattavat kuitenkin olla haavoittuvia.






















